Virksomheder deler viden om verdensmål og forretning

Gennem DI-projektet ”Fra filantropi til forretning” giver 21 danske og udenlandske virksomheder inspiration til, hvordan de har implementeret FN’s Udviklingsmål. Konference tilføjede konkrete metoder.

Future Fit Foundations Geoff Kendall på scenen i Industriens Hus, hvorfra han bl.a. opfordrede virksomheder med SDG-ambitioner til at tænke holistisk på hele systemet. Foto: Anders Kampmann.

27.06.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Om projektet

”Fra filantropi til forretning” startede d. 1. oktober 2017 og afsluttes 31. marts 2020, og er støttet af Industriens Fond med 5,25 mio. kroner.

Dansk Industri varetager den daglige ledelse af projektet, som udføres i samarbejde med Industriens Fond, Global Compact Network Denmark og CBS. Projektet samarbejder desuden med blandt andre UNDP, State of Green, Food Nation og Verdens Bedste Nyheder.

Se også projektets LinkedIn-netværk.

De deltagende virksomheder:

  • bObles
  • DuPont
  • Egmont
  • Fischer Lighting
  • FLSchmidt
  • Gehl
  • Haldor Topsøe
  • Hempel
  • Herning Vand
  • Kampstrup
  • Kopenhagen Fur
  • Krüger
  • LE34
  • Orana
  • Peter Larsen Kaffe
  • Plus Pack
  • Roskilde Festival
  • Royal Greenland
  • Stena Recycling
  • Stjernholm
  • Tasso

Projektet omfatter indtil videre 21 virksomheder, alle med strategiske ambitioner på området, og som via cases deler ud af deres erfaringer med at implementere målene i deres daglige arbejde og bruge dem til at skabe bæredygtige gevinster.

Den 12. juni indbød DI så til konference i hovedsædet ved Rådhuspladsen for at give de fremmødte deltagere konkret viden om, hvordan man som virksomhed kan tage de første spadestik til at skabe forretning gennem verdensmålene.

Tænk på systemets værdi
CEO for non-profit-konsulentvirksomheden Future Fit Foundation, Geoff Kendall, anerkendte at det ikke er så ligetil, men at selskaberne, med inspiration fra deltagerne i ”Fra filantropi til forretning”, ikke desto mindre skal gøre forsøget.

”De 21 virksomheder, der er med her, er sande ledere, fordi de ikke helt kender vejen til det mål, de har sat sig, men gør en indsats og gerne vil have folk med sig på turen. Her er SDG’erne som fælles ordforråd et fantastisk værktøj”, sagde han.

”Alle virksomheder er jo enige i målene, det svære er at vide, hvad man egentlig kan gøre. Derfor må vi gentænke den måde, vi driver og vurderer vores forretninger på. Som virksomhed er man nødt til at se på det jeg kalder system value, som tager det hele med; man har kun en forretning, hvis samfundet trives”, tilføjede Geoff Kendall.

Firmaer i alle brancher er derfor nødt til at tage højde for de systemiske påvirkninger, de bliver udsat for, pointerede han. I transportbranchen drejer det sig eksempelvis om faktorer som selvkørende lastbiler og konkurrencen fra ikke bare andre bilfirmaer, men også – og måske endnu vigtigere – tjenester som Uber.

Behov for intern transparens og fælles forståelse
En af virksomhederne i DIs projekt er industriproducenten FLSchmidt, der som koncernens kommunikationschef Sofie Karen Lindberg sagde, ”har et stort impact, ikke mindst fra vores miner og fabrikker”, hvor man udvinder mineraler som kobber og guld hhv. fremstiller bl.a. cement.

Samtidig er man udfordret af manglen på ressourcer som energi, vand og råmaterialer, som gør driften mere kompleks og omkostningsfuld, og ultimativt presser både resultater og kunder. Derfor har arbejdet med ansvarlighed, centreret omkring bæredygtighedsmålene, fået mere opmærksomhed på det seneste.

”Vi har arbejdet med SDG’erne i knap 2½ år nu, og fra i år vil de blive en del af vores overordnede strategi fremover. Det betyder blandt andet at vi skal have en større intern transparens, og vi skal opbygge en fælles forståelse for, hvor vi skal hen, hvilket vi mangler pt. Men grundlæggende vil vi gerne gøre noget, der er større end os selv”, sagde hun.

For de virksomheder, der har lignende målsætninger, serverede DIs chef for international forretningsudvikling, Jacob Kjeldsen, med inspiration fra John F. Kennedys berømte indsættelsestale fra 1961, et ganske konkret råd til forsamlingen, der nærmest vendte eftermiddagens tema på hovedet:

”Spørg ikke, hvad SDG’erne kan gøre for din virksomhed, men hvad din virksomhed kan gøre for SDG’erne”.

Læs også: Pas nu på: SDG-washing i fokus

Konferencen havde også deltagelse af trykkeriet KLS PurePrint (der bl.a. trykker CSR Quarterly), som ved kommerciel direktør Kasper Larsen fortalte om sin omstilling i retning af at blive verdens grønneste af sin slags – både ”for at redde verdenen, men ligeså meget for at redde vores forretning”, som han sagde.

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.06.2025CSR.dk

Ny rapport: EU risikerer at bremse bæredygtigheden med for lave krav

30.06.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Deltag i ESG Sommerskole: Få viden og værktøjer i din sommerferie

27.06.2025CSR.dk

Hvordan vil EU bekæmpe greenwashing uden regulering?

26.06.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtige karriereveje: nyt initiativ sætter fokus på kompetencer, karriereskift og ESG-roller

26.06.2025CSR.dk

Apple kritiserer EU-krav: iPads får bundkarakter i energimærkning

25.06.2025CSR.dk

Færre krav, færre hænder: ESG-ansatte skubbes ud af omnibus

25.06.2025CSR.dk

Mængderabat sender maden direkte i skraldespanden

24.06.2025Valified

Sponseret

Analyse: Grønne indsatser løfter bundlinjen - når de forankres

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Sustainable Career Moves - Tag næste skridt på din bæredygtige karrierevej

Drømmer du om en karriere med mere mening og bæredygtig impact?  Er du på udkig efter nye muligheder inden for ESG, CSR eller bæredygtig forretningsudvikling – enten i dit nuværende job eller i en ny rolle?

Dato

01.07.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Summer School - Live Webinar - Learn to speak ESG

Want to work with ESG and sustainable business? Even experienced professionals can get lost in the terminology. Gain a clear overview and insight into the key terms and abbreviations, so you can understand and discuss how companies can create value for both society and the bottom line.

Dato

03.07.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Sommerskole - Live Webinar - Lær at tale ESG

Ønsker du at arbejde med ESG og bæredygtig business? Selv erfarne fagfolk roder rundt i begreberne. Få overblik og indblik i de centrale nøgleord og bogstavsforkortelser. Så du kan forstå og tale med om, hvordan virksomheder kan skabe værdi for både samfund og bundlinje.

Dato

04.07.2025

Tid

09:00

Sted

Zoom