Verdensmål i forretningen: Når verdens behov er dit fremtidige marked

Det er stadig ikke nemt for virksomhederne helt at få hold om, hvad og hvordan de skal bruge verdensmålene til. De siger, det handler om viden og værktøjer. Måske handler det om at stille de rigtige spørgsmål.

08.06.2020

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Siden verdensmålene blev vedtaget under FN’s generalforsamling i 2015, har det mildt sagt ikke skortet på opfordringer til virksomhederne om at komme med på vognen.

De er omtalt som bl.a. et innovationskatalog, et eksportkatalog og en bestillingsseddel fra fremtiden. Der er blevet analyseret og regnet på potentialet, som siges globalt at løbe op i 12.000 milliarder dollar om året inden for fire sektorer (sundhed og velfærd, fødevarer og landbrug, byer og mobilitet samt energi og materialer). For danske virksomheder alene mener Udenrigsministeriet, at der ligger for 400 milliarder kroner blandede forretningsmuligheder og venter frem mod 2030.
I de seneste to-tre år er virksomhedernes foreningsliv blevet verdensmåls-entusiaster. Dansk Industri har omfavnet konceptet fuldstændig, og i det prestigefulde Selskab for Virksomhedsledelse, som driver netværket af VL-grupper, havde man verdensmål som årets tema i 2019 og udviklede dedikerede værktøjer og en app til toplederne.

Læs også: SDG'erne skal leves og 'teknikkes' ind i forretningen

Alligevel. For sådan et er der. Alligevel viser en undersøgelse fra PwC fra sommeren 2019 af 400 danske erhvervslederes forhold til verdensmålene, at knap en tredjedel af dem ikke rigtig kender målene. Omkring en fjerdedel af dem siger, at de i deres virksomhed slet ikke arbejder med målene. Kigger man isoleret på de mindre virksomheder i undersøgelsen, er tallene højere. De siger, det overvejende er fordi, verdensmålene ikke er prioriteret af virksomhedens ledelse, at de ikke har ressourcer til det, og at de mangler viden og konkrete værktøjer, som de kan bruge.

Hvor er mulighederne?
Heldigvis findes den slags værktøjer. Faktisk findes der mange. Alle konsulenthuse med respekt for sig selv har et verdensmåls-produkt eller -program på hylderne, og man kan sige nogenlunde det sammen om erhvervsorganisationer, NGO’er og relevante offentlige instanser.

En del af projekterne og programmerne har også en ambition om at samle op på og dele viden opbygget gennem projektet. Som f.eks. ved at kortlægge og kategorisere, hvordan en virksomhed kan sætte ind, hvis man vil arbejde med verdensmålene.

Kilde: UNDP i Mandag Morgen.

Som figuren fra UNDP’s SDG-acceleratorprogram viser, så er der overordnet tre måder at bruge verdensmål i forretningen.

  • Det første handler om at sikre, at man overholder gældende love og regler – og derfor har etableret processer og uddelegeret ansvaret for at sørge for, at man ideelt set ikke påvirker sin omverden negativt, og at man – hvis man gør – arbejder på at ændre på det.
  • Det andet handler om, forholdene i ens drift. Det har to sider: arbejdet med leverandører og andre involverede i ens værdikæde; og jagten på miljømæssige effekter som samtidig leverer på bundlinjen, fordi man sparer på udgifter til vand og energi.
  • Det tredje er det, som er mest nyt ift tidligere tiders arbejde med CSR og bæredygtighed, nemlig at man går ind og bruger sin virksomheds kompetencer til at udvikle salgbare løsninger på områder, hvor man i verdensmålene kan finde udækkede behov.

Samtidig er der dog også en mere kortsigtet markedsoptimeringsgevinst at hente ved at imødekomme en øget efterspørgsel på bæredygtige produkter. Størrelsen på det marked blev refereret af rådgivervirksomhed og CSR.dk-partner Sustainable Builders 2030, i en artikel på CSR.dk. Her skrev de, at der ifølge NYU Stern Centre for Sustainable Business i USA blev solgt for 113 mia. amerikanske dollars produkter, der markedsføres som bæredygtige,i USA i 2018. Dette svarer til en vækst på 29 % siden 2013. I løbet af disse fem år har bæredygtige produkter haft en vækst, der var 5,6 gange større end produkter, der ikke er blevet markedsført som bæredygtige.

Banker skal ikke kurere kræft
Selv de mest entusiastiske verdensmålsambassadører er dog enige om en ting: at grænseløs frihed til at vælge de mål, man bedst kan lide, ikke rigtig sørger for at indsatsen bidrager mest muligt til at opfylde målene – eller til at skabe fordele for din virksomhed.

Bestyrelsesformand i Mærsk og Siemens, Jim Hageman Snabe, gjorde dette meget klart på VL-døgnet i 2019. Her fortalte han historien om en bank, der havde inviteret ham til at deltage i en strategiproces, hvor de gerne ville arbejde med, hvordan de kunne bidrage til en bedre verden. Deres første idé var, at de gerne ville bidrage til at kurere kræft.

”De havde gjort det på den gamle måde. De havde spurgt sig selv, hvilket problem, de syntes, det var vigtigt at få løst. Jeg spurgte dem, på hvilken måde det at drive bank havde gjorde, at de kunne yde et unikt og kvalificeret bidrag til at kurere kræftsygdomme? Hvad nu hvis, I prøvede at få finansielle ydelser ud til dem, der ikke har adgang til dem, i stedet?” fortalte Jim Hageman Snabe.

Han fortsatte med at forklare, at han mener, at virksomhederne skal besvare tre spørgsmål:

  • Hvor bør verden være eller bevæge sig hen i de næste år?
  • Hvad betyder det for vækstmuligheder og markeder, der forsvinder?
  • Hvilke kernekompetencer har vi, som vi kan give et nyt formål, så vi er med i de vækstmuligheder?

Den type overvejelser er naturligvis mest relevante, hvis man lægger sig i sporet med markedsmuligheder og innovation fra figuren. Det kan, som figuren også lægger op til være, at man har andre grunde til at give sig i kast med verdensmål.

Læs også: Store virksomheder finder det udfordrende at arbejde med SDG-mål

I temaet ”Verdensmål i forretningen" viser vi nogle enkelte eksempler på nyere verdensmålsværktøjer, testet af enkelte danske virksomheder. Vil man læse mange flere helt konkrete cases, så kan man få en del tid til at gå på henholdsvis UNDP’s dedikerede site til SDG Accelerator, og på DI’s site om deres program Fra Filantropi til Forretning.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Verdensmål i forretningen

Det er ikke nyt, men det er stadig svært – hvordan tænker man verdensmålene ind i forretningsudvikling og strategi, frem for at arbejde med dem som en traditionelt CSR-værktøj? Vi undersøger, hvilke spørgsmål man skal stille sig selv og leder efter metoder og værktøjer til at komme på rette vej.

Relateret indhold

26.04.2024CSR.dk

Et udvalg fra nyhedstrømmen

26.04.2024CSR.dk

Større sikkerhed for ansvarligt tømmer på vej

26.04.2024CSR.dk

Et udvalg fra nyhedstrømmen

26.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Show your commitment to Food Safety with FSSC 22000 version 6

25.04.2024CSR.dk

OL i Paris planlægger efter opdateret ISO-standard for bæredygtighed

24.04.2024Prysmian Group Denmark A/S

Sponseret

Prysmian investerer 1,8 mia. euro i kapacitetsudvidelse

23.04.2024CSR.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

22.04.2024BSR

Sponseret

Beyond 2025: Setting Credible Sustainability Goals for Long-Term Impact

Jobmarked

Se alle

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, menneskerettigheder og sociale forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre menneskerettigheds-due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, miljømæssige forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre miljømæssig due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SUSTAINX ApS
Webinar
Hvordan lykkes man som ESG-ansvarlig?

Et indblik i opgaver, processer og strategier

Dato

30.04.2024

Tid

11:00

Sted

Teams

Aros Business Academy
Kursus
Klimaregnskabet i praksis – få styr på jeres CO2-beregninger!

Få tal på jeres bæredygtighedsindsats og CO2-udslip – helt simpelt og uden forkundskaber inden for regnskab. Og brug klimaregnskabet til at se, hvor I nemt og effektivt kan sætte ind for at mindske jeres CO2-udledning.

Dato

30.04.2024

Sted

Aros Konference, København

HORTEN ADVOKATPARTNERSELSKAB
Konference
Bæredygtig finansiering – det skal du vide

Omstillingen til en bæredygtig fremtid kræver kapital – meget kapital. Kom med til debatten, hvor vi med sustainability linked finansiering som omdrejningspunkt giver dig indblik i ESG performance og transformation af virksomheder.

Dato

02.05.2024

Tid

15:30

Sted

Philip Heymans Allé 7, 2900 Hellerup

access2innovation
Morgenmøde
African soils and how they affect agriculture development

Virtual A2i Talk

Dato

03.05.2024

Tid

09:30

Sted

Virtuelt

2030 Builders
Møde
Networking - Wine and Walnuts

Join us for a casual afternoon of engaging stories and discussions around the Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), away from conventional corporate presentations. Dive deep into the sustainability challenges and triumphs, share experiences, and connect with like-minded individuals over wine and walnuts.

Dato

03.05.2024

Tid

15:30

Sted

Fuglevangsvej 11

Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J