Ved køb af McDonald’s-menu går 50 øre til julehjælp

En henvendelse fra ambassadør for Røde Kors, grevinde Cath Danneskiold-Samsøe, har fået McDonald’s til at igangsætte en kampagne, der skal samle penge ind til julehjælp for udsatte familier i Danmark helt frem til juleaften.

Administrerende direktør i McDonald’s Stephen Shillington og grevinde Cath Danneskiold-Samsøe, .

02.12.2013

CSR.dk

Grevinde Cath Danneskiold-Samsøe er ambassadør for Røde Kors. Hun er glad for, at samarbejdet med McDonald's kan bidrage til julehjælp. .

For nogle familier i Danmark er julen en svær tid, hvor udgifterne til julemiddag og gaver til børnene kan synes helt uoverskuelige. Antallet af danske familier, Røde Kors støtter op til jul, er steget markant de seneste år. I år har ambassadør grevinde Cath Danneskiold-Samsøe og Røde Kors derfor indgået et samarbejde med McDonald’s Danmark, der skal være med til at samle penge ind til Røde Kors julehjælp til udsatte danske familier.

Læs også: McDonald's kåret til Danmarks bedste arbejdsplads igen

Det var en henvendelse fra Røde Kors ambassadør, grevinde Cath Danneskiold-Samsøe, der satte gang i samarbejdet, der konkret betyder, at McDonald’s fra 25. november til 24. december giver 50 øre per solgt menu til Røde Kors Julehjælp.

”For alt for mange familier er julen desværre en meget svær tid, og som ambassadør for Røde Kors vil jeg gerne være med til at støtte de familier og hjælpe til, at de også kan afholde julen på en værdig måde og ikke føler sig alene. McDonald’s er hver dag i kontakt med rigtig mange danskere via deres mange restauranter landet over, og den kontakt vil jeg gerne benytte til at sætte fokus på behovet for julehjælp”, siger Røde Kors ambassadør grevinde Cath Danneskiold-Samsøe om baggrunden for samarbejdet.

En del af McDonald's DNA
Og for McDonald’s lå det helt naturligt at tage imod invitationen, fortæller Stephen Shillington, der er administrerende direktør hos McDonald’s Danmark:

”Det er en del af McDonald’s DNA at være en aktiv medspiller i udviklingen af samfundet både lokalt og nationalt, derfor vil vi selvfølgelig gerne være med til at støtte Røde Kors julehjælp. Da vi hver dag har 160.000 gæster på vores 88 restauranter, kan vi nå bredt ud med budskabet om at bidrage til en god jul for udsatte børnefamilier”, siger Stephen Shillington og fortæller, at McDonald’s har garanteret mindst 700.000 kr. Det svarer til, at mindst 875 familier kan få julehjælp fra Røde Kors.

Læs også: Nyt partnerskab mellem Røde Kors og Rema 1000 om julehjælp

Hos Røde Kors er man glad for, at McDonald’s har sagt ja til samarbejdet. Hjælpeorganisationen arbejder sammen med mange virksomheder og kendte danskere for at samle penge ind til udsatte danskere, og særligt når det gælder julehjælp er behovet stort, fortæller generalsekretær Anders Ladekarl i Røde Kors:

”De senere år har vi set ansøgningerne til julehjælp vokse massivt. Vi er glade for al den støtte, vi kan få. Den ekstra fordel, der er ved samarbejdet med McDonald’s, er, at vi når så bredt ud med vores budskab i hele Danmark”, siger Anders Ladekarl.

Kampagnen løber fra 25. november til 24. december i alle McDonald’s restauranter i Danmark og for hver menu, McDonald’s sælger, donerer virksomheden 50 øre til Røde Kors julehjælp.

-MH

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric fremhæver innovation inden for 800 VDC-strømsystemer til understøttelse af NVIDIAs næste generation af GPU'er

17.10.2025CSR.dk

Grøn strøm styrker både klimaet og forsyningssikkerheden

16.10.2025CSR.dk

Storinvestorer fastholder kursen: Grøn omstilling er stadig en langsigtet satsning

15.10.2025CSR.dk

Parisaftalen har sat rammerne: Nu handler klimakampen om at få dem til at virke

15.10.2025CSR.dk

Fødevarestyrelsen lader greenwashingsager samle støv

13.10.2025CSR.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

13.10.2025CSR.dk

Flere bruger apps til at styrke arbejdsmiljøet: Trods potentialer mangler der forskning

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S