Ved køb af McDonald’s-menu går 50 øre til julehjælp

En henvendelse fra ambassadør for Røde Kors, grevinde Cath Danneskiold-Samsøe, har fået McDonald’s til at igangsætte en kampagne, der skal samle penge ind til julehjælp for udsatte familier i Danmark helt frem til juleaften.

Administrerende direktør i McDonald’s Stephen Shillington og grevinde Cath Danneskiold-Samsøe, .

02.12.2013

CSR.dk

Grevinde Cath Danneskiold-Samsøe er ambassadør for Røde Kors. Hun er glad for, at samarbejdet med McDonald's kan bidrage til julehjælp. .

For nogle familier i Danmark er julen en svær tid, hvor udgifterne til julemiddag og gaver til børnene kan synes helt uoverskuelige. Antallet af danske familier, Røde Kors støtter op til jul, er steget markant de seneste år. I år har ambassadør grevinde Cath Danneskiold-Samsøe og Røde Kors derfor indgået et samarbejde med McDonald’s Danmark, der skal være med til at samle penge ind til Røde Kors julehjælp til udsatte danske familier.

Læs også: McDonald's kåret til Danmarks bedste arbejdsplads igen

Det var en henvendelse fra Røde Kors ambassadør, grevinde Cath Danneskiold-Samsøe, der satte gang i samarbejdet, der konkret betyder, at McDonald’s fra 25. november til 24. december giver 50 øre per solgt menu til Røde Kors Julehjælp.

”For alt for mange familier er julen desværre en meget svær tid, og som ambassadør for Røde Kors vil jeg gerne være med til at støtte de familier og hjælpe til, at de også kan afholde julen på en værdig måde og ikke føler sig alene. McDonald’s er hver dag i kontakt med rigtig mange danskere via deres mange restauranter landet over, og den kontakt vil jeg gerne benytte til at sætte fokus på behovet for julehjælp”, siger Røde Kors ambassadør grevinde Cath Danneskiold-Samsøe om baggrunden for samarbejdet.

En del af McDonald's DNA
Og for McDonald’s lå det helt naturligt at tage imod invitationen, fortæller Stephen Shillington, der er administrerende direktør hos McDonald’s Danmark:

”Det er en del af McDonald’s DNA at være en aktiv medspiller i udviklingen af samfundet både lokalt og nationalt, derfor vil vi selvfølgelig gerne være med til at støtte Røde Kors julehjælp. Da vi hver dag har 160.000 gæster på vores 88 restauranter, kan vi nå bredt ud med budskabet om at bidrage til en god jul for udsatte børnefamilier”, siger Stephen Shillington og fortæller, at McDonald’s har garanteret mindst 700.000 kr. Det svarer til, at mindst 875 familier kan få julehjælp fra Røde Kors.

Læs også: Nyt partnerskab mellem Røde Kors og Rema 1000 om julehjælp

Hos Røde Kors er man glad for, at McDonald’s har sagt ja til samarbejdet. Hjælpeorganisationen arbejder sammen med mange virksomheder og kendte danskere for at samle penge ind til udsatte danskere, og særligt når det gælder julehjælp er behovet stort, fortæller generalsekretær Anders Ladekarl i Røde Kors:

”De senere år har vi set ansøgningerne til julehjælp vokse massivt. Vi er glade for al den støtte, vi kan få. Den ekstra fordel, der er ved samarbejdet med McDonald’s, er, at vi når så bredt ud med vores budskab i hele Danmark”, siger Anders Ladekarl.

Kampagnen løber fra 25. november til 24. december i alle McDonald’s restauranter i Danmark og for hver menu, McDonald’s sælger, donerer virksomheden 50 øre til Røde Kors julehjælp.

-MH

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.09.2025CSR.dk

Lagarde advarer: Lempelser på bæredygtighedskrav truer finansiel stabilitet

29.08.2025CSR.dk

EU lover USA lempelser på bæredygtighedskrav i ny handelsaftale

29.08.2025CSR.dk

Det sker ikke af sig selv. Strukturændringer kræver pres nedefra

28.08.2025CSR.dk

Ny pris fra Tscherning skal fremme cirkulært byggeri

27.08.2025CSR.dk

Over 100 danske virksomheder advaret om brud på Rusland-sanktioner

26.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtighed som kommerciel styrke i PostNord

26.08.2025CSR.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

26.08.2025CSR.dk

Ny analyse: Arbejdsskader koster samfundet 50 milliarder kroner om året

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Efteruddannelse
Nordic Programme on Non-Discrimination

The Nordic Programme on Non-Discrimination is an online programme designed to support Nordic businesses in advancing equality and inclusion across their operations. If your company is ready to take meaningful steps to identify, assess, and address discrimination-related risks, this programme will guide you through the process with practical tools and expert insights. Sign up before 16 June.

Dato

29.08.2025

Tid

09:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
QMS ISO 9001:2015 Lead Auditor Kvalitet (CQI IRCA-certificeret)

Bliv certificeret ISO 9001:2015 Lead Auditor i kvalitetsledelsessystemer (CQI-IRCA-certificeret)

Dato

01.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 kursus målrettet offentlig forvaltning, stat, regioner og kommuner

Med NIS2-direktivet følger nye krav, der skal sikre et højt niveau af cybersikkerhed på tværs af EU-landene, og med den danske lovimplementering vil også den offentlige sektor skulle leve op til kravene.

Dato

02.09.2025

Sted

Aarhus DK

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

02.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

02.09.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Skab værdi med dit klimaregnskab

Hvorfor lave et klimaregnskab – og hvordan bruger du det aktivt? I dette webinar sætter vi fokus på, hvordan et klimaregnskab ikke kun er et grønt initiativ, men også et strategisk værktøj til at skabe reel forretningsværdi.

Dato

02.09.2025

Tid

08:15

Sted

Online