Undersøgelse: Ansatte vil have mere inklusion på arbejdspladsen

En ny undersøgelse foretaget af Deloitte viser, at ansatte i høj grad prioriterer inklusion på arbejdspladsen. Således kan over 70 procent af de adspurgte finde på at forlade deres job til fordel for et, der har flere inkluderende aspekter.

Inklusion er blevet et vigtigt begreb på arbejdspladser verden over. Derfor opfordrer Deloitte nu ledere til at tage tage initiativ til mere inklusion, så medarbejderne kan føle sig godt tilpas. Arkivfoto..

25.07.2017

CSR.dk

Begrebet inklusion fylder efterhånden mere og mere på arbejdspladser verden over.

Således viser en nylig undersøgelse, der er foretaget af Deloitte, at ansatte ser inklusion som en væsentlig forudsætning for, hvilken arbejdsgiver de ønsker at have i fremtiden.

Faktisk er inklusion på arbejdspladsen blevet så vigtigt, at Deloitte nu anbefaler ledere i virksomheder til at være aktive rollemodeller for deres ansatte. Det har nemlig en stor betydning for, hvor længe en ansat har tænkt sig at blive på sit job.

Læs også: Unilever og UN Women vil udrydde kønsstereotyper i reklamer

Inklusion er nøglen til ansættelse
I undersøgelsen har mere end 1.300 fuldtidsansatte i USA svaret, at inklusion på arbejdspladsen er nøglen til både ansættelse og fastholdelse af medarbejdere.

Heraf mener 80 procent, at inklusion er en vigtig faktor for deres valg af arbejdsgiver. Derudover har 70 procent svaret, at de enten ville forlade eller overveje at forlade deres arbejdsplads for en, der har flere inkluderende aspekter:

"At prioritere inklusion i en virksomhed kan tiltrække medarbejdere og få dem til at blive, hvis ellers det bliver gjort rigtigt", siger Deborah DeHaas, der er næstformand og chief inclusion officer hos Deloitte, og fortsætter:

"For at sikre at folk føler sig inkluderet, bør virksomheder evaluere deres nuværende inklusionsinitiativer for at se, om indsatsen rent faktisk berør det, som medarbejderne forventer".

Følelsen af inklusion er essentiel
Selvom inklusion opfattes forskelligt af forskellige grupper af mennesker, er også følelsen af inklusion en vigtig faktor for de fleste respondenter i undersøgelsen.

Når undersøgelsens respondenter bliver spurgt om, hvorfor de valgte at forlade deres tidligere arbejdsplads, var hovedårsagen, at medarbejderne ikke følte, at de kunne være sig selv på arbejdspladsen. Således har 33 procent af de adspurgte søgt nye jobs i virksomheder, der prioriterer inklusion.

Læs også: Danske virksomheder er blevet bedre til at tage socialt ansvar

Dette stemmer overens med den seneste forskning fra Bersin, der også er foretaget af Deloitte. Her viste undersøgelsen, at virksomheder, der prioriterer inklusion, ofte har medarbejdere, der føler sig godt tilpas, og som føler, at de kan være sig selv, dele deres problemer, lave fejl og samtidig forny sig:

"Fordi inklusion er så personligt et emne, bør arbejdsgiverne forsøge at sætte sig ind i, hvordan inklusion opleves i deres virksomhed. Virksomheder bør spørge sig selv om, hvordan deres forretningspraksis påvirker deres medarbejdere. Derudover bør de holde særligt øje med, om de har den rigtige kultur på deres arbejdsplads, som gør, at folk føler sig godt tilpas", siger Deepa Purushothaman, der er national managing principal of inclusion hos Deloitte.

Ledere har indflydelse på inklusion
I spørgsmålet om hvem, der har størst indflydelse på inklusion på arbejdspladsen, svarede 32 procent af respondenterne, at lederne er dem med størst indflydelse, mens 34 procent mener, at alle ansatte har et ansvar.

For at kunne leve op til en inkluderende arbejdsplads foreslår Deepa Purushothaman, at ledelsen i en virksomhed bør forpligte sig til bedre inklusion på arbejdspladsen på tværs af alle niveauer:

"Vi har brug for ledere, der går i dialog med virksomhederne og tager et kig på kulturen. Lederadfærd og organisatorisk kultur skal både udvikles og tilpasses, så alle forstår deres individuelle rolle mod en mere inkluderende arbejdsplads".

Læs også: HP sætter grønne mål for sin forsyningskæde

Ud fra undersøgelsen mente et stort antal af respondenterne, at deres daglige oplevelser har større betydning end programmer og initiativer.

Således svarede 70 procent, at de foretrækker en virksomhed med lederskab, der konsekvent demonstrerer inkluderende adfærd frem for en virksomhed, der tilbyder mange initiativer.

Deloittes undersøgelse varede fra den 13-20 april i år og er besvaret af mere end 1.300 fuldtidsansatte fra forskellige virksomheder i hele USA.

- EL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025CSR.dk

DTU Skylab modtager Diversitetsprisen 2025

18.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Sådan måler du S’et i ESG: Nyt værktøj gør det lettere at arbejde strategisk med social bæredygtighed

18.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025CSR.dk

Mangel på netværk og erfaring holder kvinderne ude af bestyrelserne

14.11.2025CSR.dk

Idrætten vil hjælpe virksomheder med at tage socialt ansvar

12.11.2025CSR.dk

På trods af øremærket barsel rammes kvinders karrierer fortsat hårdest

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby