Tuborg opfordrede til ansvarlighed på Roskilde Festival

Også i år indtog Tuborgs ’Drik med Respekt’-kampagne Roskilde Festival. Denne gang samarbejdede bryggerigiganten med DropBucket - engangsskraldespande i genbrugspap - om at få forbrugerne til at drikke med respekt – og samtidig rydde op og affaldssortere.

09.08.2016

Katrine L. Zachariassen, CSR.dk

Var man blandt de i alt 130.000 gæster, der besøgte Roskilde Festival 2016, kunne man næsten ikke undgå at støde på hverken Tuborgs til lejligheden orangefarvede logo eller Drik med Respekt-kampagnen.

Ansvarlighedskampagnen blev lanceret i 2013 og har de seneste to år inkluderet forbrugerdreven kommunikation. I år var Tuborg gået sammen med DropBucket – de bæredygtige papskraldespande – om at sætte yderligere fokus på ansvarlighed under festivalen.

Læs også: Gæster på Roskilde Festival tester ny pantstation

”Drik med Respekt er Tuborgs opfordring til en ansvarlig alkoholkultur, og kampagnen er blevet en integreret del af Tuborgs DNA og designprofil. Det, at man skal drikke med respekt, kan hurtigt gå hen og blive set som en løftet pegefinger fra vores side, men for at undgå dette prøver vi at være i øjenhøjde med forbrugerne ved at lave forbrugerdrevne kampagner”, fortæller Christine Danielsen, som er Brand Manager hos Tuborg, da CSR.dk mødte hende til en ansvarlighedssnak på festivalen.

Skriv og vind
Tuborg opfordrer således forbrugerne til at drikke med respekt. Og her kommer DropBucket ind i billedet:

”Kampagnen går i al sin enkelthed ud på, at vi spørger forbrugerne, hvad de gerne vil drikke med respekt for. Svaret kan de skrive på de udleverede DropBuckets, som står rundt omkring på campingområdet”, forklarer Christine Danielsen, som i 2013 var med til at starte Drik med Respekt-kampagnen.

Tuborg havde i samarbejde med DropBucket udleveret i alt 4.000 papskraldespande på det store campingområde. Når man som forbruger havde nedskrevet sin grund til at drikke med respekt på skraldespanden – som for eksempel: ”Jeg drikker med respekt for, at min lejr gider have mig med næste år” – var det muligt at lægge et billede af budskabet på enten Facebook eller Instagram.

Hver dag under opvarmnings- og musikdagene kårede Tuborg således en vinder ud fra de respekt-budskaber, der blev udtrykt på skraldespandene. Præmien var en make-over til vinderens lejr, hvilket bestod af oprydning foretaget af DropBucket-frivillige samt en pakke med festivalgear - herunder stole, parasoller og udklædning.

En øl mindre og en ven mere
Følger man som forbruger Tuborgs opfordring om at drikke med respekt, kan det imidlertid have den betydning, at der bliver drukket færre øl.

”Vi vil hellere sælge en øl mindre og have en ven mere. Hvis vi giver forbrugerne en bedre oplevelse, ved at de vælger en øl fra, tror vi på, at de hurtigere vender tilbage til vores produkter, da de ikke har lige så mange tømmermænd dagen efter. På den måde har de drukket med respekt og er klar til flere øl den næstkommende dag”, forklarer Christine Danielsen.

Læs også: Hummel: Vores karmaaktiviteter er god branding

Tuborg vælger med kampagnen at bede forbrugerne have en holdning til ansvarlighed. At skabe forbrugerdreven kommunikation på denne måde højner Tuborgs oprigtighed og sætter streg under det ansvar, bryggeriet selv har, lyder det:

”Vi er markedsledere, så vi har et ansvar, vi skal tage på vores kappe. Derfor vil vi gerne opfordre vores forbrugere til at have det sjovt med vores produkter og ikke misbruge dem”.

På festivalens sjettedag havde Tuborg fået tilsendt over 300 billeder af DropBuckets med budskaber. Derudover viser tal fra bryggeriet, at over 30 procent af alle forbrugere kender til Drik med Respekt-kampagnen.

Samarbejdet med DropBucket
”For at understøtte konkurrencen og ansvarlighedsbudskabet har vi under festivalen 30 DropBucket- og Drik med Respekt-ambassadører ude blandt festivalgæsterne. De deler løbende de 4.000 spande ud, tømmer dem og taler om affaldssortering”, forklarer Christine Danielsen.

At valget netop er faldet på et samarbejde med DropBucket, der startede som et uddannelsesprojekt for to DTU-studerende, skyldes, at virksomheden med de bæredygtige skraldespande også er fortalere for ansvarlighed.

”Vi blev enige om, at vi sammen ville kunne nå bredere ud til folk, og vi kan se, at festivalgæsterne i høj grad bruger skraldespandene”, lyder det.

De to samarbejdspartnere havde desuden lavet adskillige klistermærker, så Roskilde-gængerne kunne sortere i henholdsvis affald og dåser under festivalen. På den måde gjorde Tuborg og DropBucket en indsats for at få folk til at sende emballagen videre i genbrugssystemet.

Læs også: Virksomheder: Roskilde Festival er et vigtigt bæredygtighedslaboratorium 

”Vi har et godt genbrugssystem i Danmark, men det er der mange, der glemmer eller ikke kan overskue, når de er på festival. De smider bare panten ud. Vi vil gerne opfordre folk til at aflevere dåserne”, udtaler Christine Danielsen.

”Vi skal ud på internationale markeder”
Ud over at få forbrugerne til at drikke med respekt lige nu og her er formålet med kampagnen også at sætte tanker i gang hos folk. Og ifølge Tuborgs Brand Manager er det det håndgribelige i kampagnen, der taler til folk.

Ansvarlighedskampagnen har været eller vil blive igangsat på andre, danske festivaler, som skydes i gang i løbet af sommeren. Roskilde Festival er dog den eneste festival, som kunne nyde godt af samarbejdet med DropBucket. Planen er dog, at kampagnen og samarbejdet med DropBucket også skal gå internationalt.

”Vi har allerede fået en del opmærksomhed fra andre markeder, og vi overvejer muligheden for at introducere DropBucket og Drik med Respekt til udenlandske festivaler. Vi skal hjælpe DropBucket med at komme videre ud i verden”, udtaler Christine Danielsen afsluttende om fremtidsaspekterne.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende Kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til kvalitetsledelsessystemer og kravene i ISO 9001 standarden.

Dato

19.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Grundlæggende miljølovgivning

Dette kursus om grundlæggende miljølovgivning giver dig, der arbejder med ledelsessystemer en indføring i lovgivning angående miljøbeskyttelse, som er relevant, når du for eksempel udfører audits i henhold til ISO 14001. Du får en indføring i centrale love, bekendtgørelser og vejledninger samt disses indbyrdes samspil – det hele tilsat praktiske eksempler.

Dato

19.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø