Tuborg opfordrede til ansvarlighed på Roskilde Festival

Også i år indtog Tuborgs ’Drik med Respekt’-kampagne Roskilde Festival. Denne gang samarbejdede bryggerigiganten med DropBucket - engangsskraldespande i genbrugspap - om at få forbrugerne til at drikke med respekt – og samtidig rydde op og affaldssortere.

09.08.2016

Katrine L. Zachariassen, CSR.dk

Var man blandt de i alt 130.000 gæster, der besøgte Roskilde Festival 2016, kunne man næsten ikke undgå at støde på hverken Tuborgs til lejligheden orangefarvede logo eller Drik med Respekt-kampagnen.

Ansvarlighedskampagnen blev lanceret i 2013 og har de seneste to år inkluderet forbrugerdreven kommunikation. I år var Tuborg gået sammen med DropBucket – de bæredygtige papskraldespande – om at sætte yderligere fokus på ansvarlighed under festivalen.

Læs også: Gæster på Roskilde Festival tester ny pantstation

”Drik med Respekt er Tuborgs opfordring til en ansvarlig alkoholkultur, og kampagnen er blevet en integreret del af Tuborgs DNA og designprofil. Det, at man skal drikke med respekt, kan hurtigt gå hen og blive set som en løftet pegefinger fra vores side, men for at undgå dette prøver vi at være i øjenhøjde med forbrugerne ved at lave forbrugerdrevne kampagner”, fortæller Christine Danielsen, som er Brand Manager hos Tuborg, da CSR.dk mødte hende til en ansvarlighedssnak på festivalen.

Skriv og vind
Tuborg opfordrer således forbrugerne til at drikke med respekt. Og her kommer DropBucket ind i billedet:

”Kampagnen går i al sin enkelthed ud på, at vi spørger forbrugerne, hvad de gerne vil drikke med respekt for. Svaret kan de skrive på de udleverede DropBuckets, som står rundt omkring på campingområdet”, forklarer Christine Danielsen, som i 2013 var med til at starte Drik med Respekt-kampagnen.

Tuborg havde i samarbejde med DropBucket udleveret i alt 4.000 papskraldespande på det store campingområde. Når man som forbruger havde nedskrevet sin grund til at drikke med respekt på skraldespanden – som for eksempel: ”Jeg drikker med respekt for, at min lejr gider have mig med næste år” – var det muligt at lægge et billede af budskabet på enten Facebook eller Instagram.

Hver dag under opvarmnings- og musikdagene kårede Tuborg således en vinder ud fra de respekt-budskaber, der blev udtrykt på skraldespandene. Præmien var en make-over til vinderens lejr, hvilket bestod af oprydning foretaget af DropBucket-frivillige samt en pakke med festivalgear - herunder stole, parasoller og udklædning.

En øl mindre og en ven mere
Følger man som forbruger Tuborgs opfordring om at drikke med respekt, kan det imidlertid have den betydning, at der bliver drukket færre øl.

”Vi vil hellere sælge en øl mindre og have en ven mere. Hvis vi giver forbrugerne en bedre oplevelse, ved at de vælger en øl fra, tror vi på, at de hurtigere vender tilbage til vores produkter, da de ikke har lige så mange tømmermænd dagen efter. På den måde har de drukket med respekt og er klar til flere øl den næstkommende dag”, forklarer Christine Danielsen.

Læs også: Hummel: Vores karmaaktiviteter er god branding

Tuborg vælger med kampagnen at bede forbrugerne have en holdning til ansvarlighed. At skabe forbrugerdreven kommunikation på denne måde højner Tuborgs oprigtighed og sætter streg under det ansvar, bryggeriet selv har, lyder det:

”Vi er markedsledere, så vi har et ansvar, vi skal tage på vores kappe. Derfor vil vi gerne opfordre vores forbrugere til at have det sjovt med vores produkter og ikke misbruge dem”.

På festivalens sjettedag havde Tuborg fået tilsendt over 300 billeder af DropBuckets med budskaber. Derudover viser tal fra bryggeriet, at over 30 procent af alle forbrugere kender til Drik med Respekt-kampagnen.

Samarbejdet med DropBucket
”For at understøtte konkurrencen og ansvarlighedsbudskabet har vi under festivalen 30 DropBucket- og Drik med Respekt-ambassadører ude blandt festivalgæsterne. De deler løbende de 4.000 spande ud, tømmer dem og taler om affaldssortering”, forklarer Christine Danielsen.

At valget netop er faldet på et samarbejde med DropBucket, der startede som et uddannelsesprojekt for to DTU-studerende, skyldes, at virksomheden med de bæredygtige skraldespande også er fortalere for ansvarlighed.

”Vi blev enige om, at vi sammen ville kunne nå bredere ud til folk, og vi kan se, at festivalgæsterne i høj grad bruger skraldespandene”, lyder det.

De to samarbejdspartnere havde desuden lavet adskillige klistermærker, så Roskilde-gængerne kunne sortere i henholdsvis affald og dåser under festivalen. På den måde gjorde Tuborg og DropBucket en indsats for at få folk til at sende emballagen videre i genbrugssystemet.

Læs også: Virksomheder: Roskilde Festival er et vigtigt bæredygtighedslaboratorium 

”Vi har et godt genbrugssystem i Danmark, men det er der mange, der glemmer eller ikke kan overskue, når de er på festival. De smider bare panten ud. Vi vil gerne opfordre folk til at aflevere dåserne”, udtaler Christine Danielsen.

”Vi skal ud på internationale markeder”
Ud over at få forbrugerne til at drikke med respekt lige nu og her er formålet med kampagnen også at sætte tanker i gang hos folk. Og ifølge Tuborgs Brand Manager er det det håndgribelige i kampagnen, der taler til folk.

Ansvarlighedskampagnen har været eller vil blive igangsat på andre, danske festivaler, som skydes i gang i løbet af sommeren. Roskilde Festival er dog den eneste festival, som kunne nyde godt af samarbejdet med DropBucket. Planen er dog, at kampagnen og samarbejdet med DropBucket også skal gå internationalt.

”Vi har allerede fået en del opmærksomhed fra andre markeder, og vi overvejer muligheden for at introducere DropBucket og Drik med Respekt til udenlandske festivaler. Vi skal hjælpe DropBucket med at komme videre ud i verden”, udtaler Christine Danielsen afsluttende om fremtidsaspekterne.

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

20.08.2025CSR.dk

Strikkere sørger for kæmpe beløb til Unicef i Gaza

18.08.2025BSR

Sponseret

Developing Integrated Approaches to Human Rights, Climate, and Nature

15.08.20253H Law

Sponseret

Klimakompensation og markedsføring: En juridisk balancegang

07.08.20253H Law

Sponseret

Grønne udsagn og den konkrete vurdering

06.08.2025CSR.dk

”Svært at bevisføre”: Klimaretssager mod virksomheder ventes også at ramme Danmark

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Schneider Electric
Kursus
Bliv en ægte ekspert på EcoStruxure Machine Expert PLC'er og softwaren bag

Er du automatiktekniker, ingeniør, systemintegrator, eller har du blot en interesse i at programmere PLC? Så bør du sætte kryds i kalenderen.

Dato

15.09.2025

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

15.09.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

15.09.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar September 15, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

15.09.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense