Topledere har vigende fokus på bæredygtighed

En fejl at fjerne opmærksomheden fra bæredygtighedsindsatsen, konkluderer rapport. Med svar på fire spørgsmål kan ledere selv hjælpe virksomheden videre fra den nuværende træghed.

Foto: 123rf.com

11.09.2024

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Bæredygtighed sakker bagud i forhold til andre presserende spørgsmål på de administrerende direktørers liste over prioriterede emner.

Direktørernes vigende opmærksomhed skyldes især andre presserende problemer som inflation, disruptive teknologier som AI, vækstudfordringer og geopolitisk usikkerhed. 

Det viser en netop udgivet rapport, Visionary CEO’s Guide to Sustainability 2024, fra det global konsulenthus Bain & Company. Konklusioner i denne er baseret på Bains egne undersøgelser af mere end 500 B2B-købere og -sælgere på tværs af en række brancher og svar fra næsten 19.000 forbrugere i 10 lande*.

Derudover konstaterer Bain & Commpany, at vi lige nu står i overgangen fra en "hype"-fase med masser af nye målsætninger og initiativer til erkendelsen af, at transformationen vil være vanskeligere eller tage længere tid end forventet. 

"Omstillingen til en bæredygtig verden følger en velkendt cyklus. Det, der begyndte for et par år siden som grænseløs spænding, er blevet afløst af pragmatisk realisme. Efterhånden som udfordringen med at opfylde ambitiøse mål bliver tydelig, genovervejer mange virksomheder, hvad der er opnåeligt og på hvilken tidslinje. Men at bremse fremskridtene ville være en fejltagelse," siger Jean-Charles van den Branden, chef for Bains Global Sustainability Practice 

Bains research viser nemlig også, at forbrugere og indkøbere trækker i modsat retning. 

Forbrugere: mere bekymrede og villige til at handle selv

Cirka 61 procent af de adspurgte forbruger fortalte, at de var blevet stadig mere bekymrede over klimaforandringer i løbet af de sidste to år. Den øgede bekymring er ofte forbundet med personlige erfaringer med ekstreme vejrbegivenheder. Denne tendens var især bemærkelsesværdig blandt forbrugere i Brasilien, Indonesien og Italien, hvor nylige vejrrelaterede katastrofer har intensiveret bekymringerne om klimaspørgsmål. 

Mere end tre fjerdedele af de adspurgte mener desuden, at en mere bæredygtig livsstil er vigtige og nævner miljøhensyn som den primære drivkraft for ændret adfærd, herunder mere genbrug, færre køb af engangsprodukter, færre flyrejser og mindre forbrug af kød eller mejeriprodukter.

B2B: Indkøbere vælger leverandører fra

Bæredygtighed bliver også stadig vigtigere for virksomheders indkøbere. Ifølge rapporten er det nu et af de tre vigtigste indkøbskriterier. Flere end en tredjedel siger, er klar til at skifte en leverandør ud, hvis de ikke opfylder indkøberens forventninger ift. bæredygtighed, og 57 procent forventer, at de vil være klar til at gøre det om tre år. Kun seks procent sagde, at de ikke ville betale ekstra for mere bæredygtige produkter og ydelser. 

Det tyder dog på, at sælgere og købere taler forbi hinanden. For mens 85 procent af leverandørerne sagde, at de til en vis grad integrerer bæredygtighed i deres produkter og tjenester, svarede kun omkring halvdelen af køberne, at de bæredygtige muligheder lever op til deres forventninger.

Her skal ledelser bruge krudtet lige nu

Bain & Companys rapport kommer også med et bud på, hvor de administrerende direktører skal sætte ind, hvis de gerne vil holde virksomheden på bæredygtighedssporet. 

Den velkendte cyklus for udvikling og integration, udviklet med basis i nye teknologier af konsulenthuset Gartner.. Foto: Gartner.com

Overordnet skal man holde fast i det lange perspektiv og ikke tro, at bæredygtighed går væk på trods af det nuværende dyk i opmærksomhed. Den ”velkendte cyklus”, som Jean-Charles van den Branden henviser til i citatet ovenfor, viser således, at efter en fase med stor begejstring og offentlige tilskud og politisk opbakning, er næste fase en nedgang. Den er foranlediget af erkendelsen af, at det ikke bliver nemt, og kombineret med at tilskud og politik også trækker lidt i land. Næste fase, som er der, bæredygtighed skal hen næste gang, er at finde forretningsmodeller, som er mere oplyste og bedre tilpassede, hvorfra fremdriften kan sætte ind på ny. 

Bain & Company angiver fire spørgsmål, de øverste ledelser i virksomheder skal finde svar på for deres virksomhed, hvis de gerne vil være forrest i bussen, når fordelene ved mere bæredygtige forretningsmodeller og produkter for alvor opstår. 

  1. Hvordan vil den globale omstilling til bæredygtighed forme vores fremtidige forretningslandskab? 
  2. Hvad er de kritiske områder for vores virksomhed?
  3. Hvordan kan vi udvikle business casen for bæredygtighed i vores virksomhed? 
  4. Hvordan skal vi samarbejde med eksterne stakeholdere som f.eks. leverandører og kunder for at løse systemiske og komplekse udfordringer?

Rapporten folder måder at tænke over disse spørgsmål ud. Den kan hentes her.

*) De 10 lande er USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Italien, Holland, Japan, Kina, Indonesien og Brasilien. 

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.06.2025CSR.dk

Hvordan vil EU bekæmpe greenwashing uden regulering?

26.06.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtige karriereveje: nyt initiativ sætter fokus på kompetencer, karriereskift og ESG-roller

26.06.2025CSR.dk

Apple kritiserer EU-krav: iPads får bundkarakter i energimærkning

25.06.2025CSR.dk

Færre krav, færre hænder: ESG-ansatte skubbes ud af omnibus

25.06.2025CSR.dk

Mængderabat sender maden direkte i skraldespanden

24.06.2025Valified

Sponseret

Analyse: Grønne indsatser løfter bundlinjen - når de forankres

24.06.2025Cabi

Sponseret

Kom i betragtning til CSR People Prize med jeres S-data

23.06.2025CSR.dk

CO2-fjernelse rykker fra niche til nødvendighed

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

30.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Sustainable Career Moves - Tag næste skridt på din bæredygtige karrierevej

Drømmer du om en karriere med mere mening og bæredygtig impact?  Er du på udkig efter nye muligheder inden for ESG, CSR eller bæredygtig forretningsudvikling – enten i dit nuværende job eller i en ny rolle?

Dato

01.07.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 8. august: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

04.08.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom