Topledere har vigende fokus på bæredygtighed

En fejl at fjerne opmærksomheden fra bæredygtighedsindsatsen, konkluderer rapport. Med svar på fire spørgsmål kan ledere selv hjælpe virksomheden videre fra den nuværende træghed.

Foto: 123rf.com

11.09.2024

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Bæredygtighed sakker bagud i forhold til andre presserende spørgsmål på de administrerende direktørers liste over prioriterede emner.

Direktørernes vigende opmærksomhed skyldes især andre presserende problemer som inflation, disruptive teknologier som AI, vækstudfordringer og geopolitisk usikkerhed. 

Det viser en netop udgivet rapport, Visionary CEO’s Guide to Sustainability 2024, fra det global konsulenthus Bain & Company. Konklusioner i denne er baseret på Bains egne undersøgelser af mere end 500 B2B-købere og -sælgere på tværs af en række brancher og svar fra næsten 19.000 forbrugere i 10 lande*.

Derudover konstaterer Bain & Commpany, at vi lige nu står i overgangen fra en "hype"-fase med masser af nye målsætninger og initiativer til erkendelsen af, at transformationen vil være vanskeligere eller tage længere tid end forventet. 

"Omstillingen til en bæredygtig verden følger en velkendt cyklus. Det, der begyndte for et par år siden som grænseløs spænding, er blevet afløst af pragmatisk realisme. Efterhånden som udfordringen med at opfylde ambitiøse mål bliver tydelig, genovervejer mange virksomheder, hvad der er opnåeligt og på hvilken tidslinje. Men at bremse fremskridtene ville være en fejltagelse," siger Jean-Charles van den Branden, chef for Bains Global Sustainability Practice 

Bains research viser nemlig også, at forbrugere og indkøbere trækker i modsat retning. 

Forbrugere: mere bekymrede og villige til at handle selv

Cirka 61 procent af de adspurgte forbruger fortalte, at de var blevet stadig mere bekymrede over klimaforandringer i løbet af de sidste to år. Den øgede bekymring er ofte forbundet med personlige erfaringer med ekstreme vejrbegivenheder. Denne tendens var især bemærkelsesværdig blandt forbrugere i Brasilien, Indonesien og Italien, hvor nylige vejrrelaterede katastrofer har intensiveret bekymringerne om klimaspørgsmål. 

Mere end tre fjerdedele af de adspurgte mener desuden, at en mere bæredygtig livsstil er vigtige og nævner miljøhensyn som den primære drivkraft for ændret adfærd, herunder mere genbrug, færre køb af engangsprodukter, færre flyrejser og mindre forbrug af kød eller mejeriprodukter.

B2B: Indkøbere vælger leverandører fra

Bæredygtighed bliver også stadig vigtigere for virksomheders indkøbere. Ifølge rapporten er det nu et af de tre vigtigste indkøbskriterier. Flere end en tredjedel siger, er klar til at skifte en leverandør ud, hvis de ikke opfylder indkøberens forventninger ift. bæredygtighed, og 57 procent forventer, at de vil være klar til at gøre det om tre år. Kun seks procent sagde, at de ikke ville betale ekstra for mere bæredygtige produkter og ydelser. 

Det tyder dog på, at sælgere og købere taler forbi hinanden. For mens 85 procent af leverandørerne sagde, at de til en vis grad integrerer bæredygtighed i deres produkter og tjenester, svarede kun omkring halvdelen af køberne, at de bæredygtige muligheder lever op til deres forventninger.

Her skal ledelser bruge krudtet lige nu

Bain & Companys rapport kommer også med et bud på, hvor de administrerende direktører skal sætte ind, hvis de gerne vil holde virksomheden på bæredygtighedssporet. 

Den velkendte cyklus for udvikling og integration, udviklet med basis i nye teknologier af konsulenthuset Gartner.. Foto: Gartner.com

Overordnet skal man holde fast i det lange perspektiv og ikke tro, at bæredygtighed går væk på trods af det nuværende dyk i opmærksomhed. Den ”velkendte cyklus”, som Jean-Charles van den Branden henviser til i citatet ovenfor, viser således, at efter en fase med stor begejstring og offentlige tilskud og politisk opbakning, er næste fase en nedgang. Den er foranlediget af erkendelsen af, at det ikke bliver nemt, og kombineret med at tilskud og politik også trækker lidt i land. Næste fase, som er der, bæredygtighed skal hen næste gang, er at finde forretningsmodeller, som er mere oplyste og bedre tilpassede, hvorfra fremdriften kan sætte ind på ny. 

Bain & Company angiver fire spørgsmål, de øverste ledelser i virksomheder skal finde svar på for deres virksomhed, hvis de gerne vil være forrest i bussen, når fordelene ved mere bæredygtige forretningsmodeller og produkter for alvor opstår. 

  1. Hvordan vil den globale omstilling til bæredygtighed forme vores fremtidige forretningslandskab? 
  2. Hvad er de kritiske områder for vores virksomhed?
  3. Hvordan kan vi udvikle business casen for bæredygtighed i vores virksomhed? 
  4. Hvordan skal vi samarbejde med eksterne stakeholdere som f.eks. leverandører og kunder for at løse systemiske og komplekse udfordringer?

Rapporten folder måder at tænke over disse spørgsmål ud. Den kan hentes her.

*) De 10 lande er USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Italien, Holland, Japan, Kina, Indonesien og Brasilien. 

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

22.10.2025CSR.dk

COP30 skal være fri for storforurenere, lyder det fra over 225 organisationer

22.10.2025CSR.dk

Hvordan byggeriets bæredygtighedsindsats glemmer biodiversiteten

21.10.2025CSR.dk

Rederier fastholder klimamål trods sammenbrud i internationale forhandlinger

20.10.2025CSR.dk

Olieselskaber halter langt efter i grøn energi trods store løfter

20.10.2025CSR.dk

EU’s nye klimavision sætter job og vækst i centrum

17.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric fremhæver innovation inden for 800 VDC-strømsystemer til understøttelse af NVIDIAs næste generation af GPU'er

17.10.2025CSR.dk

Grøn strøm styrker både klimaet og forsyningssikkerheden

16.10.2025CSR.dk

Storinvestorer fastholder kursen: Grøn omstilling er stadig en langsigtet satsning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Industri
Workshop
Fredericia - ESG inspirationsdage: hvor godt kender du din værdikæde?

Kom til inspirationsdag med projekt ESG i værdikæder og få konkrete værktøjer og indsigter til at udvikle din virksomhed. Hør hvordan andre har arbejdet med ESG og skabt samarbejde og nye forretningsmuligheder i deres værdikæde – og få inspiration til, hvordan du kan gøre det samme.

Dato

22.10.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: FLAG (Forest, Land and Agriculture)

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the FLAG sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart oktober 2025.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Water Stewardship Masterclass

UN Global Compact Network Denmark invites you to join an exclusive Water Stewardship Masterclass organized by the Finnish GloWater Project, UN Global Compact Finland and FIBS Finnish Business and Society. The Masterclass is free of charge and allows participants to join remotely.

Dato

22.10.2025

Tid

10:30

Sted

Hybrid: Helsinki or online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Masterclass 4: Samarbejdsudvikling som ydelse

Tag din chef med, når vi dykker ned i, hvordan samarbejdsudvikling kan blive et forretningsparameter. Hvordan kan det indgå i udbud og tilbud, og hvordan kan det skabe reel værdi for jeres virksomhed og for branchen?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Tilgår