Titlen som årets grønne indkøber 2013 tilfalder Nykredit

Miljømærkning Danmark har netop kåret Nykredit som årets medlem 2013 i indkøbesnetværket ”Vi køber miljømærket”.

29.01.2014

CSR.dk

Modtager af titlen som årets grønne indkøber 2013, Nykredits områdedirektør i HR Service og Koncernindkøb, Lars Peter Wilken, der fik overrakt diplom af Direktør for Miljømærkning Danmark, Martin Fabiansen (til højre). Foto: Nykredit.

Nykredit er netop blevet kåret som årets medlem 2013 i indkøbsnetværket ”Vi køber miljømærket”, der er initieret og faciliteret af Miljømærkning Danmark.

Titlen som årets grønne indkøber tilfalder Nykredit, fordi virksomheden har gjort en særlig indsats for at udbrede kendskabet til og øge efterspørgslen efter miljømærkede varer og services, blandt andet ved at stille krav om miljømærkning til underleverandører.

Læs også: Danske forbrugere foretrækker virksomheder med miljømærke

I indkøbsnetværket er Nykredit repræsenteret ved områdedirektør i HR Service og Koncernindkøb Lars Peter Wilken.

”Miljø tænkes naturligt ind i Nykredits Koncernindkøb. Det er noget, vi har arbejdet med i flere år, og derfor er vi selvfølgelig også glade for den anerkendelse, der ligger i at modtage prisen som ”Årets medlem af netværket”, udtaler han.

Ifølge Lars Peter Wilken melder Nykredit klart ud til deres leverandører, at virksomheder, der har et certificeret miljømærke har en klar fordel, hvis det sker, at to leverandører står lige sammenlignet på de merkantile parametre som eksempelvis økonomi og kvalitet.

Læs også: Virksomheder overser værdien af grønne indkøb

”Samtaler med leverandørerne er en væsentlig del af vores arbejde med miljømærkede indkøb og understøtter vores ambition om, at en stadig større del af vores indkøb bliver miljømærket”, forklarer han.

Om netværket ”Vi køber miljømærket”

Netværkets grundidé er at gøre professionelle indkøb til en stærk drivkraft mod et bæredygtigt samfund. Målet er at gøre det nemmere for virksomheder at forbedre deres miljørigtige indkøb, synliggøre medlemmernes miljøindsats og øge efterspørgslen efter Svane- og Blomstmærkede produkter og services.

Direktør for Miljømærkning Danmark, Martin Fabiansen, forklarer også, at det har stor betydning, når en virksomhed som Nykredit stiller krav om miljømærkede produkter i deres indkøbspolitik.

”Det skaber et incitament hos underleverandørerne til at producere mere miljøvenlige produkter. Det er selvsagt godt for miljøet. Men det er også godt for Nykredit og andre virksomheder, der trækker på samme hammel. Undersøgelser viser nemlig, at forbrugerne ser mere positivt på virksomheder, der køber miljømærkede varer og services. En grøn indkøbspolitik giver med andre ord point på omdømmekontoen og dermed en konkurrencefordel”, fortæller Martin Fabiansen.

- JDN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby