Taxibranchen vil være klimavenlig

En cocktail af energieffektive biler, energieffektiv kørsel og elbiler skal gøre taxibranchen mere klimavenlig. Samtidig skal taxibranchen være demonstrationsbranche for grønne transportteknologier, lyder det i en rapport fra Dansk Taxi Råds grønne taxikommission.

04.06.2012

Kristina Øby Pedersen, CSR.dk

Taxibranchen er i dag ansvarlig for mere end to procent af det danske CO2-udslip. Foto: Rune Evensen, Dansk Taxi Råd .

5.200 taxier kører rundt på de danske veje. Tilsammen er de ansvarlige for over to procent af Danmarks CO2-udledning og ti procent af den transportrelaterede udledning. Det lyder voldsomt, men bilerne er ofte store med et højt brændstofforbrug, og så kører de rigtig mange kilometer. Der er altså et stort potentiale for forbedring.

Derfor tog Dansk Taxi Råd initiativ til nedsættelse af sin grønne taxikommission, som begyndte sit arbejde i juni 2011. Formanden var dengang Martin Lidegaard, som senere blev afløst af Concitos formand, Thomas Færgeman. Arbejdet har resulteret i en rapport, som henvender sig til taxibranchen og til klimapolitiske beslutningstagere. Rapporten kortlægger og beskriver forskellige bæredygtige løsningsmodeller og klimatiltag til, hvordan landets taxier systematisk kan reducere deres klima- og miljøbelastning.

Klimainitiativer i taxibranchen

  • Odense Taxa lancerede i december 2011 Danmarks første eldrevne el-taxi i samarbejde med Choosev.
  • Under navnet ”CPH Clean Cab” vil Taxa 4x35 sende 10-12 el-taxier på gaden i løbet af 2012. Den elektriske taxiflåde er kommet tættere på efter Trafikstyrelsens bevilling på 5,2 millioner kroner i støtte til projektet. Taxa 4 x 35 har meldt ud, at man satser på at gennemgå et fuldkomment platformskifte til el i 2020.
  • Projekt Grøn Taxi er støttet af Trafikstyrelsen, og er et uddannelsesprojekt  igangsat af Frogne A/S i samarbejde med TaxiNord, TUC (Transportens UddannelsesCenter A/S) og RUC. Målet er at motivere til mere energirigtig adfærd hos taxichauffører og hermed nedbringe brændstofforbruget i TaxiNords 500 taxier med 19 procent.

Kilde: Dansk Taxi Råd

Elbiler på vej
Ifølge Dansk Taxi Råds direktør, Trine Wollenberg, blev kommissionen til ud fra en erkendelse af branchens forpligtelse til at bidrage til et bedre klima.

Hun oplyser, at en del danske taxiselskaber allerede har taget initiativer i den retning – blandt andet tre københavnske taxiselskaber. To af dem har fået tilskud fra Trafikstyrelsens grønne midler. Et af projekterne omhandler klimabevidst kørsel, mens et andet er gået til indkøb af elbiler.

”Målet er at Taxibranchen skal teste nye teknologier som elbiler, hybridbiler og brintbiler. Og så er tilskud nødvendige, ellers får man ikke økonomien til at hænge sammen,” siger hun og henviser til, at private kan købe elbiler uden afgift, men det har ikke stor betydning i taxibranchen, hvor afgiften er meget lavere.

Derfor mener hun også, at der er grund til at overveje en ny form for registreringsafgift, som kan fremme indkøb af for eksempel elbiler.

Taxibranchen kan vise vej for grøn transport
Thomas Færgeman fra Concito lægger vægt på den betydning taxibranchen kan få i demonstration af grønne teknologier.

”Taxibranchen er et smart sted til afprøvning af elbiler, fordi mange flere får kendskab til dem. En enkelt taxi transporterer måske 40 mennesker hver dag, og ligesom chaufføren vil de alle sammen kunne opleve, hvordan det er at køre i en elbil. Hvordan accelerer den, kan man holde varmen om vinteren og så videre,” siger Thomas Færgeman.

Han understreger, at elbiler på grund af den begrænsede rækkevidde og infrastruktur er mest velegnede i store byer, hvor man for eksempel kan bruge den tid, der går med batteriskifte til en kaffepause. Andre steder løber man hurtigt tør for strøm, og her kan hybrid- eller brintbiler være mulige løsninger.

Tilskud er ifølge Thomas Færgeman en forudsætning for at komme i gang, men på sigt kan det have en afsmittende effekt, hvis kunderne decideret begynder at efterspørge elbiler.

Også tilskud til uddannelse af chauffører i energivenlig kørsel, mener han, har stor værdi. Det er det københavnske taxiselskab Taxi Nord, som netop har fået forlænget sit tilskud til at udvikle den model.

”Hvis taxiselskabet kan finde en god model til at gøre chaufførernes løn afhængig af brændstofforbrug, kan det hjælpe andre taxiselskaber til at gøre det samme,” siger Thomas Færgeman. 

Eksemplerne demonstrerer kommissionens konklusion, nemlig at klimainitiativer og vognmandsøkonomi ikke behøver være hinandens modsætninger. Tværtimod kan grønne løsninger i et tiltagende omfang blive et konkurrenceparameter i taxibranchen.

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

17.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Transportbranchen

17.09.2025CSR.dk

ØGO-sag udløser politianmeldelse: ’Grov overtrædelse af loven’

16.09.2025MäRK

Sponseret

Vi får den verden, vi fortæller om

15.09.2025CSR.dk

Cirkulær økonomi vinder frem i klimakommunikationen

15.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Detailbranchen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar September 22, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

22.09.2025

Tid

02:00

Sted

Zoom

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

22.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart