Tøjproducenten Neutral øger sammen med EU-blomsten standarden for bæredygtighed

'Certified okay' er tøjvirksomheden Neutrals underspillede slogan. Men det vil ikke være forkert at sige, at virksomheden arbejder hårdt på at være mere end det.

07.06.2017

CSR.dk

På vegne af Forum for Bæredygtige Indkøb

I år kan EU-Blomsten fejre 25 års jubilæum. Det grønne og blå logo pryder i dag en bred vifte af produkter, der har det til fælles, at de hører til blandt de mindst miljøbelastende inden for produktets kategori.

Mærket har i et kvart århundrede gjort det lettere og mere overskueligt for indkøbere og forbrugere at købe miljøvenligt, men også virksomheder og producenter kan se fidusen i at have fælles standarder. Blandt de mange produkter med EU-Blomsten er bukser, t-shirts og bluser fra den danske tøjvirksomhed Neutral. Virksomheden har været licenshaver siden 2008, og mærket har i al den tid været en integreret del af virksomhedens forretning.

Neutral er resultatet af mere end 20 års erfaring med den konventionelle tekstilindustri, hvor grundlæggerne Lars Bech og Christina Larsen var vidner til, at et konstant pres for lavere priser medførte et stigende pres på natur og mennesker. Med den oplevelse i bagagen opstod ønsket om at gøre en forskel.

Målet blev at producere tøj, hvor sociale, etiske og miljømæssige aspekter er tænkt ind. Men at sælge bæredygtighed kan være som at sælge elastik i metermål, og derfor er standarder og certificeringer en måde at sikre, at løfterne om bæredygtighed ikke bare er tom snak, mener Josefine Koch Jürgensen, som er ansvarlig for kommunikation og forretningsudvikling hos Neutral:

Vejen mod at lykkes var at producere tøj i overensstemmelse med de højeste internationale bæredygtighedsstandarder, hvilket sikrer en uafhængig garanti for, at Neutrals produkter er i orden helt fra bomuldsmark til det endelige produkt. Det var derfor naturligt for Neutral at ansøge om EU-Blomsten, da vi mener, den har den højeste miljømæssige standard.”

Neutral er, udover EU-Blomsten, også certificeret med GOTS, Fairtrade, SA8000 og Oeko-Tex, og vedvarende energi bruges i produktionen.

Fra meromkostning til konkurrencefordel
Det er en grundlæggende præmis for Blomsten-certificeringen, at kravene hele tiden bliver skrappere. Og det har ikke altid været nemt at følge med de skærpede krav i Blomstens kriterier i løbet af de knap ti år, som Neutral har været licenshaver:

EU-Blomsten strammede kriterierne for, hvilke kemikalier der kunne bruges til farvning, og Neutral blev derfor nødt til at udvikle komplet nye farvemidler sammen med leverandørerne for at leve op til den nye standard”, fortæller Josefine Koch Jürgensen.

Det har været et langt og sejt træk for virksomheden, der har stået over for hård konkurrence fra meget større virksomheder på et svært marked. Men der tegner sig også et billede af, at det hårde arbejde har båret frugt. Virksomheden er vokset med omtrent 400 % over de seneste 3 år, i takt med at forbrugerne er blevet mere bevidste om tøjbranchens udfordringer. Og Neutral oplever, at bæredygtighed er ved at udvikle sig fra en meromkostning til en konkurrencefordel, fortæller Josefine Koch Jürgensen:

”For det første bliver forbrugere mere og mere bevidste om bæredygtighedsudfordringen, også i relation til tekstiler. For det andet begynder producenter at se fordelen i at producere bæredygtigt og at møde nye markedskrav såvel som at understøtte fundamentet for fremtidig business ved at bruge ressourcer ansvarsfuldt.”

EU-Blomsten og den bæredygtige fortælling
Når 74 % af danskerne går op i, hvad de selv kan gøre for at passe på miljøet, giver Blomsten rigtig god mening for både virksomheden og miljøet.

Men der er stadig meget, der kan gøres for at øge kendskabet. Derfor er bæredygtig storytelling en vigtig del af Neutrals markedsføring. Kunder, som eksempelvis UNHCR, L’Oréal, Malmö Kommune, Kolmården og Roskilde Festival, har mulighed for at co-brande sig med Neutral og dermed signalere deres engagement og støtte til en mere bæredygtig tøjindustri.

Og EU-Blomsten er et vigtigt hjælpemiddel i arbejdet med at skabe en positiv miljøkommunikation. Så gennem et tæt parløb med EU-Blomsten og stigende interesse blandt kunderne for bæredygtighed, er Neutral godt i gang med at gøre tøjindustrien lidt mere okay.

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

17.02.2025CSR.dk

Flybranchen er bagud med den grønne omstilling

12.02.2025CSR.dk

Ingen klare svar om Danmarks klimaskæbne

10.02.2025CSR.dk

Skovrejsningen står stille: Branchen kalder på handling

10.02.2025Schneider Electric

Sponseret

Novafos sikrer vandforsyningen med avanceret hydraylisk model

07.02.2025SustainBusiness

Sponseret

Er Re-commerce godt for planeten?

06.02.2025LindCor ApS

Sponseret

TOTO - blandt de 500 mest bæredygtige virksomheder i verden

06.02.2025CSR.dk

Globale havtemperaturer skyder i vejret hurtigere end nogensinde

06.02.2025Denteks A/S

Sponseret

ESG og Tekstilvalget for Hoteller og Restauranter

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2024

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart november 2024.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Februar

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

17.02.2025

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Ledelse og bæredygtighed

Sæt retningen for arbejdet med bæredygtighed, engager organisationen og få viden om hvordan du arbejder henimod mere bæredygtighed og grøn omstilling i din organisation. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

18.02.2025

Tid

08:30

Sted

Sønderhøj 30, 8260 Viby J

Alexandra Instituttet
Kursus
Udviklingsforløb: Bæredygtig strategi og ledelse (Afkobling 2030-forløb)

På dette skræddersyede udviklingsforløb giver vi dig kompetencer og værktøjer til at lede strategiske transformationsprocesser og skabe engagement og involvering på tværs af kunder, medarbejdere og værdikæde.

Dato

18.02.2025

Tid

09:00

Sted

DANDY Business Park, Innovations Allé 3, 7100 Vejle