Debutanter vælter gamle kendinge af tronen i bæredygtighedsindeks for brands

Tre helt nye virksomheder indtager medaljepladserne i det årlige Sustainable Brands Index, baseret på interviews med 8.000 danske forbrugere. Tidligere vindere ser årets største tilbagegang.

31.03.2017

CSR.dk

Danske forbrugere har kåret Urtekram til Danmarks mest bæredygtige virksomhed i undersøgelsen Sustainable Brand Index 2017. På anden- og tredjepladsen finder man Tesla og kødproducenten Friland.

Det var første år de tre brands overhovedet var på listen over brands, deltagerne i undersøgelsen har kunnet vælge mellem, og resultaterne bryder med tre år, hvor COOP og deres kæders brands har domineret toppen af listen. Faktisk er COOP blandt de fem brands som har tabt mest i deres score i løbet af det sidste år.

Det får nu ikke Coop til at hænge med næbbet.

»Vi vil da gerne ligge nummer et, men det er trods alt to brands, vi selv har på hylderne, der ligger over os nu,« siger Signe D. Frese, CSR-chef hos Coop, til Berlingske.

Utvetydig holdning og mærkningsordninger giver point
Urtekrams vinderposition er baseret på deres utvetydige stillingtagen til økologi, der fik forbrugerne til at kåre virksomheden som den mest bæredygtige. Alle Urtekrams varer er økologiske og de var den første økologiske virksomhed der blev ISO 14001 miljøcertificeret. Og det er en vigtig brik i spillet.

Undersøgelsen viser nemlig også, at mærkningsordninger er det, der betyder mest i kommunikationen af bæredygtighed.

De mest og mindst bæredygtige brands 2017

Mest                                       

  • Urtekram (ny)
  • Tesla (ny)
  • Friland (ny)
  • Coop (1)
  • Irma (4)
  • Rema1000 (9)
  • Superbrugsen (2)
  • Lego (3)
  • Arla (7)
  • Kvickly (5)  

Mindst

  • Alfa Romeo
  • Dominos
  • Biva
  • KFC
  • Expert
  • Subaru
  • Stofa
  • Chevrolet
  • Saxo Bank
  • Gina Tricot

Kilde: Sustainable Brand Index

John Thøgersen, professor i bæredygtighed og forbrugeradfærd ved Århus Universitet, fortæller til Berlingske, at hans forskning viser det samme. Mærkningsordningernes store betydning skyldes blandt andet, at der er en uvildig tredjepart inde over. Men man kan ikke altid være sikker på, at et klistermærke gør en afgørende forskel.

»Meget handler om, hvor godt mærkerne bliver kommunikeret og forstået. Ø-mærket er en succes, Svanen er også. Men Blomsten, EU's miljømærke, det kender vi ikke lige så godt,« siger han.

Sidste års koryfæer mister mest
At de seneste års vindere har kunnet væltes af pinden hænger også sammen med, at de har mistet over 20 procentpoint i forbrugernes bedømmelse af, hvor bæredygtige de er som brand.

Således er Coop og Superbrugsens score, som sidste år havde første- og andenpladsen i undersøgelsen, gået henholdsvis 24 og 26 procentpoint tilbage i den samlede score. Lego og Arla, som var sidste års nummer tre og syv har tabt 20 procentpoint og Kvickly, som var nummer fem er gået 26 procentpoint ned.

Tallene er fra årets Sustainable Brand Index, der er baseret på 32.000 svar fra nordiske forbrugere. Undersøgelsen er blevet foretaget siden 2011, og tæller i dag Sverige, Norge, Danmark, Finland og Holland.

-EHS

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.08.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen sætter fokus på balanceret livsstil med nye initiativer

18.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-neutral - hvornår må man sige det?

11.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Klimakompensation er ikke en fribillet

07.08.2025CSR.dk

Danmarks største kyllingeproducent beskyldt for greenwashing

07.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Sådan får du både impact og forretningsværdi ud af ESG-kommunikationen

05.08.20253H Law

Sponseret

Velkommen til Den Grønne Lovguide

24.07.2025Klappir Nordic ApS

Sponseret

Partnerskabet mellem HUBIS og Klappir

24.07.2025MäRK

Sponseret

ESG skal mærkes – ikke markedsføres

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen

DTU
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

25.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser, livscyklus og påvirkning af strategiske drivkræfter.

Dato

25.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Løft kvaliteten med Process FMEA

Formålet med dette kursus er at give deltagerne en grundlæggende forståelse af Failure Mode Effects Analysis metoden (FMEA), som anvendes til at identificere og analysere potentielle fejl i produkter og processer. Kurset giver dig værktøjer til at forbedre kvaliteten og pålideligheden af dit arbejde med kvalitetsforbedringer i processer og produkter.

Dato

26.08.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense