Støtteordning skal få bæredygtige produkter på markedet

Virksomheder, der står med nye bæredygtige produkter til bryggeriet, men ikke kan få et gennembrud på markedet, kan nu søge penge og hjælp hos foreningen Realdania.

Der skal flere grønne materialer på markedet, mener Realdania, der derfor støtter udviklingen på området med 20 mio. kr..

28.06.2018

CSR.dk

Det mener foreningen Realdania, der derfor har oprettet en støtteordning, der skal hjælpe virksomhederne videre.

”Erfaringer fra vores tidligere innovationskampagner har vist, at det er svært for producenter af nye bæredygtige produkter at ramme det rette mix af timing, risikovillighed og økonomi, når de skal gå fra innovativ idé til marked. Derfor vil vi gerne hjælpe en række virksomheder med at få de første og ofte svære kunder”, siger Simon Kofod-Svendsen, projektchef i Realdania.

Under overskriften ”Innovation til marked” har Realdania afsat 20 millioner kroner til at støtte og rådgive virksomheder, der sidder i klemme.

Bæredygtighed stiller høje krav 
Hos branchen genkender man problemet med at få de bæredygtige produkter videre. Og det skyldes især store krav til godkendelse af nyere produkter.   

”Vi kan se et stort behov for at udvikle nye innovative løsninger i byggebranchen for at lette presset på klodens naturressourcer. Både i produktionen af byggematerialer og i den store mængde affald, som byggeriet genererer. Problemet er bare, at byggetekniske løsninger skal være veldokumenterede og velafprøvede for at bygherrerne vil påtage sig en risiko med at indbygge dem i kommende byggeprojekter”, siger vicedirektør i Bygherreforeningen, Hanne Ullum.

Derfor er det velkomment med et initiativ, der støtter netop den risiko i processen, og hvor både bygherrer og materialeudviklere kan få hjælp til at få et produkt på markedet, forklarer hun.

Gennem ordningen kan virksomheder få støtte på op til 1 million kroner per projekt, lover Realdania.

Derudover bliver de tilbudt rådgivning af et ekspertpanel, der skal hjælpe med at afdække, styrke og realisere produktets byggetekniske- og markedsmæssige potentiale. Alt sammen i en god sags tjeneste.

”Det højere mål med Innovation til marked-initiativet er at fremme den grønne omstilling og vækst. Når vi som filantropisk forening sætter os for – med økonomi og rådgivning – at hjælpe virksomheder med at få deres bæredygtige produkter ud på markedet, gør vi det netop for at sætte mere fart på den bæredygtige omstilling i byggeriet - og for at skabe bedre bygninger at bo og være i”, siger Simon Kofod-Svendsen.

Læs også: 100 klimaløsninger skal inspirere til grønnere lokalområder

”Innovation til marked” har første ansøgningsfrist den 1. september. Der vil være tre ansøgningsrunder per år, og det forventes, at mellem 15 og 20 virksomheder vil opnå støtte.

-JJK 

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

22.05.2025CSR.dk

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

20.05.2025Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Kaffens værdi overstiger langt fra det den koster

20.05.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Den 4-dobbelte bundlinje

16.05.2025CSR.dk

Danica skruer bissen på overfor energisektoren

16.05.2025CSR.dk

Ny AI skal nudge dig til at spise grønnere

16.05.2025Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis er udvalgt til Børsen Bæredygtig for tredje år i træk med fokus på genanvendte tekstiler

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - København

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Problematiske adgangsveje - giver flere spande flere problemer?

Hvad er de gængse udfordringer med problematiske adgangsveje og har udrulningen af de 10 fraktioner skabt nye problemer? Deltag og bliv klogere på mulige løsninger.

Dato

27.05.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

28.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Annual Conference 2025: Navigating Sustainability in Uncertain Times

We are living in a time of rapid change and uncertainty. Whilst sustainability continues to be a priority for businesses globally, it is currently facing disruptions and challenges from both shifting geopolitical landscapes, regulation and more.

Dato

28.05.2025

Tid

10:00

Sted

Gammel Venlighedsvej 14, 2970 Hørsholm, Denmark

Bureau Veritas
Webinar
CSRD - Deltag i vores webinarer og forstå dine rapporteringskrav

WEBINAR 6: ESRS G1 Forretningsetik & afslutning af serien

Dato

29.05.2025

Tid

11:00

Sted

Online

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S