Støtteordning skal få bæredygtige produkter på markedet
Virksomheder, der står med nye bæredygtige produkter til bryggeriet, men ikke kan få et gennembrud på markedet, kan nu søge penge og hjælp hos foreningen Realdania.
I byggebranchen har mange virksomheder svært ved at få deres bæredygtige produkter ud på markedet.
Det mener foreningen Realdania, der derfor har oprettet en støtteordning, der skal hjælpe virksomhederne videre.
”Erfaringer fra vores tidligere innovationskampagner har vist, at det er svært for producenter af nye bæredygtige produkter at ramme det rette mix af timing, risikovillighed og økonomi, når de skal gå fra innovativ idé til marked. Derfor vil vi gerne hjælpe en række virksomheder med at få de første og ofte svære kunder”, siger Simon Kofod-Svendsen, projektchef i Realdania.
Under overskriften ”Innovation til marked” har Realdania afsat 20 millioner kroner til at støtte og rådgive virksomheder, der sidder i klemme.
Bæredygtighed stiller høje krav
Hos branchen genkender man problemet med at få de bæredygtige produkter videre. Og det skyldes især store krav til godkendelse af nyere produkter.
”Vi kan se et stort behov for at udvikle nye innovative løsninger i byggebranchen for at lette presset på klodens naturressourcer. Både i produktionen af byggematerialer og i den store mængde affald, som byggeriet genererer. Problemet er bare, at byggetekniske løsninger skal være veldokumenterede og velafprøvede for at bygherrerne vil påtage sig en risiko med at indbygge dem i kommende byggeprojekter”, siger vicedirektør i Bygherreforeningen, Hanne Ullum.
Derfor er det velkomment med et initiativ, der støtter netop den risiko i processen, og hvor både bygherrer og materialeudviklere kan få hjælp til at få et produkt på markedet, forklarer hun.
Gennem ordningen kan virksomheder få støtte på op til 1 million kroner per projekt, lover Realdania.
Derudover bliver de tilbudt rådgivning af et ekspertpanel, der skal hjælpe med at afdække, styrke og realisere produktets byggetekniske- og markedsmæssige potentiale. Alt sammen i en god sags tjeneste.
”Det højere mål med Innovation til marked-initiativet er at fremme den grønne omstilling og vækst. Når vi som filantropisk forening sætter os for – med økonomi og rådgivning – at hjælpe virksomheder med at få deres bæredygtige produkter ud på markedet, gør vi det netop for at sætte mere fart på den bæredygtige omstilling i byggeriet - og for at skabe bedre bygninger at bo og være i”, siger Simon Kofod-Svendsen.
Læs også: 100 klimaløsninger skal inspirere til grønnere lokalområder
”Innovation til marked” har første ansøgningsfrist den 1. september. Der vil være tre ansøgningsrunder per år, og det forventes, at mellem 15 og 20 virksomheder vil opnå støtte.
-JJK