Shippingindustriens CO2-udledning stiger

Shippingsektorens målsætninger om en reduktion af de samlede CO2-udledninger har lange udsigter, hvis tallene fortsætter med at udvikle sig som de gør nu. Det afslører den seneste drivhusgas-rapport fra den internationale søfartsorganisation, IMO.

Shippingsektorens CO2-udledning vil sandsynligvis ligge lavere i 2020 og 2021. Noget, der nok ikke har betydning på den lange bane..

07.08.2020

CSR.dk

Det går ikke så godt for shippingsektoren og deres udledning af drivhusgasser. Det kan IMO’s fjerde studie af shippings klimapåvirking konkludere. Fra 2012 til 2018 er udledningen af CO2 fra skibsfarten nemlig steget med 9,6 procent. Det skriver Søfart.dk.

I samme periode er sektorens andel af verden samlede udledning af drivhusgasser steget fra 2,76 procent til 2,89 procent.

På den anden side er CO2-udledningerne pr transporteret enhed - effektivitetstallet - forbedret. I 2018 var dette tal således 30 procent lavere i gennesnit end i 2008, som er IMO's CO2-målsætnings baselineår, men mere end halvdelen af denne forbedring er opnået inden 2012. Forbedringerne i effektivitet har siden 2015 ligget på omkring 1-2 procent om året fordelt på hele sektoren. 

”Vi ser stigende udledninger men også faldende udledninger pr transporteret enhed. Rapporten cementerer dermed, at øget effektivitet ikke er nok, der skal nye CO2-neutrale brændstoffer til, og den udvikling skal accelereres markant igennem 2020’erne", skriver John Kornerup Bang, som efter sin exit fra A.P. Møller-Mærsk nu fungerer som uafhængig klimaekspert, i en e-mail til CSR.dk 

Læs også: Analyse: Shippingsektorens CO2-mål vil koste op mod 10 billioner kroner

På baggrund af de seneste indblik forventer IMO, at shippingbranchens udledning i 2050 vil ligge på mellem 90 og 130 procent af udledningen i 2008. Dette afhænger dog af udviklingen i forskellige økonomiske og energimæssige faktorer.

Det er endnu uvist, hvor stor en rolle coronakrisen kommer til at spille i forhold til sektorens udledning. Rapporten oplyser, at det højst sandsynligt vil føre til et lavere niveau i 2020 og 2021 – dog ikke noget, der kommer til at kunne mærkes langsigtet.

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle