Sådan vil Goodwings gøre rejsebranchen mere bæredygtig

Partnerskaber med NGO erstatter traditionel markedsføring, og kunderne tilbydes ekstra CSR for de samme penge. Det langsigtede mål er bæredygtige rejseprodukter som standard.

Kan rejsebranchen bidrage til bæredygtig udvikling? Goodwings og 12 NGO-partnere leder efter en model, hvor den kan. .

31.10.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Fra 1. november 2016 kan man booke sine hoteller på en ny portal: goodwings.com. Det store spørgsmål er, hvad pointen er i endnu et rejsesite, når de eksisterende fungerer så glimrende?

Læs også: Virgin nudger piloter til mindre brændstofforbrug

Christian Honoré er medstifter af Goodwings og forklarer det sådan her:

”Meget få af de penge, der bruges på hotelovernatninger, går til at skabe bæredygtig udvikling. Det, prøver vi, at lave om på. Ideen med vores virksomhed er at bakke op om de 17 verdensmål for bæredygtig udvikling (SDG’er), ved at gøre op med modellen for hvordan hotelportaler markedsføres.”

Ifølge Goodwings bruger andre portaler omkring halvdelen af fortjenesten på reklamer og betaling for en plads i f.eks. rejse- og hotelsøgemaskiner som Momondo og Trivago. Den udgift har Goodwings helt banalt sløjfet.

Partnere skal også gøre end indsats
I stedet har de etableret partnerskab med 12 forskellige NGO’er. Når man booker overnatninger, går en andel af betalingen, til den af de 12 man som rejsende vælger. Baseret på Goodwings budget for 2017 – som primært dækker firmarejser – forventer de at kunne sende 3-5 millioner kroner videre i løbet af samme år.

”Men det er ikke en donation. NGO’ernes modydelse er at skaffe trafik til vores site. Vi har sat mål op for hver af vores partnere, om hvor meget trafik der kan genereres, vi har go to market-strategier og kampagner sammen med dem. Vi er jo ikke selv en NGO, vi har investorer som skal have et afkast,” understreger Christian Honoré.

Mere for de samme penge
Goodwings synes, at det skønne i deres forretningsmodel er, at kunder ikke skal betale mere eller bruge flere penge, end hvis de f.eks. booker gennem hotels.com. Goodwings har nemlig samme leverandør af priser og indhold til deres bookinger som den portal.

”Vi kan mærke, at vores kunder godt kan lide tanken om at gøre noget godt med deres rejsebudgetter. Derfor sørger vi også for at have kommunikationsprodukter, som de kan bruge til at beregne og dokumentere, hvilken forandring deres rejsebudget har været med til at skabe,” forklarer Christian Honoré.

Indtil nu har omkring 45 virksomheder meldt sig som kunder i butikken. De bruger mellem 20.000 og 25 millioner kroner om året på rejser. Hvordan og hvor meget ens rejser kunne bidrage med, hvis man bookede dem gennem Goodwings, kan man se i donationsberegneren på portalens website.

Mod et større mål
WWF’s danske afdeling er en af de 12 NGO’er man kan donere til på goodwings.com. De gjorde sig mange overvejelser, da de blev kontaktet af den nye portal.

”WWF og Goodwings arbejder sammen målrettet for at påvirke både udbuddet og efterspørgslen af mere klima- og naturvenlige rejseløsninger og for at udbrede viden om ansvarlig turisme. Det er relevant, fordi rejse- og turismeindustrien medfører et enormt pres på klodens begrænsede ressourcer og øget udledning af CO2. Med Goodwings donationsmuligheder til NGO’er kan vi samtidig med det større formål øge finansieringen af vores arbejde for en klode i balance,” fortæller Cecilie Bjørneboe Schantz fra WWF.

Læs også: Tips og tricks til at rejse ansvarligt

Christian Honoré er ganske enig. Målet med Goodwings er nemlig ikke bare at skubbe nogle overnatninger over disken.  

”Det, vi jo gerne vil på den lange bane, er at gøre mere bæredygtige rejseprodukter til et massemarked. Til standarden. Ligesom man kunne mene, at økologisk mælk bare burde hedde mælk, mens den anden model hed ”mælk med tilsætningsstoffer”. Men i dag er det ikke muligt at søge i portalerne på mere bæredygtige hoteller, vi kan ikke se hvor store CO2-udledninger forskellige rejseformer resulterer i, og fordi det er niche-produkter bliver det ofte dyrere. Det er vores langsigtede vision at lave om på det,” siger han.

”Alt handler om volumen”
Udfordringen bliver at blive store nok i markedet til at kunne lægge pres på aktørerne. Og Christian Honoré synes da også at alle – virksomheder såvel som private rejsende – skal booke deres hoteller hos ham. Den anden måde, de vil skabe volumen på, er ved geografisk ekspansion.

”Vi lancerer vores globale site til nytår og planlægger at gå live med et amerikansk site i 2017. Det skal være stort, ellers kan vi ikke forandre noget,” slutter han.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

14.11.2025CSR.dk

Grøn strøm fra den rådne banan: Der skal være mere inddragelse

14.11.2025CSR.dk

Ørsted fuldender sin grønne omstilling: 98 procent lavere CO2-udledning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia