Sådan vil Goodwings gøre rejsebranchen mere bæredygtig

Partnerskaber med NGO erstatter traditionel markedsføring, og kunderne tilbydes ekstra CSR for de samme penge. Det langsigtede mål er bæredygtige rejseprodukter som standard.

Kan rejsebranchen bidrage til bæredygtig udvikling? Goodwings og 12 NGO-partnere leder efter en model, hvor den kan. .

31.10.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Fra 1. november 2016 kan man booke sine hoteller på en ny portal: goodwings.com. Det store spørgsmål er, hvad pointen er i endnu et rejsesite, når de eksisterende fungerer så glimrende?

Læs også: Virgin nudger piloter til mindre brændstofforbrug

Christian Honoré er medstifter af Goodwings og forklarer det sådan her:

”Meget få af de penge, der bruges på hotelovernatninger, går til at skabe bæredygtig udvikling. Det, prøver vi, at lave om på. Ideen med vores virksomhed er at bakke op om de 17 verdensmål for bæredygtig udvikling (SDG’er), ved at gøre op med modellen for hvordan hotelportaler markedsføres.”

Ifølge Goodwings bruger andre portaler omkring halvdelen af fortjenesten på reklamer og betaling for en plads i f.eks. rejse- og hotelsøgemaskiner som Momondo og Trivago. Den udgift har Goodwings helt banalt sløjfet.

Partnere skal også gøre end indsats
I stedet har de etableret partnerskab med 12 forskellige NGO’er. Når man booker overnatninger, går en andel af betalingen, til den af de 12 man som rejsende vælger. Baseret på Goodwings budget for 2017 – som primært dækker firmarejser – forventer de at kunne sende 3-5 millioner kroner videre i løbet af samme år.

”Men det er ikke en donation. NGO’ernes modydelse er at skaffe trafik til vores site. Vi har sat mål op for hver af vores partnere, om hvor meget trafik der kan genereres, vi har go to market-strategier og kampagner sammen med dem. Vi er jo ikke selv en NGO, vi har investorer som skal have et afkast,” understreger Christian Honoré.

Mere for de samme penge
Goodwings synes, at det skønne i deres forretningsmodel er, at kunder ikke skal betale mere eller bruge flere penge, end hvis de f.eks. booker gennem hotels.com. Goodwings har nemlig samme leverandør af priser og indhold til deres bookinger som den portal.

”Vi kan mærke, at vores kunder godt kan lide tanken om at gøre noget godt med deres rejsebudgetter. Derfor sørger vi også for at have kommunikationsprodukter, som de kan bruge til at beregne og dokumentere, hvilken forandring deres rejsebudget har været med til at skabe,” forklarer Christian Honoré.

Indtil nu har omkring 45 virksomheder meldt sig som kunder i butikken. De bruger mellem 20.000 og 25 millioner kroner om året på rejser. Hvordan og hvor meget ens rejser kunne bidrage med, hvis man bookede dem gennem Goodwings, kan man se i donationsberegneren på portalens website.

Mod et større mål
WWF’s danske afdeling er en af de 12 NGO’er man kan donere til på goodwings.com. De gjorde sig mange overvejelser, da de blev kontaktet af den nye portal.

”WWF og Goodwings arbejder sammen målrettet for at påvirke både udbuddet og efterspørgslen af mere klima- og naturvenlige rejseløsninger og for at udbrede viden om ansvarlig turisme. Det er relevant, fordi rejse- og turismeindustrien medfører et enormt pres på klodens begrænsede ressourcer og øget udledning af CO2. Med Goodwings donationsmuligheder til NGO’er kan vi samtidig med det større formål øge finansieringen af vores arbejde for en klode i balance,” fortæller Cecilie Bjørneboe Schantz fra WWF.

Læs også: Tips og tricks til at rejse ansvarligt

Christian Honoré er ganske enig. Målet med Goodwings er nemlig ikke bare at skubbe nogle overnatninger over disken.  

”Det, vi jo gerne vil på den lange bane, er at gøre mere bæredygtige rejseprodukter til et massemarked. Til standarden. Ligesom man kunne mene, at økologisk mælk bare burde hedde mælk, mens den anden model hed ”mælk med tilsætningsstoffer”. Men i dag er det ikke muligt at søge i portalerne på mere bæredygtige hoteller, vi kan ikke se hvor store CO2-udledninger forskellige rejseformer resulterer i, og fordi det er niche-produkter bliver det ofte dyrere. Det er vores langsigtede vision at lave om på det,” siger han.

”Alt handler om volumen”
Udfordringen bliver at blive store nok i markedet til at kunne lægge pres på aktørerne. Og Christian Honoré synes da også at alle – virksomheder såvel som private rejsende – skal booke deres hoteller hos ham. Den anden måde, de vil skabe volumen på, er ved geografisk ekspansion.

”Vi lancerer vores globale site til nytår og planlægger at gå live med et amerikansk site i 2017. Det skal være stort, ellers kan vi ikke forandre noget,” slutter han.

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

10.09.2025CSR.dk

DLG vil dokumentere effekten af regenerativt landbrug i nyt pilotprojekt

10.09.2025CSR.dk

Dyrere materialer truer tempoet i den grønne omstilling

09.09.2025CSR.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

08.09.2025CSR.dk

Regenerativt landbrug rykker op på dagsordenen hos de største i fødevarebranchen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

Beierholm
Webinar
ESG to the point: Udvidet producentansvar - hvordan indrapporterer I emballage?

Vi oplevede stor interesse for webinaret omkring det udvidet producentansvar for engangsemballage, hvorfor vi har valgt at gentage succesen, så endnu flere virksomheder kan blive klogere på de regler, virksomheden muligvis er omfattet af. Denne gang fortæller vi også, hvorfor det udvidet producentansvar er et godt startsted for en række yderligere værdiskabende ESG- tiltag. Ud over at emballage og affaldsprodukter er centrale i klimaregnskabets Scope 3 afdeling, så skabes der vigtige data til fokus på ecodesign og cirkularitet, som kan være med til at forme ledelsesbeslutninger om strategi og innovation. Disse elementer indgår naturligvis også i både CSRD og VSME rapporteringsstandarderne.

Dato

16.09.2025

Tid

08:15

Sted

Teams

Bureau Veritas
Webinar
Få indsigt i ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Deltag på dette webinar, hvis du ønsker et indblik i muligheder og fordele ved en certificering i ISO 9001, ISO 14001 eller ISO 45001.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online