Purpose marketing betaler sig

Det kan være en rigtig god idé for virksomheder at positionere sit brand på en god sag – altså gøre brug af purpose marketing. Det mener Hanne Feldthus, klummeskribent på Bureaubiz.

23.07.2015

CSR.dk

Det er blevet kaldt ’hippieagtigt’, og det har i lang tid ikke kunnet slå igennem i Danmark. Det handler om purpose marketing, som dækker over det felt, hvor virksomheder positionerer sit brand på en god sag.

Ifølge Hanne Feldthus, fast klummeskribent på Bureaubiz, er begrebet purpose marketing dog så småt ved at indfinde sig i bureaubranchen herhjemme. Virksomheder, der arbejder seriøst med purpose marketing, begynder at vise resultater, og ifølge industrikoncernen Unilever er det meget givende for brands at have formål, der rækker længere end som så:

”Unilever, som har været trendsætter på området med Dove, som det mest berømte eksempel, meddelte i år, at de brands, som har et formål, der rækker ud over produktet, har dobbelt så høje vækstrater som de brands, de endnu ikke har fået med på purpose-vognen”, skriver Hanne Feldthus på bureaubiz.dk.

Læs også: Unilever første virksomhed med menneskerettighedsrapport

En af grundene, til at fremtiden ser lys ud for purpose marketing, er, at forbrugerne gerne vil vise verden, at de køber ind med hjertet og bakker op om en sag. Og det gør det ifølge Hanne Feldthus mere ligetil, hvis virksomhederne gør det nemt for forbrugerne, og hvis produktet er i orden.

Ifølge Hanne Feldthus kræver purpose branding engagement fra virksomhedens side, og hun mener ligeledes, at der skal ligge handling bag ordene:

”Det handler om at opføre sig ansvarligt og bæredygtigt med den samme hånd og brande sig på det for at få dagsordenen til at sprede sig”, konkluderer hun.

-KLZ

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online