Purpose marketing betaler sig

Det kan være en rigtig god idé for virksomheder at positionere sit brand på en god sag – altså gøre brug af purpose marketing. Det mener Hanne Feldthus, klummeskribent på Bureaubiz.

23.07.2015

CSR.dk

Det er blevet kaldt ’hippieagtigt’, og det har i lang tid ikke kunnet slå igennem i Danmark. Det handler om purpose marketing, som dækker over det felt, hvor virksomheder positionerer sit brand på en god sag.

Ifølge Hanne Feldthus, fast klummeskribent på Bureaubiz, er begrebet purpose marketing dog så småt ved at indfinde sig i bureaubranchen herhjemme. Virksomheder, der arbejder seriøst med purpose marketing, begynder at vise resultater, og ifølge industrikoncernen Unilever er det meget givende for brands at have formål, der rækker længere end som så:

”Unilever, som har været trendsætter på området med Dove, som det mest berømte eksempel, meddelte i år, at de brands, som har et formål, der rækker ud over produktet, har dobbelt så høje vækstrater som de brands, de endnu ikke har fået med på purpose-vognen”, skriver Hanne Feldthus på bureaubiz.dk.

Læs også: Unilever første virksomhed med menneskerettighedsrapport

En af grundene, til at fremtiden ser lys ud for purpose marketing, er, at forbrugerne gerne vil vise verden, at de køber ind med hjertet og bakker op om en sag. Og det gør det ifølge Hanne Feldthus mere ligetil, hvis virksomhederne gør det nemt for forbrugerne, og hvis produktet er i orden.

Ifølge Hanne Feldthus kræver purpose branding engagement fra virksomhedens side, og hun mener ligeledes, at der skal ligge handling bag ordene:

”Det handler om at opføre sig ansvarligt og bæredygtigt med den samme hånd og brande sig på det for at få dagsordenen til at sprede sig”, konkluderer hun.

-KLZ

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle