Psykisk arbejdsskadede kæmper for anerkendelse – sager afvises i flæng

I 95 procent af alle anmeldte sager om psykiske erhvervsskader afviser Arbejdsskadestyrelsen medhold. De syge lønmodtagere bliver i stedet set som personlige enkeltsager. Det går hårdt ud over medarbejderne, der kæmper for at få oprejsning og anerkendelse af sygdommen.

Det vigtigste for medarbejdere, der anmelder en psykisk erhvervsskade, er at få oprejsning i form af anerkendelse af arbejdspladsens skyld i sygdommen. Det får de dog sjældent - kun fem procent får ikke afvist sin sag af Arbejdsskadestyrelsen. .

12.05.2016

CSR.dk

Antallet af anmeldte psykiske erhvervssygdomme er stigende. Ifølge tal fra Arbejdsskadestyrelsen blev 3.107 psykiske arbejdsskader indgivet i år 2010, og allerede i 2014 var det tal steget til 5.495. Det er en stigning på 43 procent.

Det betyder dog ikke, at flere tusinde årligt bliver anerkendt som havende en psykisk lidelse forårsaget af deres daglige arbejde. Tværtimod. Over 95 procent af anmeldelserne bliver nemlig afvist i Arbejdsskadestyrelsen.

Læs også: Trivsel på arbejdspladsen afhænger af kollegaerne

Afvisningen er et hårdt slag for dem der har anmeldt sygdommen. Ikke så meget grundet den manglende økonomiske erstatning, skriver Ugebrevet A4, men i langt højere grad fordi de hungrer efter at få en anerkendelse af, at det er deres arbejde, der har gjort dem syge. At det er jobbet, der er noget galt med – og ikke dem selv.

Økonomien er langt fra det vigtigste
Det er et nyt forskningsprojekt, gennemført af forskere fra Institut for Psykologi, Arbejds- og Organisationspsykologi på Københavns Universitet, der belyser, hvad der sker med syge medarbejdere, når de har anmeldt en erhvervssygdom.

I alt indgår 433 syge medarbejdere i undersøgelsen, der både er baseret på interviews og svar på spørgeskemaer. Af alle de deltagende svarer 85 procent, at ’en anerkendelse af/dokumentation på, at jeg var blevet syg af forhold på mit arbejde’ var det de helst ville opnå med anmeldelsen. Kun 24 procent valgte ’økonomisk erstatning’ som en faktor. Der var til spørgsmålet i alt otte svarmuligheder og hver deltager måtte vælge tre svar.

”De skadelidte opnår ikke den retfærdighed, de søger. De har oplevet en individualisering af deres sygdom på arbejdspladsen, og den får de gentaget i arbejdsskadesystemet”, siger Yun Ladegaard, cand.psych. og projektleder af undersøgelsen.

Hvor er chefen og arbejdsmiljørepræsentanten?
Forskningsprojektet viser endvidere, at de syge medarbejdere ikke har oplevet at få den forventede hjælp fra hverken ledelse eller arbejdsmiljørepræsentanter.

Halvdelen af de adspurgte har derimod oplevet, at både nærmeste og øverste leder har haft en negativ effekt på deres sygdomsforløb og arbejdsskadeanmeldelse. Lige så stor en andel beretter, at arbejdsmiljørepræsentanten slet ikke har været involveret i deres sag.

Læs også: Flere yngre medarbejdere søger hjælp grundet psykisk belastende arbejdsmiljø

”På arbejdspladserne mangler der hele det sikkerhedsnet, som også kunne gribe problemerne, før de eskalerer helt derud, hvor folk bliver syge af arbejdsforholdene. Hvis man havde nok viden og et beredskab på arbejdspladsen, ville man være i stand til at stoppe det dårlige arbejdsmiljø, før det ender med sygemeldinger og arbejdsskadeanmeldelser”, vurderer Yun Ladegaard.

Arbejdsgiverne er tilfredse

Dansk Arbejdsgiverforening (DA) bakker op om Arbejdsskadestyrelsens vurderinger, som resulterer i medhold til kun fem procent af anmeldelserne af erhvervssygdomme som følge af faktorer i arbejdsmiljøet. De drejer sig typisk om vold. Derfor ser DA ingen grund til, at Arbejdstilsynet skulle rykke ud i større omfang end i dag.

»Der er jo ret stærk videnskabelig evidens for, om der er en sammenhæng mellem sygdom og påvirkninger, man har været udsat for i arbejdet. Og man kan være stensikker på, at alle anmeldelser bliver vurderet på den baggrund. Det tyder på, at sygdommene i mange af anmeldelserne skyldes andre ting - de er i hvert fald ikke en følge af arbejdet. Og derfor mener vi ikke, at Arbejdstilsynet skal handle på dem,« siger Lena Søby, chefkonsulent i DA, til Ugebrevet A4.

Læs også: Ny hjælp til psykisk arbejdsmiljø i kommunerne

Manglende forskning på området

De mange afvisninger af sager om psykiske erhvervssygdomme fra Arbejdsskadestyrelsen begrundes ofte i, at den medicinske forskning kun i mindre omfang har påvist en sammenhæng mellem psykisk sygdom og påvirkning på arbejdet.

Men det kritiserer Yun Ladegaard. Hun påpeger, at manglende forskning ikke udelukker, at sammenhængen findes. Hun mener, det er forkert, at der er fokus på den syge medarbejder frem for på arbejdsmiljøet, når problemet skal findes.

”De syge medarbejdere tror, at nu vil man se på de generelle problemer, der førte til sygdommen, men de havner i en individuel forsikringssag, der handler om at få deres lægejournaler og sygdomshistorie frem, som kan vise det modsatte”, siger forskeren.

-CHM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025CSR.dk

DTU Skylab modtager Diversitetsprisen 2025

18.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Sådan måler du S’et i ESG: Nyt værktøj gør det lettere at arbejde strategisk med social bæredygtighed

18.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025CSR.dk

Mangel på netværk og erfaring holder kvinderne ude af bestyrelserne

14.11.2025CSR.dk

Idrætten vil hjælpe virksomheder med at tage socialt ansvar

12.11.2025CSR.dk

På trods af øremærket barsel rammes kvinders karrierer fortsat hårdest

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby