PR-bureauer vil ikke arbejde for klima-benægtere

Flere store PR-bureauer vil ikke længere arbejde for kunder, der benægter menneskeskabte klimaforandringer.

”For os er det helt afgørende, om der er tale om bevidst misinformation og manipulation. Dér vil vi helt klart trække grænsen og sige farvel og tak til den pågældende kunde”, siger Lise Westphal, direktør og partner i PR-bureauet Primetime..

12.08.2014

CSR.dk

Flere af verdens største PR-bureauer er kommet med en offentlig udmelding om, at de ikke længere vil arbejde for kunder, som benægter menneskeskabte klimaforandringer, skriver journalisten.dk.

Udmeldingen kommer i kølvandet på offentliggørelsen af en undersøgelse lavet af The Guardian og The Climate Investigations Center.

Læs også: Aftale om ny grøn klimafond

Flere bureauer har ikke svaret
Lise Westphal, der er direktør og partner i det danske PR-bureau Primetime, som er et af de største PR-bureauer i Danmark, finder de store internationale bureauers beslutning interessant og positiv. Alligevel hæfter hun sig ved, at en stor del af de adspurgte bureauer i undersøgelsen ikke har villet svare.

”De har sikkert set det som klogest at holde kæft, fordi de enten allerede har nogle af de her virksomheder på kundelisten, eller fordi de gerne vil holde en kattelem åben til dem. Der er ingen tvivl om, at PR-industrien har været en stor spiller i for eksempel store internationale olieselskabers forsøg på at obstruere lovgivning for at nedbringe CO2-udledning”, siger hun.

Dansk bureau tager afstand fra klimabenægtere
Det danske PR-bureau Geelmuyden Kiese har også en politik om ikke at arbejde for kunder, som benægter, at klimaforandringerne er menneskeskabte.

”I Geelmuyden Kiese formidler vi ikke information på vegne af vores kunder, der ikke er dokumenteret og verificerbar. Det er i strid med vores værdier. Af samme grund besluttede vi tilbage i 90'erne, at vi ikke vil arbejde for tobaksindustrien. Efter FN's seneste klimarapport er det eftertrykkeligt slået fast, at klimaforandringerne er menneskeskabte. Information, som bestrider dette, vil vi ikke bidrage med at formidle”, skriver direktør Morten Hofgaard Jørstad i en mail til Journalisten.

Læs også: Københavns Lufthavn bliver klimacertificeret

Svarer næsten til at være holocaust-benægter
Hos Primetime har de ikke været ude for at skulle føre kampagne for nogen, der ikke tror på de menneskeskabte klimaforandringer.

”Vi har ikke en decideret politik om, at vi ikke arbejder for klima-benægtere, for det er ikke en problematik, vi har haft inde på livet. Vi vurderer de enkelte kundecases fra sag til sag”, siger Lise Westphal til Journalisten og fortsætter:

”For os er det helt afgørende, om der er tale om bevidst misinformation og manipulation. Dér vil vi helt klart trække grænsen og sige farvel og tak til den pågældende kunde. Og benægtelse af menneskeskabte klimaforandringer – med de videnskabelige beviser, der er på bordet i dag - svarer jo næsten til at være holocaust-benægter”, siger hun.

-SSM

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.09.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Reduktioner uden retning? Derfor er klimatransitionsplanen et vigtigt styringsværktøj.

08.09.2025JUC SERVICE ApS

Sponseret

Miljøkonferencen 2025 sætter retning for fremtidens miljølovgivning

05.09.2025CSR.dk

Østjyllands største solcellepark sætter skub i STARKs grønne omstilling

03.09.2025CSR.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

03.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Nyt podcastafsnit: Kan vindindustrien blive CO₂-neutral – og hvordan?

01.09.2025CSR.dk

Ny forskning advarer om mulig kollaps af afgørende havstrøm

29.08.2025CSR.dk

Ministerens nationalfisk-kampagne møder hård kritik: "Greenwashing"

28.08.2025CSR.dk

DTU og Topsoes tætte samarbejde om fremtidens brintteknologi

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Efteruddannelse
Nordic Programme on Non-Discrimination

The Nordic Programme on Non-Discrimination is an online programme designed to support Nordic businesses in advancing equality and inclusion across their operations. If your company is ready to take meaningful steps to identify, assess, and address discrimination-related risks, this programme will guide you through the process with practical tools and expert insights. Sign up before 16 June.

Dato

29.08.2025

Tid

09:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende Kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til kvalitetsledelsessystemer og kravene i ISO 9001 standarden.

Dato

09.09.2025

Sted

Odense

Dansk Industri
Kursus
Kommunikér troværdigt om bæredygtighed

Er du klar til at styrke din kommunikation om bæredygtighed? Undgå både greenwashing og greenhushing, og bliv skarp på, hvordan du kan kommunikere om virksomhedens grønne indsatser på en troværdig, effektiv og lovlig måde.

Dato

09.09.2025

Sted

Aarhus

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Webinar
Gratis webinar om ESG i forandring: Værdiskabelse, risikostyring og rapportering

Tilmeld dig webinaret om de nyeste tendenser inden for ESG

Dato

09.09.2025

Tid

10:00

Sted

Webinar