PR-bureauer vil ikke arbejde for klima-benægtere

Flere store PR-bureauer vil ikke længere arbejde for kunder, der benægter menneskeskabte klimaforandringer.

”For os er det helt afgørende, om der er tale om bevidst misinformation og manipulation. Dér vil vi helt klart trække grænsen og sige farvel og tak til den pågældende kunde”, siger Lise Westphal, direktør og partner i PR-bureauet Primetime..

12.08.2014

CSR.dk

Flere af verdens største PR-bureauer er kommet med en offentlig udmelding om, at de ikke længere vil arbejde for kunder, som benægter menneskeskabte klimaforandringer, skriver journalisten.dk.

Udmeldingen kommer i kølvandet på offentliggørelsen af en undersøgelse lavet af The Guardian og The Climate Investigations Center.

Læs også: Aftale om ny grøn klimafond

Flere bureauer har ikke svaret
Lise Westphal, der er direktør og partner i det danske PR-bureau Primetime, som er et af de største PR-bureauer i Danmark, finder de store internationale bureauers beslutning interessant og positiv. Alligevel hæfter hun sig ved, at en stor del af de adspurgte bureauer i undersøgelsen ikke har villet svare.

”De har sikkert set det som klogest at holde kæft, fordi de enten allerede har nogle af de her virksomheder på kundelisten, eller fordi de gerne vil holde en kattelem åben til dem. Der er ingen tvivl om, at PR-industrien har været en stor spiller i for eksempel store internationale olieselskabers forsøg på at obstruere lovgivning for at nedbringe CO2-udledning”, siger hun.

Dansk bureau tager afstand fra klimabenægtere
Det danske PR-bureau Geelmuyden Kiese har også en politik om ikke at arbejde for kunder, som benægter, at klimaforandringerne er menneskeskabte.

”I Geelmuyden Kiese formidler vi ikke information på vegne af vores kunder, der ikke er dokumenteret og verificerbar. Det er i strid med vores værdier. Af samme grund besluttede vi tilbage i 90'erne, at vi ikke vil arbejde for tobaksindustrien. Efter FN's seneste klimarapport er det eftertrykkeligt slået fast, at klimaforandringerne er menneskeskabte. Information, som bestrider dette, vil vi ikke bidrage med at formidle”, skriver direktør Morten Hofgaard Jørstad i en mail til Journalisten.

Læs også: Københavns Lufthavn bliver klimacertificeret

Svarer næsten til at være holocaust-benægter
Hos Primetime har de ikke været ude for at skulle føre kampagne for nogen, der ikke tror på de menneskeskabte klimaforandringer.

”Vi har ikke en decideret politik om, at vi ikke arbejder for klima-benægtere, for det er ikke en problematik, vi har haft inde på livet. Vi vurderer de enkelte kundecases fra sag til sag”, siger Lise Westphal til Journalisten og fortsætter:

”For os er det helt afgørende, om der er tale om bevidst misinformation og manipulation. Dér vil vi helt klart trække grænsen og sige farvel og tak til den pågældende kunde. Og benægtelse af menneskeskabte klimaforandringer – med de videnskabelige beviser, der er på bordet i dag - svarer jo næsten til at være holocaust-benægter”, siger hun.

-SSM

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.06.2025Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Bæredygtighedsindsats når nye højder: AKKC certificeret med Svanemærket

27.06.2025CSR.dk

Udskældte klimareduktioner skal tages i brug i stor stil

24.06.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Gør social bæredygtighed til en styrkeposition – deltag i nyt gratis forløb

23.06.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Illusionen om net-zero

17.06.2025CSR.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Nyt nordisk program skal klæde virksomheder på til videnskabsbaserede klimamål

13.06.2025CSR.dk

Grønnere telefoner på vej med nye EU-regler

10.06.2025CSR.dk

Nyt center skal hjælpe virksomheder med at forvandle slidte produkter til ny forretning

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

30.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Sustainable Career Moves - Tag næste skridt på din bæredygtige karrierevej

Drømmer du om en karriere med mere mening og bæredygtig impact?  Er du på udkig efter nye muligheder inden for ESG, CSR eller bæredygtig forretningsudvikling – enten i dit nuværende job eller i en ny rolle?

Dato

01.07.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 8. august: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

04.08.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom