Onlinegigant kalder ikke længere produkter bæredygtige

Kommunikationen til forbrugere er fremover støvsuget for anprisninger og vurderinger af effekt i forhold til bæredygtighed. Et naturligt næste skridt i udviklingen, siger Zalando.

Zalando har ændret brugeroplevelsen, siger de, så kunderne ikke får misvisende oplysninger om bæreydgtighed. .

13.10.2022

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Siden 2019 har man som kunde på ehandelsplatformen Zalando kunnet vælge produkter med mærket "bæredygtighed", når man var på udkig efter sit næste køb til garderoben. Det er slut nu. 

Man kan stadig vælge "bæredygtighed som sorteringskriterie, men ingen produkter bliver kaldt bæredygtige. 

"Fremover vil vores kommunikation til kunder ikke indeholde udsagn om hvilken effekt et produkt har på miljøet. I stedet vil vi neutralt kommunikere om f.eks. produkters materialesammensætning baseret på tredjepartscertificeringer," forklarer Zalando på deres website. 

Ikke muligt med generiske udsagn
Zalando har da også fået hård kritik af deres brug af begrebet bæredygtighed indtil nu. For mindre end en måned siden blev virksomheden f.eks. første modtager af det norske forbrugerråds nye greenwashing-pris, og i Danmark anmeldte Forbrugerrådet Tænk i 2021 virksomheden til Forbrugerombudsmanden.

Zalando fremhæver EU-Kommissionens guideline om netop bæredygtighedskommunikation fra december 2021 som en afgørende faktor i deres beslutning om at ændre på måden, de taler om bæredygtighed på. Med basis i denne, har 25 teams med over 100 medarbejdere internt i Zalando arbejdet på at "opdatere kundeoplevelsen", som virksomheden kalder det. 

"Hvis man skal arbejde i overensstemmelse med gældende regler for markedskommunikation, så er det helt enkelt ikke længere muligt at arbejde med generiske udsagn og brugen af ord, der ikke umiddelbart kan understøttes af standarder/certificeringer fra tredjeparter. Det skridt, vi tager nu, er i overensstemmelse med det. Det er et stort skridt, men det er også vigtigt at understrege, at det ikke er det sidste, vi kommer til at tage. I takt med at vi får bedre adgang til data, kan vi fortsætte med at udvikle troværdig og autentisk kommunikation om produkterne på vores platform," siger Laura Coppen, som er chef for circularity hos Zalando. 

Mere regulering strammer kravene
Der ligger mere end gode viljer bag Zalandos fortsatte arbejde med at kommunikere om produkters bæredygtighedskarakteristika. Laura Coppen fremhæver, at bl.a. EU's stærkt udvidede ECO-designregler og harmonisering af beregning af produkters miljømæssige fodaftryk vil have stor indlfyldelse på, hvordan man kan kommunikere. 

"Næste fase kommer bl.a. til at handle om at ramme kravene fra EU's regulering, og vi afsøger i disse år, hvordan produktkommunikation mod kunderne kan se ud i fremtiden. Der hersker ingen tvivl om, at vores kommunikation skal overholde reglerne. I tillæg til det har vi også et andet hensyn at tage. Vores kommunikation skal engagere vores kunder, og vi vil gerne kunne opfordre dem til at vælge de produkter, som har en bedre track-record på materialer og design ift. bæredygtighed. Vi vil give kunderne magt og indsigt til at foretage bedre valg uden at det bliver tungt og svært tilgængeligt - hos os skal det helst være det modsatte, men stadig troværdigt og verificeret," siger Laura Coppen. 

Den nye brugeroplevelse gik i luften d. 13. oktober, og klikker man på små ikoner i billedet af et givent produkt får man et popupvindue med oplysninger om certificeringer, designvalg og meget andet. 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

11.12.2025CSR.dk

Ny podcast om virksomheder som motor i omstilling

09.12.2025CSR.dk

Få det fulde overblik over bæredygtighed og ansvarlig forretning – direkte i din indbakke

08.12.2025CSR.dk

Usynlig skrift som protest: Bureauer finder vej uden om Meta-annonceforbud

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Webinar
Drop-in webinar om National ESG undersøgelse - få hjælp

Har du et spørgsmål du har brug for at få afklaret om privatlivspolitik eller hvordan dine data bliver brugt, eller hvilke typer af svar undersøgelsen kan give så dropper du bare ind i det åbne webinar på fredag.

Dato

12.12.2025

Tid

11:30

Sted

Virtuelt Teams Møde

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 12. december: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

12.12.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Fra strategi til handling - ESG Masterclass (2,5-dage) December 2025

Er din organisation klar til at tage de næste skridt mod større bæredygtighed? Med stigende krav fra kunder, medarbejdere og lovgivning bliver det stadig vigtigere at integrere bæredygtighed i hjertet af forretningen. På dette kursus lærer du, hvordan du kan skabe en konkret og målrettet bæredygtighedsstrategi, der omsætter ambitioner til handling.

Dato

15.12.2025

Tid

09:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Briefing on Regulatory Trends in the European Union and at the International Level

A joint initiative of the Global Compact Country Networks in Europe and the USA.

Dato

15.12.2025

Tid

14:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

17.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense