Nyt værktøj til sundere psykosocialt arbejdsmiljø

Hvordan kommer man mest effektivt psykosociale arbejdsmiljøproblemer til livs? Det har forskere fra NFA, udviklet en ny model til, der skal gøre det lettere for arbejdspladser at navigere i den viden, som findes på området.

Foto: 123RF.com

18.06.2025

CSR.dk

Flere arbejdspladser kæmper med udfordringer som arbejdspres, mangel på tid og utilstrækkelige ressourcer til at løse deres kerneopgaver.

Det kan dog være svært at vide, hvor man bedst sætter ind, når problemerne melder deres ankomst.

Et nyt litteraturstudie fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) er nu dykket ned i, hvilke slags løsninger der er de mest effektive til at løse problemer i det psykosociale arbejdsmiljø. Det har ført til udviklingen af en ny model, der skal hjælpe arbejdspladser til at sætte ind over for psykosociale udfordringer i arbejdsmiljøet.

Udfordringerne kan blandt andet være højt arbejdspres, uklare krav fra ledelsen, manglende støtte fra kolleger og vold og trusler. Alt sammen noget som påvirker medarbejderes trivsel og sundhed og kan føre til stress, sygefravær og lav produktivitet.

Studiet viser, at tiltag på et organisatorisk niveau har den største effekt, og at tiltag rettet mod de enkelte medarbejdere har den mindste.

Det fortæller Asta Kjærgaard, der er videnskabelig assistent på NFA og hovedforfatter bag det nye studie.

“Vores resultater peger på, at det er begrænset, hvor meget effekt for eksempel et mindfulness-kursus har på arbejdsmiljøet. Når der opstår problemer med arbejdsmiljøet, kan virksomheder med fordel kigge på, om noget i selve arbejde kan ændres – og ikke kun på, hvordan den enkelte håndterer det,” siger Asta Kjærgaard.

Hun understreger dog, at man ikke nødvendigvis alene skal se på organisatoriske forandringer for at forbedre arbejdsmiljøet.

“Man kan med fordel arbejde med flere forskellige typer af indsatser og kombinere løsninger, der er rettet mod både et organisatorisk og individuelt plan.”

Nyt hierarki har manglet

Studiet er mundet ud i en model, som kan bruges ude på arbejdspladser og giver en enkel og forskningsbaseret ramme at handle ud fra, når de psykosociale arbejdsmiljøproblemer skal løses.

Modellen kaldes Det psykosociale forebyggelseshierarki og er inspireret af det såkaldte kontrolhierarki, der blev udviklet i USA tilbage i 1950’erne som en metode til at håndtere fysiske arbejdsmiljørisici og eksempelvis forhindre arbejdsulykker.

“Kontrolhierarkiet fokuserer på fysiske ændringer, men det kan ikke direkte overføres til psykosociale udfordringer, så der har manglet et værktøj,” siger Jeppe Zielinski Nguyen Ajslev, der er seniorforsker på NFA og en del af holdet bag studiet.

Modellen er bygget op ved, at jo højere oppe i hierarkiet en indsats er, desto mere effektiv og langtidsholdbar er den. Det samme gør sig gældende i det nye psykosociale kontrolhierarki.

“Det kan bruges til at kvalificere løsninger, så beslutningerne ikke alene træffes ud fra, hvad, man har en idé om, kunne virke. Samtidig giver det også mulighed for at være opmærksom på ikke altid at ty til den samme slags løsning,” siger Asta Kjærgaard.

Foto: NFA

Skal gøre det håndgribeligt

Forskerne er kommet frem til det nye hierarkis indhold ved at dykke ned i eksisterende forskning om psykosociale arbejdsmiljøtiltag og finde ud af, hvilke tiltag der har en dokumenteret effekt. De har altså kortlagt, hvor man skal sætte ind for at gøre de største forskelle.

En viden som de efterfølgende har eksemplificeret ved at analysere ni danske arbejdspladsers håndtering af psykosociale arbejdsmiljøproblemer i forbindelse med deres deltagelse i et aftaleforløb med Arbejdstilsynet.

Det viste sig, at arbejdspladserne oftest satsede på tiltag med fokus på den enkelte medarbejder som for eksempel kurser, politikker og individuel stresshåndtering – tiltag nederst i forebyggelseshierarkiet. Den nye forskning peger dog på, at mere systematiske ændringer og kombinationen af løsninger havde haft en større effekt.

Både Jeppe Zielinski Nguyen Ajslev og Asta Kjærgaard håber derfor, at den nye model kan gøre det lettere for arbejdspladser at navigere i den viden, som findes på det psykosociale område.

"Den nye model skal gøre det mere håndgribeligt at løse udfordringerne. Den giver et overblik over, hvor man kan sætte ind. Det kan forhåbentligt være med til at hjælpe virksomheder med at fokusere på de tiltag, som kan gøre den største forskel, og på den måde skubbe arbejdsmiljøet i en bedre retning," siger Jeppe Zielinski Nguyen Ajslev.

Sådan gjorde forskerne

Forskerne har undersøgt eksisterende forskning om, hvordan man bedst løser arbejdsmiljøproblemer – både gennem organisatoriske tiltag og indsatser rettet mod den enkelte medarbejder. 

Det gjorde de ved at foretage en bred gennem-gang af litteraturen om effektive arbejdspladsinterventioner, der har til formål at forbedre det psykosociale arbejdsmiljø. For at indsamle relevante studier anvendte de en fleksibel og iterativ tilgang inspireret af et scoping review. 

På den baggrund har de tilpasset det såkaldte kontrolhierarki (HOC) udviklet af den amerikanske arbejdsmiljømyndighed NIOSH, så det nu kan bruges til at håndtere psykosociale arbejdsmiljøproblemer. 

Den nye model er efterfølgende blevet afprøvet i praksis gennem en kvalitativ undersøgelse af ni virksomheder, som havde gennemført et aftaleforløb med Arbejdstilsynet.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.06.2025CSR.dk

Nyt værktøj til sundere psykosocialt arbejdsmiljø

16.06.2025Give Steel A/S

Sponseret

Svejsetraileren har besøgt kvindefængslet i Jyderup

12.06.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Nyt nordisk program skal styrke virksomheders arbejde mod diskrimination

12.06.2025BSR

Sponseret

Four Tips for Authentic Business Leadership During Pride 2025

10.06.2025CSR.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Indsamling og genbrug af takeaway emballager

Af Finansloven for 2025 fremgår det, at der vil blive etableret et partnerskab mellem Miljø- og Ligestillingsministeriet og relevante interessenter, fx genbrugsvirksomheder, kommuner, brancheforeninger, pantsystem, restauranter mv. Desuden fremgår det, at partnerskabet tilknyttes et sekretariat, som vil modtage et tilskud på 5 mio. kr. årligt i 2025-2027. Partnerskabet skal bl.a. identificere udfordringer, anvise konkrete muligheder for at indføre pant- og retursystemer for eksempelvis plastkopper mv. som i projektet ”REUSEABLE” i Aarhus Kommune. Endelig skal partnerskabet harmonisere og standardisere design af genbrugsemballage og -systemer og erfaringsudveksle om forbrugeradfærd.

Dato

19.06.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Dansk Erhverv
Webinar
Det bæredygtige rapporteringsspor: Forankring af ESG i Ledelsen

Med CSRD bliver ledelsens rolle og ansvar udvidet markant, da de nye rapporteringskrav kræver ny viden og nye måder at arbejde på. Det bæredygtige rapporteringsspor dykker dybere ned i ESG-rapporteringen, når vi den 19. juni 2025 kl. 14.00-15.30 holder webinar om forankring af ESG i ledelsen.

Dato

19.06.2025

Tid

14:00

Sted

Online

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

20.06.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Valified
Webinar
Webinar: ESG som konkurrencekraft

Styrk din forretning og dialog med banken

Dato

20.06.2025

Tid

10:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (English)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

23.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense