Nyt værktøj til sundere psykosocialt arbejdsmiljø

Hvordan kommer man mest effektivt psykosociale arbejdsmiljøproblemer til livs? Det har forskere fra NFA, udviklet en ny model til, der skal gøre det lettere for arbejdspladser at navigere i den viden, som findes på området.

Foto: 123RF.com

18.06.2025

CSR.dk

Flere arbejdspladser kæmper med udfordringer som arbejdspres, mangel på tid og utilstrækkelige ressourcer til at løse deres kerneopgaver.

Det kan dog være svært at vide, hvor man bedst sætter ind, når problemerne melder deres ankomst.

Et nyt litteraturstudie fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) er nu dykket ned i, hvilke slags løsninger der er de mest effektive til at løse problemer i det psykosociale arbejdsmiljø. Det har ført til udviklingen af en ny model, der skal hjælpe arbejdspladser til at sætte ind over for psykosociale udfordringer i arbejdsmiljøet.

Udfordringerne kan blandt andet være højt arbejdspres, uklare krav fra ledelsen, manglende støtte fra kolleger og vold og trusler. Alt sammen noget som påvirker medarbejderes trivsel og sundhed og kan føre til stress, sygefravær og lav produktivitet.

Studiet viser, at tiltag på et organisatorisk niveau har den største effekt, og at tiltag rettet mod de enkelte medarbejdere har den mindste.

Det fortæller Asta Kjærgaard, der er videnskabelig assistent på NFA og hovedforfatter bag det nye studie.

“Vores resultater peger på, at det er begrænset, hvor meget effekt for eksempel et mindfulness-kursus har på arbejdsmiljøet. Når der opstår problemer med arbejdsmiljøet, kan virksomheder med fordel kigge på, om noget i selve arbejde kan ændres – og ikke kun på, hvordan den enkelte håndterer det,” siger Asta Kjærgaard.

Hun understreger dog, at man ikke nødvendigvis alene skal se på organisatoriske forandringer for at forbedre arbejdsmiljøet.

“Man kan med fordel arbejde med flere forskellige typer af indsatser og kombinere løsninger, der er rettet mod både et organisatorisk og individuelt plan.”

Nyt hierarki har manglet

Studiet er mundet ud i en model, som kan bruges ude på arbejdspladser og giver en enkel og forskningsbaseret ramme at handle ud fra, når de psykosociale arbejdsmiljøproblemer skal løses.

Modellen kaldes Det psykosociale forebyggelseshierarki og er inspireret af det såkaldte kontrolhierarki, der blev udviklet i USA tilbage i 1950’erne som en metode til at håndtere fysiske arbejdsmiljørisici og eksempelvis forhindre arbejdsulykker.

“Kontrolhierarkiet fokuserer på fysiske ændringer, men det kan ikke direkte overføres til psykosociale udfordringer, så der har manglet et værktøj,” siger Jeppe Zielinski Nguyen Ajslev, der er seniorforsker på NFA og en del af holdet bag studiet.

Modellen er bygget op ved, at jo højere oppe i hierarkiet en indsats er, desto mere effektiv og langtidsholdbar er den. Det samme gør sig gældende i det nye psykosociale kontrolhierarki.

“Det kan bruges til at kvalificere løsninger, så beslutningerne ikke alene træffes ud fra, hvad, man har en idé om, kunne virke. Samtidig giver det også mulighed for at være opmærksom på ikke altid at ty til den samme slags løsning,” siger Asta Kjærgaard.

Foto: NFA

Skal gøre det håndgribeligt

Forskerne er kommet frem til det nye hierarkis indhold ved at dykke ned i eksisterende forskning om psykosociale arbejdsmiljøtiltag og finde ud af, hvilke tiltag der har en dokumenteret effekt. De har altså kortlagt, hvor man skal sætte ind for at gøre de største forskelle.

En viden som de efterfølgende har eksemplificeret ved at analysere ni danske arbejdspladsers håndtering af psykosociale arbejdsmiljøproblemer i forbindelse med deres deltagelse i et aftaleforløb med Arbejdstilsynet.

Det viste sig, at arbejdspladserne oftest satsede på tiltag med fokus på den enkelte medarbejder som for eksempel kurser, politikker og individuel stresshåndtering – tiltag nederst i forebyggelseshierarkiet. Den nye forskning peger dog på, at mere systematiske ændringer og kombinationen af løsninger havde haft en større effekt.

Både Jeppe Zielinski Nguyen Ajslev og Asta Kjærgaard håber derfor, at den nye model kan gøre det lettere for arbejdspladser at navigere i den viden, som findes på det psykosociale område.

"Den nye model skal gøre det mere håndgribeligt at løse udfordringerne. Den giver et overblik over, hvor man kan sætte ind. Det kan forhåbentligt være med til at hjælpe virksomheder med at fokusere på de tiltag, som kan gøre den største forskel, og på den måde skubbe arbejdsmiljøet i en bedre retning," siger Jeppe Zielinski Nguyen Ajslev.

Sådan gjorde forskerne

Forskerne har undersøgt eksisterende forskning om, hvordan man bedst løser arbejdsmiljøproblemer – både gennem organisatoriske tiltag og indsatser rettet mod den enkelte medarbejder. 

Det gjorde de ved at foretage en bred gennem-gang af litteraturen om effektive arbejdspladsinterventioner, der har til formål at forbedre det psykosociale arbejdsmiljø. For at indsamle relevante studier anvendte de en fleksibel og iterativ tilgang inspireret af et scoping review. 

På den baggrund har de tilpasset det såkaldte kontrolhierarki (HOC) udviklet af den amerikanske arbejdsmiljømyndighed NIOSH, så det nu kan bruges til at håndtere psykosociale arbejdsmiljøproblemer. 

Den nye model er efterfølgende blevet afprøvet i praksis gennem en kvalitativ undersøgelse af ni virksomheder, som havde gennemført et aftaleforløb med Arbejdstilsynet.

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.07.2025CSR.dk

Dansk gigant beskyldes for mafiametoder

08.07.2025Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis støtter ferielejre for udsatte børn med nyvaskede tekstiler

07.07.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Sådan tiltrækker og fastholder du unge medarbejdere

02.07.2025CSR.dk

Ny begyndelse for jobindsatsen i Sønderborg

30.06.2025Sex & Samfund

Sponseret

Mødredødelighed i verden: Både fremskridt og alarmerende tendenser

18.06.2025CSR.dk

Nyt værktøj til sundere psykosocialt arbejdsmiljø

16.06.2025Give Steel A/S

Sponseret

Svejsetraileren har besøgt kvindefængslet i Jyderup

12.06.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Nyt nordisk program skal styrke virksomheders arbejde mod diskrimination

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 8. august: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

04.08.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar August 5, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our Q&A webinar to learn more.

Dato

05.08.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til at arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K