Nyt partnerskab skal få danskerne til at spise flere bælgfrugter

Vi skal fra at spise tre til 100 gram bælgfrugter dagligt. Det kræver samarbejde og nye ideer, som Bælgfrugtpartnerskabet vil arbejde for at samle.

Foto: 123rf.com

12.03.2024

CSR.dk

Vi skal producere og spise mindre kød og mere grønt. Det er der ingen stor nyhed i. Udfordringen er, at det går langsomt med at vende vores produktions- og forbrugsvaner til de nye grønne proteiner – bælgfrugterne. Ifølge de officielle kostråd skal danskerne spise 100 g bælgfrugter dagligt, hvilket står i stor kontrast til de ca. 2-3 g, som vi i gennemsnit spiser i dag.

Derfor er Bælgfrugtpartnerskabet netop blevet lanceret. Det skal på initiativ af Tænketanken Frej og detailkæden Lidl sætte fokus på og øge både produktionen og danskernes forbrug af bælgfrugter. 

Ambitiøse projekter kræver realiserbare mål

For at sikre reel forandring forpligter Bælgfrugtspartnerskabet dets partnere til at sætte og opnå ambitiøse mål. Det indebærer blandt andet, at man i partnerskabet vil igangsætte diverse aktiviteter og undersøgelser, så man kan hjælpe de individuelle partnere med viden, som de kan bruge til løbende at tilpasse deres mål. Herunder hører blandt andet, at man vil igangsætte årlige befolkningsundersøgelser om danskernes viden om bælgfrugter, og så vil Lidl også lægge hylder til undersøgelser af diverse nudging-tiltag.

”Som en af initiativtagerne på partnerskabet har vi hos Lidl et ansvar for at gå foran. Det betyder, at vi udover at sætte nogle ambitiøse interne mål vil bidrage til at samle viden til partnerskabet. Derfor ser vi det som en stor styrke, at vi kan være med til undersøge de konkrete forbrugsmønstre, som påvirker, om danskerne til- eller fravælger bælgfrugter på indkøbsturen,” forklarer Claus Krogh, Head of Communication og CSR hos Lidl, om deres arbejde med bælgfrugtspartnerskabet.

Al viden fra partnerskabet vil løbende blive tilgængeligt på hjemmesiden baelgfrugtspartnerskabet.dk – ligesom man vil kunne følge diverse initiativer og deres effekt på tværs af værdikæden.

Man skal lære af hinandens suceser

"Én af årsagerne til, at vi ikke bare sådan lige udskifter kød med bælgfrugter fra den ene dag til den anden, handler i høj grad om, hvordan vi taler om og markedsfører bælgfrugterne. Vi skal derfor udvikle et fælles sprog, som inspirerer og skaber begejstring omkring, hvad disse fødevarer kan give os. For eksempel inspiration til anvendelse i selve købssituationen, så forbrugerne begynder at kaste dem i kurven,” forklarer Katrine Ejlerskov fra Plantebaseret Videnscenter.

Katrine Ejlerskov fortæller også, at Bælgfrugtspartnerskabet er vigtigt for netop ”det fælles sprog”, da partnerne kan dele viden om for eksempel forbrugernes opfattelse af forskellige produkttyper – og dermed lære af hinandens succeser. Noget der ikke ville være lige så god mulighed for, hvis man stod hver for sig.

Sammen er vi stærkere          

Flere aktører er allerede selv i gang med forskellige initiativer, som skal få bælgfrugterne til at fylde mere på både dansk landbrugsjord og på danskernes tallerkner. Det er disse gode initiativer, som Bælgfrugtspartnerskabet skal hjælpe med at få til at vokse og bygge videre på.

”Vi tror ikke på, at man kan eller skal løfte denne opgave alene. Derfor er vi hos Tænketanken Frej stolte over, at vi kan være med til at samle kræfterne fra hele værdikæden - fra produktion, til forhandlere og til forbrugeren – og sammen skabe et partnerskab, der holder hinanden op på denne vigtige dagsorden. Det er sådan, vi flytter os fra snak til handling,” fortæller Marie-Louise Boisen Lendal, direktør og medstifter af Tænketanken Frej, som er initiativtager og sekretariat for Bælgfrugtspartnerskabet.

Bælgfrugtpartnerskabet er skabt i troen på, at hvis aktører på tværs af værdikæden går sammen i et forpligtende partnerskab, så kan man sammen skabe en større bevægelse, der fører til handling.

- EHS

Om Bælgfrugtspartnerskabet

Bælgfrugtspartnerskabet er struktureret således, at det består af et sekretariat, som styres af Tænketanken Frej, og en styregruppe som på nuværende tidspunkt består af: Claus Krogh fra Lidl, Jens Madsen, Salgsdirektør hos Dava Foods, Katrine Ejlerskov fra Plantebaseret Videnscenter, Bente Kramer Møller fra Aarhus Kommune og Malte Sejer Enger Sørensen fra ISS.  

Indgår man i samarbejdet vil man sammen med de andre aktører helt konkret arbejde for at:

  • Øge tilgængeligheden og salget af bælgfrugtsprodukter.
  • Udbrede kendskabet til bælgfrugternes gavnlige virkning og anvendelsesmuligheder.
  • Være med til på sigt at øge den danske produktion.
  • Skabe målbare indsatser og resultater (som skal udvikles for den enkelte aktør).
  • Indgå og skabe et netværk, der sætter mål, følger hinandens udvikling samt deler viden.

Efter lanceringen vil der også blive åbnet op for, at virksomheder og andre aktører (f.eks. vidensorganisationer og kommuner) kan indgå som partnere i Bælgfrugtspartnerskabet.

Bælgfrugtspartnerskabet er økonomisk støttet af Lidl.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.10.2025CSR.dk

Storinvestorer fastholder kursen: Grøn omstilling er stadig en langsigtet satsning

15.10.2025CSR.dk

Parisaftalen har sat rammerne: Nu handler klimakampen om at få dem til at virke

15.10.2025CSR.dk

Fødevarestyrelsen lader greenwashingsager samle støv

13.10.2025CSR.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

13.10.2025CSR.dk

Flere bruger apps til at styrke arbejdsmiljøet: Trods potentialer mangler der forskning

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

10.10.2025CSR.dk

Villum Fonden investerer 1 milliard kroner i forskning for grønnere byggeri

09.10.2025CSR.dk

I Jylland får SMV’er millioner til grønne ambitioner

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online