LEGO kæmper med at gøre klodsen grøn
Trods milliardinvesteringer og stor efterspørgsel har LEGO endnu ikke knækket koden til en klimavenlig klods. Samtidig truer forretningsmodellen med at underminere virksomhedens egne klimamål, lyder det fra ekspert.
Foto: 123rf.com.
Med ambitiøse klimamål og milliardinvesteringer er LEGO massivt engageret i den grønne omstilling. Engagementet har imidlertid ikke ført til faldende udledninger, hvilket særligt skyldes et altoverskyggende problem: Selve klodsen.
Ifølge bæredygtighedschef Annette Stube er målet klart: LEGO skal producere klodser uden olie. Men selv efter ti år med test af alternativer findes løsningen endnu ikke. Forsøget på at erstatte den klassiske olieklods med rPET fra brugte flasker blev opgivet, da det viste sig ikke at være en reel klimaforbedring. I stedet arbejder LEGO nu med en “massebalance”-strategi, hvor fornybare ressourcer gradvist blandes ind i den eksisterende plastproduktion.
I 2023 kom 18 procent af plastmaterialet i klodserne fra massebalance-certificerede kilder. Det tal forventes tredoblet ved udgangen af i år. Det er en mærkbar fremgang, men det ændrer ikke på, at det samlede forbrug af plastik i produktionen stadig er enormt: i 2023 lå det på 130.000 ton.
Ubæredygtighed bygget ind i forretningsmodellen
LEGO har forpligtet sig til at reducere sine absolutte CO2-udledninger med 37 procent i 2032 i forhold til 2019. Men fra 2019 til 2023 steg udledningerne med næsten 58 procent.
Ifølge Michael Søgaard Jørgensen, lektor i bæredygtig omstilling ved Aalborg Universitet, er LEGO “voldsomt udfordrede”, hvis de fortsætter med nuværende væksttempo. Han peger på, at LEGOs forretningsmodel i sig selv gør det svært at bremse udledningerne
“Der går ikke mange øjeblikke fra en ny film eller serie, før der kommer en ny Indiana Jones eller Harry Potter. Det er problematisk, når de hele tiden laver nye sæt med specialklodser, som ikke har mange alternative anvendelsesmuligheder”, forklarer han til Børsen.
Annette Stube erkender, at væksten gør det vanskeligt at nå målene, men at LEGO fastholder sine klimaforpligtelser.
“Det er en udfordring på grund af vores vækst. Men vi går stadig benhårdt efter vores mål, og det kommer til at kræve konstant fokus og konstante investeringer”, udtaler hun til Børsen.
For nu vender virksomheden “hver en sten” og investerer tungt i at gøre produktionen grønnere. Men spørgsmålet er, om det kan lade sig gøre uden at ændre ved den forretningslogik, der i dag driver både salget og klimaudledningerne.
- lhs
