Ny undersøgelse: Amerikanerne går imod Trump-linjen om DEI og klima
En ny undersøgelse fra GlobeScan viser, at et flertal af amerikanere på tværs af både generationer og politiske holdninger ønsker, at virksomheder engagerer sig i klimakampen samt arbejdet med diversitet og socialt ansvar.
På trods af den politiske uro og modvind fra Trump-administrationens klimapolitik bakker det amerikanske folk fortsat op om erhvervslivets sociale og miljømæssige engagement. Det fremgår af en ny undersøgelse fra analysefirmaet GlobeScan, som har spurgt over 1.000 amerikanere om deres holdninger til virksomheders samfundsansvar.
Undersøgelsen viser tydeligt, at den brede amerikanske befolkning ikke følger Trump-administrationens skeptiske linje overfor virksomheders samfundsansvar.
Resultaterne viser, at 71 procent af de adspurgte mener, at virksomheder bør tage ansvar for klimaforandringer, mens 72 procent støtter virksomheders engagement i diversitet, lighed og inklusion (DEI). Også blandt republikanske vælgere er der opbakning: 56 procent støtter DEI-initiativer, og 58 procent bakker op om klimaarbejde.
Ifølge Chris Coulter, CEO i GlobeScan, er amerikanernes engagement og bekymring for emner som klimaforandringer og diversitet stadig lige så stort som før, hvilket tyder på, at forventningerne til bæredygtighed fortsat står stærkt.
En stille majoritet
Undersøgelsen fra GlobeScan viser, at opbakningen til virksomhedernes engagement i klima, diversitet og inklusion bakkes op af flere bredere tendenser i befolkningen.
Flertallet af respondenterne ønsker, at virksomhedsledere offentligt støtter klima- og DEI-initiativer, og der er betydelig støtte til, at virksomheder også engagerer sig i andre sociale spørgsmål såsom beskyttelse af demokratiske institutioner, kvinders rettigheder og LGBTQ+-personer.
Samtidig viser data, at mere end 40 procent af amerikanerne på tværs af alle demografiske grupper er villige til at acceptere højere priser eller skatter for at bekæmpe klimaforandringer. Det peger på en fortsat betalingsvillighed for at fremme en bæredygtig omstilling, trods økonomisk usikkerhed.
Derudover oplever flere forbrugere, at de køber flere miljøvenlige produkter, selvom pris stadig er en væsentlig barriere, når intentionerne skal omsættes til handling.
På 100 dage har Trump-administrationen fået store dele af amerikansk såvel som europæisk erhvervsliv til at rette ind overfor sin anti-klima og -inklusionslinje. Det tyder imidlertid på, at den amerikanske befolkning holder stand og stadig forventer mere af erhvervslivet end sorte tal på bundlinjen.
- lhs