Ny fransk lov skal stoppe vildledende markedsføring i tøjindustrien

Frankrig har netop vedtaget en lov, der skal sikre bedre sporbarhed og gennemsigtighed i tøjbranchen.

Loven tvinger tøjvirsomheder til at informere forbrugeren om, hvilke skadelige kemikalier og mikroplastik der har bidraget til produktionen at tøjet. Arkivfoto..

24.02.2023

CSR.dk

Det er ikke nemt at være forbruger, hvis man gerne vil købe ”bæredygtig” mode. I 2021 viste en rapport, at 59 procent af den grønne markedsføring fra europæiske og britiske tøjmærker var vildledende, og generelt er industrien en af verdens mest forurenende.

Men nu er der måske ved at ske noget. I Frankrig har man nemlig vedtaget en lov, der kræver, at tøjbrands fra i år skal informere forbrugeren om det enkelte stykkes tøjs indhold af skadelige kemikalier og mikroplast.

Det skriver Verdens Bedste Nyheder.

Læs også: Modebranchen: Grøn omstilling bliver en helt ny virkelighed

Med mærkningen vil den nye, franske lov også sikre, at forbrugeren ved, hvordan man skal reparere og genanvende tøjet, og hvor materialerne stammer fra.

Mindre tøjvirksomheder skal også indbefattes af loven inden for de næste to år.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle