Ny fransk lov skal stoppe vildledende markedsføring i tøjindustrien

Frankrig har netop vedtaget en lov, der skal sikre bedre sporbarhed og gennemsigtighed i tøjbranchen.

Loven tvinger tøjvirsomheder til at informere forbrugeren om, hvilke skadelige kemikalier og mikroplastik der har bidraget til produktionen at tøjet. Arkivfoto..

24.02.2023

CSR.dk

Det er ikke nemt at være forbruger, hvis man gerne vil købe ”bæredygtig” mode. I 2021 viste en rapport, at 59 procent af den grønne markedsføring fra europæiske og britiske tøjmærker var vildledende, og generelt er industrien en af verdens mest forurenende.

Men nu er der måske ved at ske noget. I Frankrig har man nemlig vedtaget en lov, der kræver, at tøjbrands fra i år skal informere forbrugeren om det enkelte stykkes tøjs indhold af skadelige kemikalier og mikroplast.

Det skriver Verdens Bedste Nyheder.

Læs også: Modebranchen: Grøn omstilling bliver en helt ny virkelighed

Med mærkningen vil den nye, franske lov også sikre, at forbrugeren ved, hvordan man skal reparere og genanvende tøjet, og hvor materialerne stammer fra.

Mindre tøjvirksomheder skal også indbefattes af loven inden for de næste to år.

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle