Ny analyse - danskerne farer vild i junglen af klimakreditter

Flere og flere danske virksomheder vælger at købe klimakreditter, selvom der på forbrugerniveau hersker tvivl om, hvorvidt det reelt gør en forskel for klimaet.

18.12.2020

CSR.dk

Danskerne ved stort set ingenting om klimakreditter – og der er en udbredt mistillid til, at de gør en reel forskel for klimaet. Alligevel vælger stadig flere danske virksomheder at købe klimakreditter i Afrika eller Asien for at kompensere for at udlede CO2 i Danmark.

Ny analyse fra A&B Analyse blotlægger danskernes viden om og holdning til klimakreditter. Virksomheders brug af klimakreditter - og markedsføring af dem - bliver mere og mere udbredt.

Bliver flyrejsen grøn eller mælken CO2 neutral ved, at nogen køber klimakreditter? Er der tale om at købe aflad, når virksomhederne markedsfører sig på klimareducerede produkter? Eller er der reelt tale om initiativer, som gør en positiv forskel for klimaet? Og kan forbrugerne gennemskue klimakreditterne, når de skal købe ind?

Analysen – hovedkonklusioner:
Forbrugerne ved stort set ingenting om klimakreditter. Flere end 9 ud af 10 (92,2 pct.) ved fra ’lidt til ingenting’ om reglerne i forbindelse med klimakreditter – altså hvad virksomhederne må gøre eller ikke må gøre.

Og med hensyn til regler, der skal sikre mod snyd med klimakreditter, har 7 ud af 10 (69,8 pct.) den opfattelse, at der ikke er regler – eller de ikke kender til regler – der sikrer dem effektivt imod snyd med klimakreditter.

Læs også: Folketinget vil have bedre kontrol af påstande om CO2-neutralitet

Der er udbredt mistillid til klimakreditternes effekt. Flere end 8 ud af 10 (83,4 pct.) siger ’nej eller ved ikke’ på spørgsmålet om, hvorvidt de har tillid til, at klimakreditter er med til at gavne klimaet.

Samme udbredte mistillid er der til, at virksomhederne overholder deres løfter i forbindelse med klimakreditter. Flere end 8 ud af 10 (83,4 pct.) siger, at de ikke har eller ikke helt har tillid til, at en virksomhed overholder løfter om at være CO2 neutral, fordi de køber klimakreditter.

7 ud af 10 (70,6 pct.) siger, at de savner bedre forbrugeroplysning/dokumentation for at de kan gennemskue effekten af klimakreditterne, når de køber ind.

Over 70 pct. (72,6 pct.) foretrækker, at virksomhederne selv gør noget godt for klimaet frem for at købe klimakreditter.

Mål med analysen
”Vi ønsker at bidrage til at sætte fokus på, at der i Danmark mangler klare retningslinjer for klimakreditter. Selvfølgelig skal forbrugerne kunne gennemskue, hvad der ligger bag fx klimakompenserede fødevarer. Er der fx plantet nye træer i den anden ene af verden? Og hvem, sikrer det? Producenterne skal lægge dokumentationen frem, så den enkelte har en reel mulighed for at vurdere, om klimakreditterne rent faktisk gør en positiv forskel for klimaet eller blot er Greenwashing,” siger Frederik Madsen, Margarine Foreningen.

Læs også: Hver anden dansker er skeptisk overfor virksomhedernes klimaløfter

Margarine Foreningen har senest meldt Arla for greenwashing til fødevaremyndighederne med henvisning til vildledende markedsføring og mangel på dokumentation af effekten af klimakreditter.

”Danmark er kendt for god forbrugerbeskyttelse. Så selvfølgelig kalder brugen af klimakreditter på handling. Vi skal have klare retningslinjer – ellers ser vi ikke ind i en grøn jungle, men en jungle af stadig flere hjemmestrikkede anprisninger af produkter. Og det kan forbrugerne selvfølgelig ikke gennemskue. Det viser analysen meget klart,” siger Frederik Madsen.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

06.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny butik i Aalborg

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

01.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Giv en ged, Den perfekte firmagave til jul!

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København