NGO vil kåre "årets greenwasher"

Et nyt redskab tages i brug i kampen mod misinformation om produkters ansvarlighed: En udnævnelse af den værste ud af fem nominerede kandidater.

Foto: Greenpeace.dk

15.12.2023

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Greenpeace Danmark har i dag lanceret en “stem her”-kampagne, som opfordrer alle til at deltage i valget af det, NGO'en har valgt at kalde “Årets Greenwashing Award". 

Det er første gang Greenpeace uddeler prisen, og beslutningen forklarer de på deres hjemmeside: 

"Selskaber bruger uoverskuelige summer på at grønvaske sig. Bilselskaber, energiselskaber, kødproducenter og rejseselskaber prøver på forskellige måder at udgive sig selv som klimavenlige eller som værende gode for miljøet. Danskere vil gerne købe grønne produkter - derfor skader det omstillingen, når selskaberne giver et misvisende billede af deres produkter.

Greenwashing vildleder forbrugeren, der køber deres produkter i god tro. Det går ud over klima, miljø og folkesundheden. Greenwashing kan også være i strid med lovgivningen, da vi i Danmark har strenge regler for brugen af udsagn såsom "bæredygtig" eller "klimavenlig".

Derfor arbejder Greenpeace imod greenwashing. … og selvom der stadig er meget greenwashing at finde, har vi set en stor ændring inden for de sidste år. 

Klimaskadende selskaber er altså blevet mere forsigtige, men der er desværre stadig grund til at bekæmpe greenwashing. Det gør vi nu i Årets Greenwashing Award."

Fem virksomheder nomineret

Greenpeace har udvalgt fem virksomheder, som de mener, fortjener at blive særligt peget på for deres kommunikation om grønne eller ansvarlige egenskaber ved deres produkter, fordi de enten benytter ikke-dokumenterede anprisninger eller fremhæver en lille, positiv aktivitet uden at forholde sig til virksomhedens langt større negative impact. Man stemmer på konkrete annoncer.  

De fem nominerede er: 

Toyota - for en kampagne på sociale medier for  et skovrejsningsprojekt, hvor billedsiden viser en af virksomhedens biler midt i en frodig skov, med tekst, der forklarer, at skovrejsning er en af måderne, Toyota prøver at “støtte biodiversitet og et samfund, der er mere i harmoni med naturen”. Ifølge Greenpeace er det at greenwashe, når Toyotas salg af elektriske biler på verdensplan i 2022 svarede til 0,24 procent af deres samlede salg,  og ifølge en undersøgelse af lobbyaktiviteter ofte modarbejder politiske aftaler, der kunne udfase fossilbiler.

Total Energies - for på Facebook at have fortalt om et partnerskab mellem dem og Nationalpark Vadehavet, der skal “bidrage til et bedre dyreliv i nationalparken”. Greenpeace mener, at TotalEnergies dermed giver udtryk for “…at være interesserede i dyreliv, og at selskabet tager ansvar både i forhold til kultur, natur og dyreliv gennem partnerskabet. De viser, at de “træder til” der, hvor der er brug for hjælp…” Men NGO'ens analyse viser, at selskabet f.eks. står bag  en række stærkt forurenende projekter, hvor mere end halvdelen er placeret under 50 kilometer væk fra beskyttet biodiversitet.- og meget andet.

Norsk Rejsebureau - for i et annoncetillæg i Politiken at have reklameret for, at på deres krydstogt langs den norske kyst “smelter bæredygtighed, komfort, historie og enestående naturoplevelser sammen”, fordi deres skib drives af strøm fra batteri og gas. og ikke olie. Greenpeace fremhæver, at man for at benytte ordet “bæredygtig” skal kunne dokumentere dette ved hjælp af f.eks. en livscyklusanalyse (LCA), hvilket Norsk Rejsebureau ikke gør, og at krydstogtsferier er kendt for at have et endog meget stort klimaaftryk

Marine Stewardship Council (MSC) - for at fremhæve deres mærkningsordning af fisk i diverse kommunikationskanaler, hvor man siger, man garanterer "…at varen er baseret på “certificeret bæredygtigt fiskeri”. Greenpeace mener dog at MSC's standarder for, hvad bæredygtigt fiskeri er, er uholdbare, fordi de f.eks. tillader bundtrawl. Greenpeace har i foråret 2023 anmeldt MSC til forbrugerombudsmanden for greenwashing.

Neste - for i en helsidesannonce i Politiken at kalde et af deres dieselprodukter for et bæredygtigt brændstof. Greenpeace anfægter dog, at biomaterialer, som dem virksomheden bruger i deres produktion af denne type diesel, ikke kan kaldes bæredygtigt, fordi det øger presset på et i forvejen belastet fødevaresystem. 

Man kan læse mere om kampagnen her

Afstemningen løber til et tidspunkt i januar, hvorefter prisen uddeles. 
 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

Relateret indhold

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
EU Sustainability Navigator Session 4: EU Deforestation Regulation (EUDR)

Are you struggling to keep up with the rapid evolution of EU sustainability regulations? The EU Sustainability Navigator leverages the extensive experience of the UN Global Compact to support companies in driving meaningful impact to help guide action and overall impact.

Dato

04.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
LCA - Livscyklusvurdering i praksis

Forstå systemet bag LCA, fra data til troværdige resultater og bedre beslutninger. Få en grundig introduktion til livscyklusvurdering (LCA), og bliv klædt på til at fortolke resultater, bestille en LCA og deltage i kvalificerede dialoger om bæredygtighed.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsesystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbnende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn