NGO vil kåre "årets greenwasher"

Et nyt redskab tages i brug i kampen mod misinformation om produkters ansvarlighed: En udnævnelse af den værste ud af fem nominerede kandidater.

Foto: Greenpeace.dk

15.12.2023

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Greenpeace Danmark har i dag lanceret en “stem her”-kampagne, som opfordrer alle til at deltage i valget af det, NGO'en har valgt at kalde “Årets Greenwashing Award". 

Det er første gang Greenpeace uddeler prisen, og beslutningen forklarer de på deres hjemmeside: 

"Selskaber bruger uoverskuelige summer på at grønvaske sig. Bilselskaber, energiselskaber, kødproducenter og rejseselskaber prøver på forskellige måder at udgive sig selv som klimavenlige eller som værende gode for miljøet. Danskere vil gerne købe grønne produkter - derfor skader det omstillingen, når selskaberne giver et misvisende billede af deres produkter.

Greenwashing vildleder forbrugeren, der køber deres produkter i god tro. Det går ud over klima, miljø og folkesundheden. Greenwashing kan også være i strid med lovgivningen, da vi i Danmark har strenge regler for brugen af udsagn såsom "bæredygtig" eller "klimavenlig".

Derfor arbejder Greenpeace imod greenwashing. … og selvom der stadig er meget greenwashing at finde, har vi set en stor ændring inden for de sidste år. 

Klimaskadende selskaber er altså blevet mere forsigtige, men der er desværre stadig grund til at bekæmpe greenwashing. Det gør vi nu i Årets Greenwashing Award."

Fem virksomheder nomineret

Greenpeace har udvalgt fem virksomheder, som de mener, fortjener at blive særligt peget på for deres kommunikation om grønne eller ansvarlige egenskaber ved deres produkter, fordi de enten benytter ikke-dokumenterede anprisninger eller fremhæver en lille, positiv aktivitet uden at forholde sig til virksomhedens langt større negative impact. Man stemmer på konkrete annoncer.  

De fem nominerede er: 

Toyota - for en kampagne på sociale medier for  et skovrejsningsprojekt, hvor billedsiden viser en af virksomhedens biler midt i en frodig skov, med tekst, der forklarer, at skovrejsning er en af måderne, Toyota prøver at “støtte biodiversitet og et samfund, der er mere i harmoni med naturen”. Ifølge Greenpeace er det at greenwashe, når Toyotas salg af elektriske biler på verdensplan i 2022 svarede til 0,24 procent af deres samlede salg,  og ifølge en undersøgelse af lobbyaktiviteter ofte modarbejder politiske aftaler, der kunne udfase fossilbiler.

Total Energies - for på Facebook at have fortalt om et partnerskab mellem dem og Nationalpark Vadehavet, der skal “bidrage til et bedre dyreliv i nationalparken”. Greenpeace mener, at TotalEnergies dermed giver udtryk for “…at være interesserede i dyreliv, og at selskabet tager ansvar både i forhold til kultur, natur og dyreliv gennem partnerskabet. De viser, at de “træder til” der, hvor der er brug for hjælp…” Men NGO'ens analyse viser, at selskabet f.eks. står bag  en række stærkt forurenende projekter, hvor mere end halvdelen er placeret under 50 kilometer væk fra beskyttet biodiversitet.- og meget andet.

Norsk Rejsebureau - for i et annoncetillæg i Politiken at have reklameret for, at på deres krydstogt langs den norske kyst “smelter bæredygtighed, komfort, historie og enestående naturoplevelser sammen”, fordi deres skib drives af strøm fra batteri og gas. og ikke olie. Greenpeace fremhæver, at man for at benytte ordet “bæredygtig” skal kunne dokumentere dette ved hjælp af f.eks. en livscyklusanalyse (LCA), hvilket Norsk Rejsebureau ikke gør, og at krydstogtsferier er kendt for at have et endog meget stort klimaaftryk

Marine Stewardship Council (MSC) - for at fremhæve deres mærkningsordning af fisk i diverse kommunikationskanaler, hvor man siger, man garanterer "…at varen er baseret på “certificeret bæredygtigt fiskeri”. Greenpeace mener dog at MSC's standarder for, hvad bæredygtigt fiskeri er, er uholdbare, fordi de f.eks. tillader bundtrawl. Greenpeace har i foråret 2023 anmeldt MSC til forbrugerombudsmanden for greenwashing.

Neste - for i en helsidesannonce i Politiken at kalde et af deres dieselprodukter for et bæredygtigt brændstof. Greenpeace anfægter dog, at biomaterialer, som dem virksomheden bruger i deres produktion af denne type diesel, ikke kan kaldes bæredygtigt, fordi det øger presset på et i forvejen belastet fødevaresystem. 

Man kan læse mere om kampagnen her

Afstemningen løber til et tidspunkt i januar, hvorefter prisen uddeles. 
 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

Relateret indhold

12.12.2025CSR.dk

Første straffesag om greenwashing: Kunne ikke dokumentere bæredygtighedsudsagn

11.12.2025CSR.dk

Ny podcast om virksomheder som motor i omstilling

09.12.2025CSR.dk

Få det fulde overblik over bæredygtighed og ansvarlig forretning – direkte i din indbakke

08.12.2025CSR.dk

Usynlig skrift som protest: Bureauer finder vej uden om Meta-annonceforbud

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Fra strategi til handling - ESG Masterclass (2,5-dage) December 2025

Er din organisation klar til at tage de næste skridt mod større bæredygtighed? Med stigende krav fra kunder, medarbejdere og lovgivning bliver det stadig vigtigere at integrere bæredygtighed i hjertet af forretningen. På dette kursus lærer du, hvordan du kan skabe en konkret og målrettet bæredygtighedsstrategi, der omsætter ambitioner til handling.

Dato

15.12.2025

Tid

09:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Briefing on Regulatory Trends in the European Union and at the International Level

A joint initiative of the Global Compact Country Networks in Europe and the USA.

Dato

15.12.2025

Tid

14:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

17.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Karriere i NGOer & Fonde I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi denne gang skarpt på karrieremuligheder i NGOer og fonde.

Dato

18.12.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

18.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online på Teams