Når du skal være helt sikker

SGS’s slogan er: ”When You Need To Be Sure”. Når det gælder CSR i forsyningskæden, er sikkerhed helt afgørende, for et svagt led kan gøre stor skade på alle de efterfølgende led. SGS trækker erfaringerne frem på CSR Master Class-konferencen d. 3/3

SGS rådgiver i dag virksomheder over alt i verden med at få CSR implementeret i alle afdelinger.

02.03.2016

CSR.dk

Leverandørforhold har traditionelt haft en central placering i CSR, og det er der god grund til. For selv om en virksomhed har nok så godt styr på sine egne forhold, så kan en enkelt leverandør, der ikke har det, koste den dyrt. Derfor er det sund fornuft at prioritere leverandørerne højt i indsatsen for at risikominimere. Men med en verden, der er bundet sammen af leverandørers leverandører, er det ganske naturligt ikke muligt at nå ud i de yderste led af varekæden. Hvordan sikrer man sig så, at ens leverandører opfylder de stillede krav?

SGS har sin oprindelse i netop at give svar på det spørgsmål. Ved sin grundlæggelse i 1878 handlede det om at kontrollere skibsleverancer af korn for svind og svindel i de franske havne. Siden har kompetencefeltet bredt sig til inspektion, verifikation, testning og certificering inden for en lang række af samfundets kerneområder: landbrug og fødevarer, bil, fly og logistik, kemikalier og life science, forbrugerprodukter og detailhandel, bygninger, energi og finans, minedrift, olie & gas og industriel produktion og ikke mindst den offentlige sektor. Med mere end 85.000 ansatte fordelt på 1.800 kontorer og laboratorier over hele kloden er SGS vokset til at være verdens største på sit felt.

Smarte virksomheder nedbryder siloerne
”Enhver forandring starter med dig selv”, siges det, og for SGS er det selve koden til at opnå succes i forhold til sine leverandører. Selv om leverandørerne styres benhårdt gennem kontrakter, er det desværre ikke altid oplevelsen, at de opfylder alle kravene, og ofte mangler forståelsen for, hvorfor det er nødvendigt at opfylde dem, endsige det fordelagtige i at være på forkant med dem. SGS’s udgangspunkt er, at virksomheder, der har en harmoniseret og integreret CSR-tilgang på tværs af organisatoriske enheder, har bedre mulighed for at påvirke deres leverandører og nå sine mål.

”En af de væsentligste forhindringer for at få en succesfuld implementering af CSR-programmer er de forskelle, der er mellem drivere og mål blandt de interne aktører i virksomheden,” siger Effie Marinos, Technical Governance Manager i SGS Supply Chain Assessments & Solutions division, og forklarer, at dagsordnerne hos de ansatte i en virksomhed kan være meget modsatrettede: ”En virksomhed med separate afdelinger, der har kontakt til leverandørerne på forskellige områder, såsom prisfastsættelse, leveringsbetingelser og kvalitet, kan let komme til at operere i siloer, som hver især skubber på ud fra deres egen dagsorden, og det kan give konflikter i forhold til leverandørerne.”

”Smart companies”, derimod, har sikret sig, at CSR er på radaren i alle de relevante afdelinger, og at alle ansatte, der har kontakt til leverandørerne, arbejder ud fra medarbejdermål, som trækker på samme hammel og én og samme dagsorden. Særligt afgørende er det, at der følges aktivt op med korrigerende handlinger, og at der er implementeret IT-systemer, som forhindrer, at der gives ordrer til leverandører, der forsømmer sig mod kontrakten - også når det gælder CSR; ”køberen” skal tale med én stemme, siger Effie Marinos: ”Når der udvikles en ensartet tilgang i kontakten til leverandørerne, får virksomheden meget bedre mulighed for at drive en reel, etisk forandring hos dem: tales der med én stemme til leverandørerne, har de også meget lettere ved at forstå, hvorfor det er vigtigt for virksomheden, at de etiske krav opfyldes.”

Intern accept er essentiel for succes
Forstår leverandøren først, at virksomheden mener det alvorligt, og at det handler om et langsigtet engagement, vil incitamentet til at foretage systematiske ændringer og investeringer være det større. På sigt vil det endda kunne brede sig længere ned i forsyningskæden, siger Effie Marinos: ”Når leverandøren indser, at kunderne har en interesse i det og at det styrker kunderelationen, vil de begynde at arbejde med deres egne leverandører og sørge for, at det udnyttes positivt ikke alene hos deres medarbejdere på fabrikkerne, men også de lavere trin i forsyningskæden.”

Den interne accept og fælles ageren er således essentiel for at opnå succes i processen, understreger Effie Marinos, og understreger, at selv funktioner, der ikke er i direkte kontakt med leverandørerne, skal indtænkes. Eksempelvis har HR en nøglerolle i forhold til at få indskrevet CSR i de ansattes jobbeskrivelser og jobmål, IT skal sørge for at tilvejebringe og vedligeholde de interne systemer til håndtering af data, mens det juridiske team og marketingafdelingen har endnu andre roller, som spiller ind i forhold til leverandørerne. Det kan nok lyde som en stor mundfuld at få alle led med, men det er det værd, fastslår hun: ”Den tid, der bruges på at kommunikere fælles mål internt, er aldrig spildt, og det er indlysende, at det skal inkludere alle organisatoriske enheder og alle ansatte på alle niveauer. Det gælder ikke bare dem, der har den direkte kontakt til leverandørerne. Støtte- og hjælpefunktionerne har også betydning og skal derfor involveres.”

Effie Marinos kommer med en lang række lærerige cases fra hendes arbejde med store som små virksomheder, og det er en af ni unikke best-in-class cases på CSR LINK’s Master Class. De andre virksomheder er: Skandia, ISS, Microsoft, Deloitte, L’Oréal, Arla Fonden, Microsoft og NCC. Hver især byder de på inspirerende fortællinger om deres CSR-indsatser, og tilsammen giver det et billede af state-of-the-art af CSR i Danmark. Skandia lægger som vært lokaler til arrangementet og står desuden for et miniseminar om sociale investeringer i forebyggelse. Konferencen rammes ind med gæstetaler ved professor ved DTU Michael Hauschild og professor ved Aalborg Universitet Steen Hildebrandt. Som noget nyt er CSR LINK oveni vært for et seminar om CSR-branding med KommunikationsKompagniet, Siemens og Ingeniører uden Grænser.

Master Class afholdes i år d. 3. marts på Kay Fiskers Plads 9, Ørestaden. Læs mere om programmet og tilmeld på www.csr-link.dk.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Ny SCARA-robot med kompakt design og nem integration

10.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Nye lystårne er mere synlige og hurtigere at

09.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Hvad holder dig fast i en 50 år gammel automationsmodel?

02.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Strømskinner sikrer kritisk forsyning på Mary Elizabeths Hospital

21.05.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny analyse: Investeringer i mere bæredygtige værdikæder kan være en løftestang for økonomisk og bæredygtig udvikling på det afrikanske kontinent

20.05.2025CSR.dk

13 procent af verdens fødevarer bliver til spild i den kolde forsyningskæde

08.05.2025Beierholm

Sponseret

Finansiel støtte til arbejdet med bæredygtighed

08.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Over 100 år med minikredsbryderen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Access2innovation
Konference
Strengthening Nordic-Southern African Business Partnerships and Investment

Ahead of the Nordic-Africa Foreign Ministers’ Meeting hosted in Zimbabwe in October 2025, this half-day event, organised by Afrika Consultancy in collaboration with Access2innovation (A2i) and supported by EIFO, will spotlight high-potential business and investment opportunities in Southern & Eastern Africa, focusing on green innovation, tech, agriculture, health, and tourism.

Dato

12.06.2025

Tid

08:30

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense