Modebranchen mangler information om bæredygtighed
Der er brug for mere information om bæredygtig mode og tekstiler til både forhandlere og forbrugere. Det var konklusionen, da en stor del af den danske mode- og tekstilbranche torsdag var samlet til dialog og diskussion om bæredygtighed.
18 procent af danskerne føler sig slet ikke velinformeret om, hvordan produktion af tøjet kan påvirke miljøet, og hvordan kemi i tøjet kan påvirke sundheden. Og 46 procent føler sig kun i mindre grad velinformeret. Det viser en ny undersøgelse fra YouGov Zapera, som livsstilsekspert Anne Glad præsenterede på konferencen.
Men det er ikke kun forbrugerne, der savner information. Ifølge Tine Due Hansen, der er seniorrådgiver i Miljømærkning Danmark, efterspørger også designere og forhandlere mere information og klare retningslinjer for at kunne producere og markedsføre sig som bæredygtige:
I den ideelle verden vil alle jo gerne sikre sig, at hverken miljø eller mennesker tager skade undervejs i fremstillingen af det tøj, vi eller vores børn har på. Men i mange tilfælde især for mindre virksomheder eller brands, som ikke har deres helt egne underleverandører kan det være utrolig svært at gennemskue, om materialerne er bæredygtige eller ej, siger Tine Due Hansen, seniorrådgiver i Miljømærkning Danmark.
Miljømærkning kan være løsningen
Virksomheden Gabriel, der producerer møbelstoffer, sikrer at produktionen lever op til miljøkravene ved at have licens til at bruge miljømærket Blomsten.
Vi har valgt Blomsten, fordi den tager udgangspunkt i en livscyklusbetragtning og samtidig er anerkendt i Europa, hvor hovedparten af vores kunder har hjemme. Blomsten har flere fordele for os. Først og fremmest betyder den merværdi for brugeren, ligesom den understøtter virksomhedens CSR-strategi. Men den øger også salg og indtjening for alle i forsyningskæden, og så lægger vi vægt på, at Blomsten er et gennemsigtigt system, hvor alle tydeligt kan se kravene, siger Kurt Nedergaard, der er ansvarlig for kvalitet, miljø og produktion i Gabriel.
Livsstilekspert Anne Glad pointerede på konferencen, at den danske tekstilbranche står med et stort potentielt marked, idet forbrugerne, trods mangelfuld information, rent faktisk også efterlyser et større udvalg af tekstiler uden miljø- og sundhedsskadelige stoffer.
-LA