Mercedes næste mål for anklage om greenwashing

Bilgigantens stort anlagte kampagne, som skal brande dem som grøn virksomhed, er blevet indbragt for Forbrugerombudsmanden.

31.01.2022

CSR.dk

Siden slutningen af 2021 har Mercedes-Benz reklameret for at deres fabrikker nu kun bruger vedvarende energi. Annoncerne bliver bragt i både dagblade, på sociale medier og outdoor på f.eks. Københavns Rådhusplads – med billeder af vild natur og vindmøller. F.eks. Mercedes-Benz’s logo indsat i en vindmølle. Og på virksomhedens hjemmeside benyttes ord som ‘certificeret miljøvenlig’, ‘den grønne revolution’ og ‘bæredygtig mobilitet’ til at beskrive deres nye initiativ og fremtidige planer.

Mercedes-Benz afviser anklagen
Det har fået Greenpeace til at sende en klage til Forbrugerombudsmanden med en påstand om, at kampagnen er greenwashing, fordi både billeder og ord er vildledende, fordi man Mercedes ikke samtidig fortæller, at vedvarende energi på fabrikkerne kun gør deres biler omkring én procent grønnere.

Læs også: Forbrugerombudsmanden udgiver retningslinjer mod greenwashing

DR har spurgt Mercedes-Benz, om de kommer til at give et indtryk af, at produktionen af deres biler er mere klimavenlig, end den i virkeligheden er. Virksomheden har svaret, at de mener, at kampagnen ”giver klart indtryk af, at den strøm, der benyttes på vores fabrikker, kommer fra vedvarende energikilder”. DR fortæller desuden, at bilproducenten svarer på kritikken af bruget af vindmøller med Mercedes-logoet, er en ”ret præcis visuel beskrivelse af kernen af den aktuelle kampagne”, men at de har noteret sig Greenpeaces kommentarer.

Forbrugerrådet er langt fra tilfredse
Hos forbrugernes interesseorganisation har man også noget at udsætte på kampagnen fra Mercedes-Benz.

”Det er rigtig fint, at de fortæller, at de bruger grøn strøm på deres fabrikker, men kæden hopper af, når de kommer med udsagn som ‘certificeret miljøvenlig’ eller ‘CO2 neutral’. Det er ikke i orden,” siger Anja Philip, der er formand for Forbrugerrådet Tænk, fordi man ikke kan finde dokumentation for de udsagn på hjemmesiden.

Til den kritik svarer Mercedes-Benz, at det er en ”uheldig formulering på vores hjemmeside”.

Anja Phillip siger desuden til DR, at Forbrugerrådet håber, at virksomhederne bliver bedre til at kommunikere de grønne budskaber, så forbrugerne ikke mister tilliden til de gode tiltag, virksomheden gør.

- EHS

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle