Med ny standard slår B Corp mange fluer med et smæk
Mere tidsvarende, nemmere at navigere og større krav til indsatsen. B Corp bevægelsen flytter sig med tiden og fastholder pladsen forrest i feltet.
Foto: Märk
Efter flere års hårdt arbejde med at opdatere standarden, som B Corps bliver certificeret efter, blev den nye udgave af verdens nok mest ambitiøse bæredygtighedscertificering endelig præsenteret i april måned.
Med den nye standard tilslutter B Corp-bevægelsen sig den logik, som f.eks. CSRD og de tilhørende standarder repræsenterer. Det vil gøre dokumentation og sammenlignelighed nemmere, forudser de.
Fra point til performance
Certificeringen som B Corp efter den gamle standard vurderede en virksomhed på fem områder og nogle impact business models, hvor man samlede point inden for hvert område/model. Samlet skulle man have minimum 80 point for at blive certificeret B Corp. Den metode har ført til beskyldningerne om mulighed for cherry picking, fordi det var muligt at samle mange point på f.eks. interne processer uden at have leveret så meget på nogle af de sværere forandringer.
Med den nye standard skal man demonstrere indsats og resultater inden for syv impactområder, hvoraf noget er obligatorisk. Der er ligeledes udviklet differentierede krav afhængigt af størrelse og branche.
”Det er et skift fra point til performance. Vi står nu med et fælles grundlag og en stræben efter forbedringer på alle parametre, ikke bare dem virksomheden selv vælger,” som Nille Skalts og Steffen Kallehauge fra Märk flere gange understregede, da de præsenterede standarden ved en event i slutningen af april.
God guidance til alle virksomheder
Opdateringen er også vigtigt for alle andre end de omkring 10.000 virksomheder, som allerede er B Corps. For det bagvedliggende impact assessment tool vil stadig være åbent og gratis tilgængeligt for alle, og det byder på – især i den nye udgave – et solidt overblik over, hvilke emner man kan og bør arbejde med, hvis man vil arbejde holistisk med bæredygtighed i sin virksomhed.
Og så betyder det altid noget, hvad et felts frontløbere gør. Og på trods af kritikken af B Corp-certificeringen, som er blevet beskyldt for greenwashing, uigennemsigtighed og cherrypicking, så er bevægelsens grundlæggende ambition ubetinget og normativt rettet mod store og systemiske forandringer. Hvis man vil være B Corp skal man således forpligte sig til at drive sin virksomhed med det formål at skabe et mere inkluderende, retfærdigt og regenerativt økonomisk system for alle.
I den nye udgave af standarden er det blevet obligatorisk at arbejde formålet ind i virksomhedens formelle, juridiske identitet. Tidligere har man gradvist kunne nærme sig dette.
En anden opstramning i den retning er, at allerede før man begynder at besvare spørgsmål om sin bæredygtighedsindsats, bliver der taget stilling til, om der er noget ved ens forretningsmodel eller virke, som udelukker en fra at komme med i B Corp-bevægelsen (se faktaboks). Noget der før lå i slutningen af processen.
Kan nu bruges i markedsføring i EU
Selve certificeringen overgår efter den nye standard til at blive udført af en tredjepart. Det er helt utrolig vigtig. For uden den ændring, ville certificeringen og B Corp-logoet ikke kunne bruges i markedsføring og kommunikation inden for EU, pga. nye forbrugeroplysningsregler, som Folketinget netop har godkendt som del af den danske markedsføringslov fra september 2026. Indtil nu er det B Corp-organisationen selv, der godkender certificeringerne. Hvis det ikke var blevet ændret, ville meningen med at blive certificeret B Corp nok forsvinde for mange af bevægelsens medlemmer.
Det betyder dog også, at de eksisterende B Corps, der arbejder inden for EU, vil skulle certificeres efter den nye standard i stedet for blot at blive re-certificeret. Og hos Märk, der rådgiver virksomheder i deres certificeringsproces og tilbyder kurser i B Corp-arbejde, råder man da også virksomheder, som er ved at forberede sig en certificering, med at vente med at indsende ansøgningen til efter 1. januar 2026, hvor den nye standard træder i kraft. Allerede certificerede virksomheder må vente lidt endnu på guidance fra B Lab-organisationen.
Hvad er spørgsmålet?
Hvis den nye standard er svaret, hvad er spørgsmålet så? Helt overordnet handler det stadig om, at tegne det bedst mulige billede af, hvordan ”godt” ser ud, når man snakker om virksomheder og bæredygtighed.
”Vi skal bruge noget, der hjælper os med at ramme nogle af de største udfordringer – som f.eks. klima og ulighed. Vi skal bruge noget, der giver bedre svar og tydeligere retning for dem, der gerne vil sætte deres virksomhed ind i arbejdet med at løse udfordringerne. Og vi skal sikre fremdrift og udvikling i indsatsen. Det kommer vi tættere på med den nye standard, som er udviklet til at matche den virkelighed vi står i nu – og i fremtiden,” sagde Nille Skalts.
Adgangen til B Labs Impact Assessment Tool baseret på den nye standard er åben fra 1. juli 2025.
Hvad kan diskvalificere?
Væsentlig involvering i bestemte industrier
Virksomheder, der sælger produkter eller tjenester til kunder i industrier som producenter af fossile brændstoffer, gambling, pornografi, fængsler/detentionscentre, tobak og våben/forsvar. Det vurderes ud fra del af omsætning. ". Dette omfatter indtægts- . og værdikædetærskler.
Manglende indsats på obligatoriske emner
De nye standarder introducerer syv obligatoriske emner (formål og interessentstyring, klimaindsats, menneskerettigheder, fair arbejde, miljøforvaltning og cirkularitet, retfærdighed, lighed, mangfoldighed og inklusion samt regeringsanliggender og kollektiv handling). Virksomheder skal nu demonstrere indsats og fremskridt på tværs af alle områder og ikke kun udvælge dem med høj score.
Manglende stakeholderhensyn i governance
De nye standarder lægger stor vægt på stakeholderinvolvering i ledelsen af virksomheden og kræver, at virksomheder skaber ledelsesstrukturer til at overvåge formåls-, social- og miljøpræstationer. Virksomheder, der ikke opfylder disse ledelseskrav, vil ikke være berettigede til certificering.