Mangel på grønne brændsler presser Mærsk ud i milliardinvesteringer

Mærsk har satset stort på nye skibe, der skal sejle på grønne brændstoffer. Men produktionen af selvsamme brændsler halter bagud og tvinger rederigiganten til selv at søsætte milliardprojekter for at nå sine klimamål

I 2025 vil Mærsk få brug for omkring 750.000 ton grøn metanol om året til de i alt 19 skibe, der da er søsat. Foto: Vladimir Serebryansky / 123RF.

16.11.2022

CSR.dk

Det er ikke en forretningsmæssig ambition at blive en af verdens nye brændstofproducenter. På trods har A.P. Møller – Mærsk nu har alligevel taget et skridt ind i branchen. For de grønne brændstoffer, som rederiet afhænger for at nå sine klimamål, har vist sig ualmindeligt svære at opdrive.

Derfor trækker Mærsk i arbejdstøjet og sætter selv en række projekter i gang, der skal få en stabil produktion op og stå. For nylig indgik rederiet en samarbejdsaftale med den spanske regering om at udvikle projekter, der årligt vil kunne levere op til 2 mio. ton grøn metanol.

Og i foråret indgik selskabet en lignende aftale med Egypten, der ifølge Morten Bo Christiansen, chef for decarbonisering i Mærsk, rummer nogenlunde samme potentiale. Det skriver FINANS.

Læs også: Mærsk udvider sin miljørigtige flåde med seks nye skibe

”Vi får en form for udviklerrolle. Vi har ikke ambitioner om at blive en ny brændstofproducent, så det er ikke noget, vi på den lange bane skal have på vores balance, men vi synes, det er nødvendigt at få det skubbet i gang, og så skal vi have fundet nogle partnere, som vi kan gøre det med,” forklarer Morten Bo Christensen, som netop nu er på COP27 for at finde flere partnere, der kan levere grøn metanol til den globale virksomheds skibe fremover.

Enhver transformation er en investering

I 2025 vil Mærsk få brug for omkring 750.000 ton grøn metanol om året til de i alt 19 skibe, der da er søsat. Samtidig forventer rederiet, at behovet vil være syvdoblet i 2030, hvor en fjerdedel af Mærsks samlede fragt på havet skal sejles på grønne brændsler, hvis selskabet skal leve op til sit kortsigtede klimamål.

Morten Bo Christensen og resten af Mærsk havde håbet, at indkøbet af 19 nye grønne skibe, ville være det signal, energisektoren skulle bruge for at investere mere i de grønne brændstoffer. Men på baggrund af dialoger med over 200 mulige partnere, har Mærsk indgået aftaler med kun syv, der i alt vil kunne levere én million ton grøn metanol.

Grøn metanol

Grøn metanol produceres ved at omdanne grøn strøm til brint via elektrolyse. Derefter laver man brinten om til metanol ved at tilsætte kulstof. Det er et af brændstofferne under fællesbetegnelsen Power-to-X (PtX). mange selskaber er i gang i mindre skala, men på hele verdensmarkedet findes der i dag kun en brøkdel af den elektrolysekapacitet.

Kilde: FINANS

Derfor bliver der også kigget bekymret på Mærsks tidsplan fra flere sider. Blandt andet en af rederiets partnere, teknologichef i European Energy, Søren Knudsen Kær, vurderer det bliver en stram plan, som vil kræve massive investeringer i nye store projekter for at lykkes.

Men kloden kan ikke vente at produktionen opstår af sig selv, mener Morten Bo Christensen, og derfor må Mærsk selv tage teten:

Læs også: Mærsk prissætter klimakvoter for skibe

”Det nytter ikke noget, at man bare fortsætter og håber på, at der kommer en løsning om 10 år. Alle, der har respekt for videnskaben, kan jo se, at vi allerede er i dybe problemer. Nu handler det om at undgå katastrofen,” siger han til FINANS.

Siden Mærsk satte kurs mod en grøn transformation, har flere andre store shipping-selskaber fulgt trop. Det gælder blandt andet kinesiske Cosco, der for nylig bestilte 12 grønne skibe i størrelse XL.

Ifølge Morten Bo Christiansen er det yderst positivt, at flere aktører er med til at presse på. Det betyder så også, at der bliver brug for endnu flere brændsler, og derfor mener han, at det er nødvendigt, at andre – heriblandt olieselskaberne – snart melder sig på banen.

”Vi opfordrer dem fortsat til at læne sig ind og investere i det. Når man skal lave sådan en transformation, så koster det jo penge. Enhver forretningstransformation er en investering,” siger han.

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

26.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny inspirationsbutik i Aalborg

25.11.2025CSR.dk

Hvad COP30 viste: Fremskridt skabes uden for det globale fællesskab

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Selvstændige Konsulenter I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på karrieremuligheder som rådgiver inden for ESG, CSR og bæredygtighed.

Dato

28.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

28.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 28. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

28.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

01.12.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

01.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online