Mange danske virksomheder overser deres skjulte CO2-synder

De fleste firmaer i Danmark tænker ikke over, at deres digitale tilstedeværelse har et væsentligt klimaaftryk. Det kan koste dem både i ESG-rapporteringen og i kontakten med kunderne.

25.09.2025

CSR.dk

Når danske virksomheder taler om bæredygtighed, så handler det om affaldssortering, LED-lys og grøn transport. Men én af de største, og mest oversete, CO2-syndere er deres egen hjemmeside. 

Hjemmesider og digitale platforme fremstår for mange som noget vægtløst, “usynligt” og næsten immaterielt. Men i virkeligheden trækker de store mængder energi, og dermed CO2, når de bliver hostet, opdateret og tilgået af tusindvis af brugere.

Ifølge beregninger fra forskellige internationale kilder udgjorde internettets samlede CO2-udledning det seneste år 6 procent af den globale udledning. Det er mere end hele den globale flyindustri, som estimeres til ca. 1,9 procent.

Alligevel er det digitale klimaaftryk stadig en overset faktor i mange virksomheders ESG-arbejde.

“Mange tænker ikke over, at deres hjemmeside er et energiforbrugende produkt. Men data skal hentes, lagres og vises – og det sker ikke uden konsekvenser for klimaet,” siger Kresten Wiingaard, CEO i det digitale bureau Adapt Agency. 

Tung kode, sort strøm og sløve brugerrejser

Problemet består af flere lag. Først og fremmest hvor og hvordan en hjemmeside bliver hostet. Mange hostingselskaber bruger stadig energikilder, der ikke er grønne, eksempelvis er en stor del af elproduktionen fortsat kulbaseret i Tyskland. Hosting i sådanne datacentre udleder langt mere CO2 end hosting i Norden, hvor strømmen i højere grad er grøn.

Dernæst handler det om hvor meget data, der skal hentes, og hvor tungt et site er bygget. Mange websites bliver løbende udvidet med nye funktioner, tredjepartsmoduler og scripts uden at gamle dele bliver fjernet.

“Hjemmesider bliver opdateret igen og igen, men ingen rydder op. Resultatet er, at de bliver tunge, ineffektive og klimabelastende og samtidig langsomme for brugeren. Det er lidt ligesom en lastbil, hvor man bliver ved med at fylde noget ovenpå; til sidst bryder den sammen,” forklarer Kresten Wiingaard. 

Det påvirker ikke kun miljøet. Det påvirker også brugeroplevelsen – og dermed forretningen.

“Brugerne har tålmodighed i to sekunder. Hvis ikke siden loader, så forsvinder de. Det kan man tydeligt aflæse i analytics,” siger han.

Ifølge Kresten Wiingaard kan optimering af hjemmesider halvere såkaldte bounce rates; altså hvor mange brugere, der hurtigt forlader sitet og dermed forbedre både konvertering og kundetilfredshed.

ESG-rapportering presser virksomhederne

Samtidig bliver der stillet stadig flere krav til virksomheders dokumentation af deres bæredygtige indsats, hvor det digitale bliver en voksende del af den ligning.

“Vi ser ESG-rapportering som en kæmpe driver for at tage det digitale med i regnestykket. Det bliver ikke nok at skifte til elbiler og fjerne plastik i kantinen, hvis du samtidig brænder strøm af på en dårlig hostet hjemmeside,” siger Wiingaard.

Selvom mange ESG-standarder endnu ikke stiller konkrete krav til digitalt klimaaftryk, forventes det at blive en fast del af fremtidige regnskaber, især for større virksomheder med mange digitale brugere.

Et opgør med det usynlige

Ifølge Kresten Wiingaard er det afgørende, at danske virksomheder begynder at betragte deres digitale løsninger som fysiske produkter med et klimaaftryk. Det handler om bevidsthed, vedligeholdelse og ansvar.

“Når vi taler bæredygtighed, skal vi også tale om det, vi ikke kan se. Og det gælder især vores digitale løsninger. For det er her, vi nemt kan gøre noget og hvor det faktisk batter,” siger Kresten Wiingaard.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby