'Man får kolossalt loyale medarbejdere'

Alle taler om det. Alle kan se fidusen. Der deles priser ud til store og små, som gør det godt. Der er udviklet en særlig kategori af virksomheder, defineret af netop det. Men det er ikke ligetil at få det til at lykkes.

Cabis direktør Mette Rønnau og kommunikationschef Ea Nielsen opfordrer alle virksomheder til at kaste sig ud i at rekruttere fra udsatte grupper. Foto: Cabi.

13.02.2019

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Det handler om integration af udsatte grupper på arbejdsmarkedet. Om mennesker med fysiske handicap, tidligere kriminelle, mennesker med psykiske eller kognitive lidelser, nyligt ankomne flygtninge, indvandrere, krigsveteraner, mennesker med afhængighedsproblemer, livskriseramte, langtidssygemeldte. Mennesker, der som alle andre har brug for at bidrage, være en del af et fællesskab på en arbejdsplads og for at have et svar på spørgsmålet: hvor arbejder du?

Så hvor står vi anno 2019? Det har CSR.dk talt med Ea Nielsen og Mette Rønnau fra Cabi om. De er henholdsvis kommunikationschef og direktør for den selvejende institution Cabi, som hører til under Beskæftigelsesministeriet og leverer viden om det rummelige arbejdsmarked til jobcentre og virksomheder bl.a. gennem landets største netværk af socialt ansvarlige virksomheder.

Hvem er på kanten af arbejdsmarkedet?

En opgørelse fra 2018 viser, at der er omkring 180.000 personer på kanten af arbejdsmarkedet med potentiale for beskæftigelse.

Udfordringerne spænder fra misbrug, handicap og psykiske lidelser til folk på integrationsydelse, nogen hvis liv er faldet fra hinanden oven på f.eks arbejdsløshed og økonomisk deroute eller mennesker, der aldrig er kommet ind på arbejdsmarkedet.

Fælles for alle er dog, at de har andre udfordringer end ledighed.

Kilde: Cabi

Hvorfor skal alle absolut ud på arbejdsmarkedet, hvis nogle mennesker nu ikke passer særlig godt til det? Og hvorfor er det virksomhedernes problem?

I det helt store perspektiv handler det om hele vores velfærdssamfundsmodel og den iboende forestilling om rettigheder og pligter. Den er baseret på, at alle har retten til at blive hjulpet af fællesskabet, når det er nødvendigt, og at alle også har pligten til så vidt overhovedet muligt at forsørge sig selv.

Den model er virksomhederne en part i, at det har vist sig over de seneste mange år, at det, der har størst effekt for mennesker på kanten af arbejdsmarkedets vej tilbage til at blive helt eller delvist selvforsørgende er, at komme ud på nogle rigtige virksomheder, der griber den slags fornuftigt an.

Hvordan har arbejdet med udsatte grupper ændret sig over de mere end 20 år, emnet har været på den politiske dagsorden?
I dag er der en anden accept af at der stilles krav til alle og forestillingen om selvforsørgelse. Og så er virksomhederne lange mere involverede.

Det er de fordi, de selv ønsker det. Det handler om flere ting. Verdensmålene og den nye ramme om virksomhedernes arbejde betyder, at der er kommet meget fokus på, at det er godt at tage ansvar, og at det er legitimt at tjene penge og gøre godt på samme tid.

Mindst lige så vigtigt er det dog, at der reelt er mangel på arbejdskraft. Tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering viser tydeligt, at antallet af forgæves rekrutteringer stiger, f.eks. hele 10 procent fra efteråret 2017 til 2018. Mange virksomheder ender med at opgive at få besat deres stillinger. Så virksomhederne har brug for at rekruttere på andre måder, end de plejer.

Interessen for at arbejde på denne måde er steget. Det kan vi f.eks. se på, at antallet af medlemmer i Cabis netværk stiger.

Hvad driver virksomhederne?

Epinion har i 2018 for Cabi spurgt 400 virksomheder med under 250 ansatte om deres arbejde med socialt udsatte. Undersøgelsen er ikke offentliggjort endnu, men Cabi har givet tilladelse til, at CSR.dk deler dette:

Spørgsmål: Hvad er gevinsten ved at være socialt ansvarlig?

Svar (man kan vælge flere):

  • 60% sociale gevinster som bedre arbejdsmiljø, øget trivsel
  • 48% gevinster i den daglige drift, fx frigivne ressourcer, effektivitet
  • 31% økonomiske gevinster, fx tilskud eller bundlinje
  • 67% siger, at de gerne vil engagere sig i lokalsamfundet (tage et socialt ansvar, ansætte fra kanten mm.)
  • 56% siger, at de gør noget særligt for at fastholde nedslidte og langtidssygemeldte fx på nedsat tid eller anden funktion

Hvad er status på virksomhedernes arbejde med at integrere udsatte grupper på arbejdspladsen?
Noget af det vigtigste, der er sket over de seneste år, er, at indsatsen er flyttet ud i virksomhederne. Det er helt anderledes, når mennesker kan mærke, at de er et sted, hvor der er ægte og rigtig brug for deres indsats og arbejde. Der skal selvfølgelig stadig være hjælp at hente – både for den, der skal i arbejde, og for virksomhederne. Så jobcentrene har stadig en stor rolle at spille.

Vi tror, at der ligger et uudnyttet potentiale i mange virksomheder. Der er f.eks. mange virksomheder, som, når de bliver spurgt, om de arbejder med at få mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet i gang, vil sige nej. Selvom de faktisk har en eller flere fra målgruppen ansat, hvor man har tilpasset kravene til nogle medarbejdere efter behov. Det kan f.eks. være nedsat timetal eller særlige hjælpemidler til en medarbejder efter sygdom, eller det at man har ansat ”den lokale lømmel”, og hjælper ham med at lære at gå på arbejde.

Det gælder især i de små og mellemstore virksomheder. I Cabi har vi målrettede aktiviteter til at klæde dem på, så de får de nyeste værktøjer og kommer til at bruge jobcentrene mere. Det handler om, at der er masser at hente for SMV’er i de muligheder for økonomisk støtte, der findes, men også om at det at bruge jobcentrene strategisk til at rekruttere kan være en rigtig god alternativ strategi for at skaffe de nødvendige medarbejdere.

Det er helt tydeligt, at uanset størrelse og udover at få dækket et arbejdskraftbehov, så giver det virksomhederne meget, at man er sammen om at løfte en opgave. Det bidrager til arbejdsglæden og miljøet på arbejdspladsen, og i en ny undersøgelse vi har lavet, kan man også se, at det er netop det, der er den stærkest drivkraft bag arbejdet. (Se faktaboks).

Hvad skal man kunne ude i virksomhederne for at lykkes?
For det første skal der være en tydelig ledelse, som siger at ”vi vil det her”. Der skal også være en på forhånd udpeget person, som har ansvar for at være med til at sørge for, at folk kommer godt i gang og viser den nye medarbejder, at man tror på, at det kommer til at gå godt.

Til gengæld for den indsats får man nogle kolossalt loyale medarbejdere. Hvis man efter lang tid med kun sporadisk tilknytning til arbejdsmarkedet finder et sted at høre til og bidrage, så shopper man ikke lige rundt efter et nyt job. Særligt i brancher, hvor medarbejderne ellers ofte skiftes ud, er det et meget stærkt argument for at involvere sig. Det bliver en strategisk og forretningsmæssig styrke, at man får en gruppe medarbejdere, som man kan regne med bliver på arbejdspladsen.

Cabis gode råd

Prøv det! Der er masser af støtte og hjælp at hente i netværk og på jobcentrene. Og hos os – Cabi. Vi har rigtig meget starthjælp på vores hjemmeside og eksperter, man kan stille spørgsmål til. Træk på den viden, der er.

Find de medarbejdere i din virksomhed, som kan hjælpe med at få indsatsen til at lykkes, og sørg for at det er tydeligt, at de har opgaven.

Tag opgaven alvorligt. Det må ikke være venstrehåndsarbejde, mens skal udføres lige så seriøst, som når man rekrutterer andre medarbejdere. 

Fortæl om det, I laver i din virksomhed. Få historierne og ønskerne ud, så andre kan nyde godt af dine erfaringer, og så du og din virksomhed selv er opmærksomme på, at I løser en god og vigtig opgave.

Hvis Cabi kunne få tre ønsker opfyldt, som skulle sætte nyt skub i udvikling og samarbejde, hvad skulle det så være?
Vi har et stort ønske om at få arbejdet med mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet på bestyrelsernes dagsorden. Det ville gøre arbejdet mere strategisk og knap så afhængigt af konjunkturer.

Vi kan se, at indsatsen bliver mest effektfuld, når samarbejdet mellem beskæftigelsessystemet og virksomhederne bygger på en gensidig forståelse af hinandens ønsker, vilkår og drivkraft. Når man populært sagt kan tænke ind på hinandens banehalvdel. Så hvis der kunne blive mere af det, ville det være godt.

Vi ser også et stort potentiale i, at man i kommunerne får et investeringsperspektiv på arbejdet med udsatte gruppers vej ind på arbejdsmarkedet. Der er mange penge at spare i at få mennesker væk fra offentlig forsørgelse, og man kunne forestille sig, at det ville flytte noget, hvis udgifter i social- og familieafdelinger tænkes med ind i beskæftigelsesindsatsen. Det handler om at komme ud af siloerne.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: det inkluderende arbejdsmarked

Der arbejdes og eksperimenteres med at udvide arbejdsmarkedet til at rumme kollegaer, der måske ikke er skåret helt som de andre. Men hvordan får man succes med at være en rummelig arbejdsplads? Hvem har knækket koden til integration og værdiskabelse?

Nævnt i denne artikel:

Relateret indhold

13.10.2025BSR

Sponseret

Stakeholder Engagement in a Changing Business Landscape

13.10.2025CSR.dk

Trivsel er også et spørgsmål om konkurrenceevne

13.10.2025CSR.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

13.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Medarbejdertrivsel – nøglen til en bæredygtig og produktiv arbejdsplads

10.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Trivsel som konkurrencekraft

03.10.2025Valified

Sponseret

Private label, små oplag, stor ESG-effekt: soSouvenirs formel for fremtiden

29.09.2025Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

Byggeriets Samfundsansvar bygger trivsel på Bornholm og bredt i byggeriet med ny bevilling fra Velliv Foreningen

26.09.2025CSR.dk

No Music For Genocide: Hundredvis af kunstnere i fælles boykot af Israel

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Industri
Workshop
Fredericia - ESG inspirationsdage: hvor godt kender du din værdikæde?

Kom til inspirationsdag med projekt ESG i værdikæder og få konkrete værktøjer og indsigter til at udvikle din virksomhed. Hør hvordan andre har arbejdet med ESG og skabt samarbejde og nye forretningsmuligheder i deres værdikæde – og få inspiration til, hvordan du kan gøre det samme.

Dato

22.10.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: FLAG (Forest, Land and Agriculture)

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the FLAG sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart oktober 2025.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Water Stewardship Masterclass

UN Global Compact Network Denmark invites you to join an exclusive Water Stewardship Masterclass organized by the Finnish GloWater Project, UN Global Compact Finland and FIBS Finnish Business and Society. The Masterclass is free of charge and allows participants to join remotely.

Dato

22.10.2025

Tid

10:30

Sted

Hybrid: Helsinki or online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Masterclass 4: Samarbejdsudvikling som ydelse

Tag din chef med, når vi dykker ned i, hvordan samarbejdsudvikling kan blive et forretningsparameter. Hvordan kan det indgå i udbud og tilbud, og hvordan kan det skabe reel værdi for jeres virksomhed og for branchen?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Tilgår