Lufthavnsoperatør investerer i biobrændstof produceret på trærester

Lufthavnsoperatøren Avinor vil gerne være CO2-neutrale i 2030, og derfor har de netop investeret en mio. dollar i biobrændstof til fly fra Quantafuel.

Quantafuel vil med hjælp af en investering fra Avinor til næst eår starte produktionen af biobrændstof til fly på et anlæg i det østlige Norge. Foto: Avinor..

11.07.2019

CSR.dk

Den statsejede norske lufthavnsoperatør Avinor har netop investeret en mio. dollar (6,6 mio. kr.) i biobrændstof fra fremstillingsvirksomheden Quantafuel, der har specialiseret sig i at omdanne plastik og træaffald til brændstof.

Læs også: TUI fjerner rødt kød fra flyets menukort

Det skriver Air Cargo World.

Investeringen sker samtidig med, at brancheorganisationen ACI (Airport Council International), som Avinor er medlem af, har vedtaget en resolution om at være CO2-neutrale i 2050. Avinors egen ambition er allerede at være CO2-neutral i 2030.

Endnu er Quantafuels biobrændstof ikke færdigudviklet, men virksomheden regner med, at de kan starte produktionen på et anlæg i det østlige Norge en gang til næste år.

”I sidste ende er vores mål at producere flybrændstof af biomasse”, siger Quantafuels adm. direktør, Kjetil Bøhn, til Air Cargo World og fortæller yderligere, at målet er, at anlægget skal producere mindst 7-9 liter brændstof om året.

Håber, at prisen bliver lav
Investeringen fra Avinor skal - sammen med 1,5 mio. dollar (ca. 10 mio. kr.) fra den norske statsvirksomhed ENOVA, der har til formål at bidrage til reduktionen af CO2 - hjælpe til med at støtte etableringen af anlægget. Yderligere har Quantafuel også selv investerer en mio. dollar i anlægget.

Ifølge Kjetil Bøhn er det for tidligt at evaluere på produktionsomkostningerne eller at fastsætte markedsprisen. Da brændstoffet bliver lavet af savsmuld og små træstykker, håber Quantafuel dog at prisen kan blive lav, ligesom at de forventer, at biobrændstoffet kan det samme som normalt brændstof.

Læs også: SAS og Airbus sammen om forskning i el- og hybridfly

“Ligegyldigt hvilket kilometertal, som du i dag kan opnå på dit brændstof, kommer du også til at kunne nå det med vores biobrændstof”, siger Kjetil Bøhn til Air Cargo World.

- JMA

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle