Lidl vil bidrage til den grønne omstilling igennem indkøb af dansk frugt og grønt

Lidl ønsker at bidrage til, at alle danske væksthuse en gang i fremtiden vil være opvarmet med ren grøn energi.

24.06.2021

CSR.dk

Den tyske koncern Lidl anses af flere fødevareproducenter for at være en af de mest ambitøse detailkoncerner på klimaområdet. De stiller store krav til producenterne og fører grundig kontrol med tingene.

Sådan skriver Berlingske.

Særligt indenfor frugt og grønt står mange danske fødevareproducenter overfor det dilemma, at kravene om bæredygtighed fra de danske supermarkedskæder er høje, men indkøberne er ikke villige til at betale mere for varerne.

Her skiller Lidl sig ud, som ofte gerne vil betale en smule mere for danske varer, da det særligt øger fleksibiliteten for f.eks. hurtig genlevering af udsolgte varer eller muligheden for at udskyde leveringen af varer, så det passer med lagerbeholdningen. 

Læs også: EU-støttede klimatiltag i landbruget har ingen effekt

»Vi er bevidst om, hvad tingene koster i alle led. Vi ved, hvad det koster at køre en lastbil fra Spanien til Danmark eller fra Nørre Snede til Køge, hvor vi har vores lager. Vi ved, hvad emballagen koster. Vi ved nogenlunde, hvad det koster at gro en tomat. Men vi ved også, hvad det koster at investere, og vi ved, hvad det gør for en leverandør at have noget mere sikkerhed. For både kvaliteten og fleksibiliteten,« siger Rasmus Pape, der er indkøbsdirektør i Lidl Danmark.

En del frugt og grønt må dog købes i udlandet pga. sæsonen. De fleste danske væksthuse er dyre at varme op og energiforbruget forbundet med det udgør samtidig en klimaudfordring. Lidl vil gerne - og går i øjeblikket og tænker på, hvordan de kan - bidrage til en grøn omstilling, så alle væksthuse en gang i fremtiden vil være opvarmet med ren grøn energi. 

- MTN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle