Kunder skal være med til at sænke landbrugets CO2-aftryk
Med det nye klimapartnerskab Crownfarm skal Danish Crowns kunder og andelsejere arbejder tættere sammen om CO2-reduktioner på gårdene.
Foto: Rådet for Grøn Omstilling.
Danish Crown lancerer nu programmet CrownFarm, der skal binde kunder, landmænd og virksomheden tættere sammen om at reducere CO2-aftrykket fra kødproduktionen. Gennem partnerskaber kan kunder støtte tiltag ude på gårdene, der skal mindske udledningen, samtidig med at de får detaljerede data om effekten til brug i deres egen ESG-rapportering.
“Vi tror grundlæggende på, at vejen til fødevareproduktion med et lavere klimaaftryk går gennem fælles handling på tværs af hele værdikæden fra gård til gaffel. Med CrownFarm vil vi gerne lave en model, hvor alle parter kan få noget værdifuldt med sig; både i form af konkrete initiativer og dokumentation”, siger Niels Ulrich Duedahl, koncerndirektør i Danish Crown, til Effektivt Landbrug.
Programmet, der netop er lanceret, bygger videre på flere års arbejde med at skabe et solidt datafundament, som kan synliggøre klimaaftrykket fra foder og drift på gårdene til transport, emballage og produktion på slagterierne.
Fra dataindsamling til handling på gårdene
CrownFarm består af tre forskellige spor, som tilsammen skal reducere klimabelastningen på gårdene.
- Detaljeret dokumentation af klimaaftrykket ved at indsamle data fra både gårde, slagterier, transport og emballage.
- Test og udvikling af nye teknologier i samarbejde med andelsejere.
- Samle kunder og landmænd i fælles initiativer.
“Vi ved, at den langt største klimabelastning i vores værdikæde bor i det led, der ligger forud for modtagelsen på vores slagterier. Men vi kan ikke bare pege på landmændene og sige, at det skal de løse. Det er en opgave, vi er fælles om,” sagde Niels Ulrich Duedahl til Effektivt Landbrug.
CrownFarm skal samtidig understøtte Danish Crowns egne klimamål under Science Based Targets Initiative, herunder specifikke FLAG-målsætninger for landbrug og skov. De første partnerskaber er allerede indgået, og flere forventes i løbet af efteråret.
Dermed er ambitionen ikke kun at dokumentere klimaaftrykket men også at investere løbende i teknologier og tiltag, der reelt kan reducere CO2-udledningen på gårdene og skabe målbare resultater, som både kunder og forbrugere kan se frem til i køledisken.
- lhs