Kun få danske virksomheder kigger der, hvor det gør mest ondt, når de skal opgøre deres CO2-regnskab

Kortlægning af landets 100 største virksomheders arbejde med CO2-reduktion, tegner et mangelfuldt billede.

15.12.2020

CSR.dk

Der sættes mål om CO2-neutralitet i blandt de danske virksomheder som aldrig før, men hvor dybt stikker målene egentlig? Det sår en ny undersøgelse af landets 100 største virksomheder nu tvivl om.

Det skriver Finans.

Når man skal kortlægge en virksomheds samlede CO2-aftryk er der tre områder at tage fat på, som går under fagtermerne scope 1, scope 2 og scope 3. De første to led relaterer sig til virksomheden direkte  udledninger såsom egen drift og energiforbrug samt indirekte udledninger fx fra produktion af købt elektricitet og varme. 

Scope 3 kan derimod være anderledes kompliceret. Her er man ude i de fjernere led, der kan være svære at kontrollere som eksempelvis produktionsleddet af et givent produkt.

Samtidig er scope 3 det område, hvor CO2-aftrykket for de fleste virksomheder er markant højest – ofte fem-seks gange så stort som virksomhedens drift og energiforbrug tilsammen.

Alligevel er der ikke mange af de adspurgte 100 virksomheder, der måler på CO2-aftryk i scope 3 og endnu færre har opstillet målsætninger for reduktioner på dette område.

Læs også: Ørsted har taget hul på kompliceret område på deres vej mod CO2-neutralitet

Under halvdelen af de 100 virksomheder har en plan for, hvor meget deres CO2-udledning skal være reduceret og hvornår. Kun en af fire af de undersøgte virksomheder medregner udledningerne fra scope 3. 

”Det indikerer, at virksomhederne slet ikke kigger der, hvor det gør mest ondt. Scope 3 giver dig hele billedet på virksomhedens klimapåvirkning, og det er det allervigtigste perspektiv at have med", siger Sasja Beslik, chef for bæredygtighed hos den schweiziske bank J. Safra Sarasin, er anses for at være pioner inden for bæredygtighed.

Undersøgelsen viser dog også, at en lang række virksomheder er i gang med de komplicerede beregninger og virksomheder som Bestseller, Rema1000, TDC, Pandora, Coloplast og Grundfos forventer at kunne offentliggøre tal i løbet af 2021.

Også hos konsulentfirmaet Valcon mærker man denne tendens.

"De store virksomheder bruger i stigende grad hele deres værdikæde til at drive CO2-reduktion. De spørger bagud i kæden, hvad deres leverandører gør for at reducere CO2. Det kan vi helt konkret se, ved at vi har kunder, der ringer og siger: ”Vi har fået et spørgeskema fra en af de store, og det er vigtigt for os at kunne svare på det, så hvad skal vi egentlig gøre på CO2-agendaen?” Det er i høj grad med til at drive agendaen lige nu", siger Michael Hjortlund, der arbejder som rådgiver på området i Valcon.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby