Konsulent: Sådan kommunikerer du grønt på tværs af landegrænser

I et interview med Kommunikationsforum fortæller Morten Jastrup, selvstændig konsulent i strategisk bæredygtighed, hvad der skal til for at føre succesfuld grøn kommunikation i udlandet.

Konsulenten mener, at det kræver tre ting at kunne føre grøn kommunikation i udlandet. Arkivfoto..

05.04.2023

CSR.dk

Et samlende narrativ, dygtige oversættere og en stærk såkaldt governancestruktur.

Det er ifølge Morten Jastrup, der er selvstændig konsulent i strategisk bæredygtighed og tidligere Managing Partner i Nordic Sustainability, hvor han har rådgivet en række af landets største virksomheder, de tre ingredienser, som skaber fundamentet for, at virksomheders bæredygtighedskommunikation kan gå på tværs af landegrænser.

Læs også: EU melder ud om bindende anti-greenwashingkrav

Det skriver Kommunikationsforum, som har foretaget et interview med konsulenten.

Men ifølge Morten Jastrup er flere virksomheder tilbageholdne med at kommunikere om bæredygtighed, fordi man frygter at blive anklaget for greenwashing, og fordi der eksisterer en opfattelse af, at det er svært.

Læs også: For lidt eller for meget kontrol med greenwashing?

“Mange føler ikke, at det spiller i en salgssammenhæng, og de er bange for at blive jaget vildt. Men hvis vi nu betragter bæredygtighed som et af flere kvalitetskriterier, så kan man spørge: Hvordan kommunikerer I om de andre kriterier? Så begynder man at have en stærk base af viden at stå på. Hvis du er en international virksomhed, så skal du tage udgangspunkt i den højeste fællesnævner,” siger han til Kommunikationsforum.

Han mener derfor, at ved at have et stærkt samlet narrativ kan man skabe hegnspæle, der kan fungere som navigation for kommunikationen, hvilket kræver gode kommunikationsfolk og en governancestruktur kan sørge for, at alle ved, hvor hegnspælene er.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle