Kommune fejrer og giver diplomer for at tage socialt ansvar
Horsens kommune uddeler hvert år CSRpeople-mærket til virksomheder. I år det højeste antal nogensinde. Fordi det er vigtigt at inspirere med gode eksempler.
Foto: Horsens Kommune
Horsens Kommune fejrede for nylig virksomheder i kommunen, der gør en særlig indsats for at skabe plads til mennesker, der ellers er lidt udfordrede i forhold til arbejdsmarkedet. Hele 166 modtog CSRpeople-mærket i 2025.
Tovholder for Jobtaskforcen Sanne Ravn glæder sig over de lokale virksomheders store engagement og ansvarsfølelse i forhold til at skabe et arbejdsmarked med plads til alle:
“166 modtagere er det højeste antal, siden vi begyndte at uddele CSRpeople-mærket i 2018. Et lokalt koncept, som flere og flere andre kommuner i øvrigt kontakter mig for at høre nærmere om, og vi deler selvfølgelig meget gerne vores erfaringer med virksomhedernes store vilje til at tage socialt ansvar.”
Særligt fokus på tre grupper
Mærket gives til de virksomheder, som går forrest og udviser et særligt socialt ansvar overfor tre grupper: Ledige på kanten af arbejdsmarkedet, unge, der har brug for en håndsrækning for at finde retning og egne medarbejdere for at forebygge sygefravær.
Borgmester Peter Sørensen ønskede de mange virksomheder tillykke og anerkendte samtidig vigtigheden af det sociale ansvar:
“Hver gang en virksomhed åbner en dør på klem, giver det et menneske en chance for at skabe sig et arbejdsliv - og dermed et bedre liv. Når det sker, er det ikke bare enkeltpersoner, men også vores lokalområder og kommune, der bliver stærkere.”
Autenticitet og individuelle løsninger
På scenen var også fire virksomhedsledere, som delte deres erfaringer med at styrke trivsel og arbejdsglæde i praksis. Her var autenticitet og individuelle løsninger klare anbefalinger.
F.eks. fortalte Kasper Rønslev, ejer og leder af ingeniørvirksomheden Rønslev, at deres omkring 50 medarbejdere begynder ugen i mindre grupper, de kalder “trivselsgrupper”, for at have et fast rum til at fokusere på andet en arbejdsopgaverne. Og Daniel Bach, fra reklamebureauet Bubble talte om, hvor vigtigt det er, at også lederne er åbne og viser sårbarhed ift. udfordringer, hvis man gerne vil have at medarbejderne gør det samme.
Der var desuden bred enighed om, at hvis man vil behandle alle lige, skal der tages individuelle hensyn. Fordi alle har foskellige behov, de skal have mødt for at kunne udleve deres potentiale. Det giver både plads til dem, hvis erfaring med arbejdsmarkedet måske ikke er den bedste, og det hjælper til at undgå, at andre får et knæk på tilliden til både sig selv og arbejdslivet.
“Vi vil gerne motivere andre til nye og bedre indsatser, og så skal man gerne have konkrete eksempler at operere efter. Det leverer de 166 virksomheder, som i år har fået CSRpeople-mærket,” siger hun.
Kan man bruge mærket efter september 2026?
Processen for tildelingen af CSRpeople-mærket er, at virksomhederne ansøger om at få det, hvorefter en jury vurderer de indsendte ansøgninger og afgør, om mærket skal tildeles. For en del af virksomhederne er mærket noget, man bruger i sin kommunikation og markedsføring med og til omverdenen.
Det kan fra september 2026 blive mere problematisk, da nye markedsføringsregler vil begrænse brugen af det, der kaldes “private mærker”, som ikke er verificeret af tredjepart.
“Når der kommer nye regler næste år, så må vi naturligvis forholde os til det, og se hvordan vi bedst muligt håndterer det,” siger Sanne Ravn. .
