Klimamærket er på vej: Ny undersøgelse viser stor opbakning hos danskerne
Langt størstedelen af danskerne ønsker et statsligt klimamærke, så det bliver nemmere at træffe klimavenlige valg i supermarkedet.
En ny undersøgelse fra Norstat for De Samvirkende Købmænd (DSK) viser, at 81 procent af danskerne mener, at et klimamærke på fødevarer er en god idé.
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) ser positivt på resultatet og bekræfter, at et klimamærke allerede er under udvikling.
Undersøgelsen understreger, at danskerne ønsker mere viden om fødevarers klimaaftryk. Ifølge DSK kan mærket spille en vigtig rolle, da fødevareproduktion bidrager væsentligt til det samlede klimaaftryk. Et lettilgængeligt mærke kan hjælpe forbrugerne med at reducere deres personlige klimaaftryk gennem mere informerede valg.
Fødevareministeren ser den store opbakning som et tegn på, at forbrugerne efterspørger gennemsigtighed.
"Jeg er glad for, at et flertal af danskerne bakker op om et statsligt klimamærke på fødevarer. Det understreger, at der er et stort ønske om mere viden, når det kommer til klimaaftrykket fra de forskellige fødevarer, vi putter i indkøbskurven," udtaler Jacob Jensen.
Skal være troværdig og tilgængelig
Selvom danskerne bakker op om en klimamærkning, har det stor betydning, hvordan den implementeres.
66 procent af de adspurgte foretrækker et statsligt klimamærke frem for en privat ordning udviklet af supermarkederne selv eller producenter. Kun 7 procent foretrækker en privat mærkningsordning.
Placeringen af mærket spiller også en vigtig rolle. Over 80 procent af de adspurgte ønsker, at mærket sidder direkte på varen frem for kun at være synligt på hyldeforkanten. DSK understreger, at det er nødvendigt at lytte til forbrugerne for at sikre, at mærket faktisk vil påvirke indkøbsadfærden.
Fødevarestyrelsen er allerede i gang med at udvikle et frivilligt statskontrolleret klimamærke, der skal hjælpe forbrugerne med at træffe mere klimavenlige valg på et oplyst grundlag. Ifølge ministeren er det afgørende, at mærket bliver både gennemarbejdet og troværdigt, så det kan opnå den ønskede effekt.
- lhs