Ikea vil opdrage kunderne til at handle bæredygtigt

Ikea vil være klimapositiv i 2030. Det skal ikke blot ske ved at sælge bæredygtige produkter. Kunderne skal også overbevises om, at bæredygtig livsstil er attraktiv og ikke så svært endda.

Joanna Yarrow fortæller, hvordan Ikea inden 2030 vil inspirere en milliard mennesker til at leve et liv, der er bedre for klimaet. Det skal ske gennem kampagner, der skal give kunderne lyst til at træffe mere bæredygtige beslutninger ved bl.a. at informere dem om møbelgigantens bæredygtige løsninger, madalternativer og genanvendelsesmetoder..

13.05.2019

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Ikea har over længere tid haft miljø og klima i fokus. Alligevel fortsætter møbelhusets samlede CO2-udledning med at stige i takt med at forretningen Ikea vokser og bygger nye varehuse.

Det går jo ikke. Så den svenske gigant har skruet op for ambitionerne og bæredygtighedsstrategien. Det fortalte virksomheden ved en event i det Ikea-finansierede innovationscenter Space10 i Kødbyen i København d. 9. maj, hvor man i Danmark havde valgt at lancere sin forårskollektion ved at fortælle om bæredygtighed.

Læs også: Ikea vil sikre genbrug af møbler gennem leasing

Strategien People & Planet Positive er oprindeligt fra 2012, men blev opdateret i 2018 med målsætninger for 2030 og tre hovedarbejdsområder: healthy & sustainable living, circular & climate positive, fair & equal. Ved arrangementet i Space10 var det især healthy & sustainable living, der var i fokus - og den del af strategien involverer i høj grad Ikeas kunder.

”Vi kan ikke nå vores mål uden at arbejde med vores kunder. Vi er stadig på et tidligt stadie, hvor vi er ved at finde ud af, hvordan vi kan ramme alle interesser og befolkningsgrupper. Men vi ved gennem undersøgelser, at vores kunder interesserer sig meget for klimaet”, siger Joanna Yarrow, der er chef for netop healthy and sustainable living hos Ikea, til Berlingske. 

Ifølge planen skal Ikea inden 2030 inspirere en milliard mennesker til at leve et bedre liv for klimaet. Det skal ske gennem kampagner, der skal give kunderne lyst til at træffe mere bæredygtige beslutninger ved bl.a. at informere dem om møbelgigantens bæredygtige løsninger, madalternativer og genanvendelsesmetoder.

Nye koncepter - nye muligheder
Men uanset hvor inspirerende Ikea formår at være, så er de stadig en stor møbelvirksomhed, som hidtil har været spydspidsen i en køb og skift ud-kultur. Ikea er da også helt klar over, at der stadig er en del udfordringer i forhold til at blive klimapositive, som de har sagt at de vil være inden 2030.

Derfor arbejder Ikea hårdt for at udvikle produkter med lang holdbarhed, og hvis et møbel skulle gå i stykker kan man benytte sig af sin garanti og sende varen retur og få det repareret, og der arbejdes desuden med koncepter som leasing/leje af Ikeas møbler, udviklingen af helt nye materialer osv. 

"I 2030 er målet at hele vores sortiment bliver produceret efter cirkulære principper, som handler om hele produktets livscyklus. Så ikke alene skal alle vores produkter laves af 100 procent genanvendelige- eller genbrugsmaterialer, de skal også designes med et fokus på at forlænge produktlivet, så de kan repareres, upgrades, tages tilbage, eller at man kan leje møbler. Det betyder, at vi virkelig udvikler vores forretningsmodel og sætter fokus på at forlænge levetiden for vores produkter," sagde Joanna Yarrow i sin præsentation.

Samtidig er Ikea nødt til at tilpasse sin indsats - og sine historier - til forskellige kulturer og vilkår. 

"Der er en universel modvilje overfor spild af ressourcer, men der er mange udtryk, der er forskellige. Mange lande har ikke den nødvendige infrastruktur til at affald kan kanaliseres tilbage i produktionene. Og en del steder i verden er det for mange første gang i generationer man overhovedet har økonomisk mulighed for at købe noget der er nyt. Så der synes man ikke det at have sin bedstemors spisebord stående i stuen er helt så charmerende, som vi gør i f.eks. Sverige og Danmark," sagde Joanna Yarrow.

Udfordringer med at få historien fortalt
Den generelle kommunikationsudfordring er dog en anden: 

”Vi har en udfordring generelt i samfundet, fordi vi ofte sammenligner lave priser med lav kvalitet. Vi er nødt til at blive bedre til at fortælle vores historie om, hvordan vores produkter bliver til, så vores kunder forstår, at selv om vores varer ikke koster meget, har de en enorm værdi for miljøet”, siger Joanna Yarrow til Berlingske. Til SustainReport forklarer hun videre: 

"Vi ved fra vores undersøgelser, at Ikea-kunder allerede er mere interesserede i bæredygtighed end andre forbrugere. Men kun cirka 30 procent af dem forbinder Ikea med bæredygtighed. Samtidig er folk er desperate efter løsninger fra Ikea og andre brands. Så det at kunne levere relevante produkter og ydelser til dem er en stor forretningsmulighed."

Bambuslamperne bliver flettet i Vietnam og ifølge produktudvikler Anna Granath er det netop det uperfekte i materialet, som gør lampen attraktiv - og den holdning gør materialet endnu mere bæredygtigt af. .

De mange overvejelser, når det bliver konkret
Eventen i Kødbyen leverede også et meget konkret eksempel på, hvilke overvejelser man er nødt til at gøre sig, når man vil skabe et mere bæredygtigt produkt. Det handlede om en serie af bambuslamper.

For det første, hvorfor bambus? Design- og produktionsteamet havde da også været igennem to andre planter, som også vokser i Vietnam, hvor lampen skulle produceres. De blev dog valgt fra igen fordi de enten påvirkede fødevarproduktionen i lokalområdet negativt eller var for transportkrævende, hvilket ville betyde et for højt CO2-aftryk. Så det blev bambus. 

Næste skridt i processen fra idé til lampe handlede om bambussen selv. Ved at besøge bambusproduktionen opdagede Ikeas folk, at mere end 80 procent af bambussen aldrig blev udnyttet, bl.a. fordi man sorterede alle bambusstrimler der ikke var helt ensfarvede fra.

Og bagefter behandlede de ensfarvede med diverse kemiske substanser for at få dem endnu lysere og ensartede. Ud fra både et æstetisk og bæredygtighedssynspunkt valgte Ikeas folk dog at benytte bambusstrimlerne i alle nuancerne, og på den måde nåede de op på en udnyttelsesprocent på 65. 

Læs også: Ikea med ny klimapolitik: Vil kun bruge genanvendelige materialer

Så nu skal bambuslampeserien bare sælges til kunderne. Dem er der nogle stykker af, for hvert år går der på verdensplan 830 millioner kunder gennem døren til et Ikea-varehus og 2,3 milliarder mennesker taster sig ind på et lokalt Ikea-website.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

14.11.2025CSR.dk

Grøn strøm fra den rådne banan: Der skal være mere inddragelse

14.11.2025CSR.dk

Ørsted fuldender sin grønne omstilling: 98 procent lavere CO2-udledning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia