Hvad er greenwashing egentlig?

Greenwashing er efterhånden blevet et såkaldt household name, når det gælder virksomheders markedsføring og forbrugerrettigheder. Men hvor kommer begrebet fra, og hvad er problemet med det? Det kan du få et lille overblik over her.

Ifølge professor bliver forbrugere lullet ind i et falsk håb om, at virksomheder faktisk gør noget for klimaet. Foto: 123rf.com.

24.06.2024

CSR.dk

Med den seneste sag om Danish Crown blev det for første gang klargjort, hvor svært og komplekst spørgsmål om greenwashing kan være at finde hoved og hale i.

Derfor har Information dykket ned i begrebets historie og oprindelse – og hvorfor fænomenet skader den grønne omstilling.

Det er efterhånden sjældent, at man møder virksomheder, der ikke arbejder med klimadagsordenen. 

Store selskaber har complianceafdelinger, som forholder sig til FN’s Verdensmål og EU laver løbende direktiver, som opstiller krav til, hvordan virksomheder skal arbejde mere bæredygtigt.

Læs også: En både-og dom i Danish Crowns greenwashing sag

Men hvordan virksomheder forholder sig og imødegår kritik af manglende klima- eller miljøhandling har ændret sig.

Greenwashing som begreb eksisterede eksempelvis ikke i 1970’erne, men her begyndte der allerede at komme beskyldninger mod fossile selskaber om, at deres aktiviteter skader klimaet.

Her var tendensens som oftest, at virksomhederne bredt set afviste kritikken ved at betvivle videnskaben eller true med afskedigelser.

Om greenwashing

Greenwashing er en betegnelse for, at virksomheder laver falsk markedsføring ved at præsentere sine produkter mere grønne, bæredygtige, klima- eller miljøvenlige, end de i virkeligheden er. Ordet kommer fra det engelske ord whitewashing – eller hvidvaskning på dansk.

Begrebet blev for første gang introduceret i et essay af den amerikanske økolog Jay Westerveld fra 1986, hvor han beskrev, at et hotel bad sine gæster om at genbruge håndklæder i klimaets navn – selvom hotellet ikke selv gjorde noget nævneværdigt.

Oxford English Dictionary optog i 1999 greenwashing i ordbogen. Men begrebet blev allerede brugt af miljøbevægelser fra slutningen af 1980’erne. 

FN’s Miljø- og Udviklingskonference i 1992 markerede dog et skift i retorikken om klimaforandringer. 

Forud for mødet havde flere industriledere i sammenslutningen Business Council for Sustainable Development (BCSD) dog proklameret, at de selv havde indset behovet for et bæredygtigt fokus – og at de ifølge dem selv nu var proaktive medspillere i løsningerne.

Som reaktion på denne udmelding mente forfatter Andy Rowell, at det mere bar præg af en kommunikationsstrategi end reel ansvarstagen. 

Derfor udarbejdede han den såkaldte 3-D-strategi, som stadig kendetegnede flere store selskabers måde at håndtere kritik på.

Læs også: Forbrugerne har lav tillid til virksomheders miljøkommunikation

Ifølge ham har selskaber groft sagt tre måder at reagere på: Deny, Delay og Dominate.

Det er her, vi kommer ind på problematikken med greenwashing. 

For ifølge Jens Friis Lund, der er professor i politisk økologi ved Københavns Universitet, er det særligt Delay-strategien, der gør greenwashing farligt for forbrugere og samfund som helhed. 

Han mener, at man som forbruger bliver lullet ind i en falsk fornemmelse af, at tingene bevæger sig i den rigtige retning. 

Og det spænder ben for, hvordan samfundet kan træffe beslutninger som eksempelvis politisk regulering på området.

”Og hvis vi så får en fortælling fra virksomhederne om, at den grønne omstilling allerede er godt i gang, og at vi kan forlade os på markedet, så skaber det et falsk håb og bliver en sovepude for handling,” siger Jens Friis Lund til Information.

– HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

Relateret indhold

08.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

"Vi er klar til mere grøn handling": Klimakampen skaber motivation på tværs af virksomheder

03.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Firmajulegaven har betydning for klimaet - Sådan gør du dem mere bæredygtige

03.12.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Kreativ forhandler viser vejen for grøn omstilling: En inspiration for branchen

02.12.2025Klimaklar

Sponseret

Nordicco vil ikke bruge alle ressourcerne på et klimaregnskab - men i stedet på faktiske reduktioner

02.12.2025SustainImpact ApS

Sponseret

National ESG undersøgelse

01.12.2025CSR.dk

Kinas udledninger er fladet ud: Måske for altid?

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til retningslinjer for FN’s verdensmål

På dette 1-dags kursus lærer du, hvordan din organisation kan arbejde målrettet med FN’s verdensmål. Du lærer at forstå, hvordan verdensmålene kan omsættes til konkret handling, fra strategisk planlægning og bæredygtighedsstrategi til implementering og måling af resultater.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Practitioner Masterclass: ESG-kommunikation med forretningseffekt - December 2025

Gør din ESG-indsats til mere end kommunikation – lær at skabe autentiske brandfortællinger, der driver forretningseffekt, styrker din troværdighed og engagerer både medarbejdere og kunder.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online