Hvad er greenwashing egentlig?

Greenwashing er efterhånden blevet et såkaldt household name, når det gælder virksomheders markedsføring og forbrugerrettigheder. Men hvor kommer begrebet fra, og hvad er problemet med det? Det kan du få et lille overblik over her.

Ifølge professor bliver forbrugere lullet ind i et falsk håb om, at virksomheder faktisk gør noget for klimaet. Foto: 123rf.com.

24.06.2024

CSR.dk

Med den seneste sag om Danish Crown blev det for første gang klargjort, hvor svært og komplekst spørgsmål om greenwashing kan være at finde hoved og hale i.

Derfor har Information dykket ned i begrebets historie og oprindelse – og hvorfor fænomenet skader den grønne omstilling.

Det er efterhånden sjældent, at man møder virksomheder, der ikke arbejder med klimadagsordenen. 

Store selskaber har complianceafdelinger, som forholder sig til FN’s Verdensmål og EU laver løbende direktiver, som opstiller krav til, hvordan virksomheder skal arbejde mere bæredygtigt.

Læs også: En både-og dom i Danish Crowns greenwashing sag

Men hvordan virksomheder forholder sig og imødegår kritik af manglende klima- eller miljøhandling har ændret sig.

Greenwashing som begreb eksisterede eksempelvis ikke i 1970’erne, men her begyndte der allerede at komme beskyldninger mod fossile selskaber om, at deres aktiviteter skader klimaet.

Her var tendensens som oftest, at virksomhederne bredt set afviste kritikken ved at betvivle videnskaben eller true med afskedigelser.

Om greenwashing

Greenwashing er en betegnelse for, at virksomheder laver falsk markedsføring ved at præsentere sine produkter mere grønne, bæredygtige, klima- eller miljøvenlige, end de i virkeligheden er. Ordet kommer fra det engelske ord whitewashing – eller hvidvaskning på dansk.

Begrebet blev for første gang introduceret i et essay af den amerikanske økolog Jay Westerveld fra 1986, hvor han beskrev, at et hotel bad sine gæster om at genbruge håndklæder i klimaets navn – selvom hotellet ikke selv gjorde noget nævneværdigt.

Oxford English Dictionary optog i 1999 greenwashing i ordbogen. Men begrebet blev allerede brugt af miljøbevægelser fra slutningen af 1980’erne. 

FN’s Miljø- og Udviklingskonference i 1992 markerede dog et skift i retorikken om klimaforandringer. 

Forud for mødet havde flere industriledere i sammenslutningen Business Council for Sustainable Development (BCSD) dog proklameret, at de selv havde indset behovet for et bæredygtigt fokus – og at de ifølge dem selv nu var proaktive medspillere i løsningerne.

Som reaktion på denne udmelding mente forfatter Andy Rowell, at det mere bar præg af en kommunikationsstrategi end reel ansvarstagen. 

Derfor udarbejdede han den såkaldte 3-D-strategi, som stadig kendetegnede flere store selskabers måde at håndtere kritik på.

Læs også: Forbrugerne har lav tillid til virksomheders miljøkommunikation

Ifølge ham har selskaber groft sagt tre måder at reagere på: Deny, Delay og Dominate.

Det er her, vi kommer ind på problematikken med greenwashing. 

For ifølge Jens Friis Lund, der er professor i politisk økologi ved Københavns Universitet, er det særligt Delay-strategien, der gør greenwashing farligt for forbrugere og samfund som helhed. 

Han mener, at man som forbruger bliver lullet ind i en falsk fornemmelse af, at tingene bevæger sig i den rigtige retning. 

Og det spænder ben for, hvordan samfundet kan træffe beslutninger som eksempelvis politisk regulering på området.

”Og hvis vi så får en fortælling fra virksomhederne om, at den grønne omstilling allerede er godt i gang, og at vi kan forlade os på markedet, så skaber det et falsk håb og bliver en sovepude for handling,” siger Jens Friis Lund til Information.

– HCL

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

Relateret indhold

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

08.09.2025JUC SERVICE ApS

Sponseret

Miljøkonferencen 2025 sætter retning for fremtidens miljølovgivning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

Beierholm
Webinar
ESG to the point: Udvidet producentansvar - hvordan indrapporterer I emballage?

Vi oplevede stor interesse for webinaret omkring det udvidet producentansvar for engangsemballage, hvorfor vi har valgt at gentage succesen, så endnu flere virksomheder kan blive klogere på de regler, virksomheden muligvis er omfattet af. Denne gang fortæller vi også, hvorfor det udvidet producentansvar er et godt startsted for en række yderligere værdiskabende ESG- tiltag. Ud over at emballage og affaldsprodukter er centrale i klimaregnskabets Scope 3 afdeling, så skabes der vigtige data til fokus på ecodesign og cirkularitet, som kan være med til at forme ledelsesbeslutninger om strategi og innovation. Disse elementer indgår naturligvis også i både CSRD og VSME rapporteringsstandarderne.

Dato

16.09.2025

Tid

08:15

Sted

Teams

Bureau Veritas
Webinar
Få indsigt i ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Deltag på dette webinar, hvis du ønsker et indblik i muligheder og fordele ved en certificering i ISO 9001, ISO 14001 eller ISO 45001.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online