H&M’s ambitioner kan flytte hele branchen

Der er kommet årstal på hvornår H&M vil være cirkulære og netto positive på klimasiden. Hvis det lykkes er diskussionen af modebranchens forretningsmodel ændret. Strategirådgiver siger, at de kan flytte hele branchen.

Karl-Johan Persson begyndte sin fortælling om de nye bæredygtighedsmål foran et billede af den første Hennes-forretning, der blevet åbnet af hans bedstefar i 1947. I dag har kæden over 160.000 medarbejdere og 4.400 butikker i 65 lande..

07.04.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Solen skinnede smukt over Stockholms søer og fjorde, da H&M om morgenen d. 4. april 2017 bød nogle hundrede stakeholdere velkommen til en bæredygtighedsdag. Der var nemlig både lancering af bæredygtighedsrapporten for 2016 og nye, konkrete målsætninger for bæredygtighed.

CSR.dk var blevet inviteret på pressetur af H&M, og når verdens nok største spiller inden for fast fashion siger, at de har nye, ambitiøse mål for bæredygtighed, så kan det være på sin plads at lytte med. For hvis H&M er ambitiøse nok, kan det ende med at påvirke hele branchen.

”Det, der er spændende ved H&M, er at de arbejder i så stor skala. Det er nemt nok at være Patagonia og lægge forretningen om, og det kan selvfølgelig inspirere. Men hvis H&M ændrer deres måde at producere og drive forretning på, så påvirker det hele industrien. Det ændrer simpelthen spillereglerne for alle i modebranchen,” sagde Nigel Salter, CEO for SalterBaxterMLS Group, som rådgiver nogle af verdens største virksomheder om deres bæredygtighedsstrategier – også H&M.

Cirkulær i 2030
Allerede sidste år lancerede H&M en ny vision, om at ville være en 100 procent cirkulær virksomhed. Som CSR.dk skrev dengang, så var ambitionen for stor til at de turde at sætte et årstal på. Men et år senere er det her: 2030. Det betyder, at modegiganten om senest 13 år kun vil benytte genbrugt eller andre bæredygtigt producererede materialer i alle produkter. I 2016 udgjorde andelen 26%.

”Det er en stor, stor opgave og vi har arbejdet hårdt på at sikre os, at det faktisk er muligt. En arbejdsgruppe med de øverste ansvarlige på tværs af virksomhedens funktioner har arbejdet med bl.a. leverandører, medarbejdere, NGO’er for at finde ud af, hvad det vil kræve. Vi har simpelthen kigget på vores forretning et materiale af gangen og prøvet af fastlægge eksisterende løsninger, effekt på værdikæden, innovationsbehov etc.,” forklarer Cecilia Branstenn som er H&M’s chefspecialist inden for cirkulær forretning og bæredygtighed.

Selvom det bliver en svær opgave, forklarede Cecilia Branstenn i sit interview med CSR.dk, at hun er optimistisk:

”Der er et boom i øjeblikket, der sker virkeligt mange spændende ting inden for nye materialer, både dem der er baseret på genbrug af tekstiler, men også dem, der bliver lavet af affaldsstoffer som f.eks. plastflasker, citrusskræller etc. Der er et momentum nu, helt sikkert, men der er stadig brug for meget innovation, og det skal komme snart, for vi har brug for tid til at skalere produktionen af de nye materialer op til de mængder, vi har brug for i vores forretning.”

Klimapositiv i 2040
Et andet vigtigt nyt mål der er kommet tal på er, at H&M har sat 2040 som året, hvor de vil være klimapositive i hele værdikæden. Dvs. ikke kun egne aktiviteter, men både første og andet led i leverandørkæden, og for alle aktiviteter – produktion, transport, kundeadfærd osv. Leverandørkæden skal være klimaneutral allerede i 2030.

”Vi har planer om at være førende inden for arbejdet med at gøre vores branche klimapositiv. Men vi kan ikke gøre det alene, det kræver samarbejde med mange typer af stakeholders – også med konkurrenter. Vi ser ikke klimaområdet som et felt, hvor man ikke kan arbejde sammen med dem, man markedsmæssigt er i skarp konkurrence med. Vi er nødt til at lære af hinanden her,” siger Pierre Börjesson, som er H&M’s chefspecialist inden for klimaforandringer.

For at komme i mål med denne del af strategien har H&M samtidig skrevet under på nogle nye, forpligtende samarbejder. De er blevet medlemmer af WWF’s Climate Savers-program, som den første virksomhed fra tekstilsektoren nogensinde. Sådan et medlemskab forpligter virksomheder til at minimere deres klimaaftryk i hele værdikæden og at engagere sig i at påvirke sin branche i samme retning. Og så er der lavet en aftale med Verdensbankens International Finance Corporation, som skal føre til nye måder at implementere løsninger med vedvarende energi i Kina, Indien og Bangladesh.

Konkret satser virksomheden på tre områder: energieffektivitet, vedvarende energi og aktiviteter, der på andre måder kan holde CO2-udledningerne nede. Det kan både være at investere i skove, at udvikle materialer og metoder der binder CO2 og investeringer i vedvarende energi uden for værdikæden.

Kan en billig t-shirt være bæredygtig?
Modebranchens forretningsmodel med stor omsætning af billigt tøj, som hurtigt kasseres af kunderne, bliver jævnligt udnævnt til ikke at kunne fortsætte, hvis klimakampen skal vindes.

H&M er ikke blind for den udfordring. Men de udfordrer med deres strategi præmissen for den diskussion. For hvis deres værdikæde er cirkulær og klimapositiv, hvorfor skulle man så ikke kunne blive ved med at få meget nyt tøj?

Karl-Johan Persson, CEO og ejer af H&M, har en sætning han gentog flere gange i løbet af CSR.dk’s besøg i Stockholm: ”Vi skal ændre måden vi producerer og forbruger mode”. Sidste led i den sætning bliver adresseret gennem kunde-delen af værdikæden. Her er tanken, at man vil skabe tøj, der holder længere og er nemt at passe på, og at man samtidig vil opfordre kunderne til kun at købe, det de skal bruge, og til at aflevere tøj, de ikke længere bruger, til genbrug – gerne som en del af H&Ms eget indsamlingsprogram.

Glem ikke modens gode sider
Samtidig opfordrer H&M til at man husker de positive elementer ved modebranchen. Som Anna Gedda, chef for bæredygtighed sagde i et interview med CSR.dk:

”Der er gode ting og dårlige ting ved modebranchen. Mode har i århundreder givet mennesker glæde, ligesom den skaber arbejdspladser og udviklingsmuligheder for tusinder. Samtidig er branchen en storforbruger af ressourcer – flere end planeten kan bære i øjeblikket. Det vi vil er at skille de to ad, så vi kan tilbyde ”great fashion” uden at ødelægge naturen. Det er derfor vi har som vision at blive 100 procent cirkulære.”

”Og så skal man jo også forestille sig, at forbrugerne givetvis vil forbruge og købe på andre måder i fremtiden. Det vi ved er, at i 2050 er der 10 milliarder mennesker på jorden og stadig kun én planet. I den fremtid vil vi gerne have en modebranche og at H&M er en del af den. Så naturligvis er vi åbne for de diskussioner, der er i verden omkring os, men jeg synes det er vigtigt, at vi ikke underminerer de gode ting der er ved mode og at rigtig mange mennesker gerne vil klæde sig godt og vise hvem de er. Og hvis forbrugerne i fremtiden køber noget, bruget det i kort tid og så afleverer det tilbage til produktionsloopet – ville det ikke være fantastisk?”

Læs mere i H&Ms bæredygtighedsrapport 2016

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

14.11.2025CSR.dk

Grøn strøm fra den rådne banan: Der skal være mere inddragelse

14.11.2025CSR.dk

Ørsted fuldender sin grønne omstilling: 98 procent lavere CO2-udledning

13.11.2025CSR.dk

Forskere: Klimatiltag i landbruget kan forværre dyrevelfærd og true biodiversiteten

12.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service forankrer ESG-tiltag i driften for at styrke kundernes rapportering

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende Kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til kvalitetsledelsessystemer og kravene i ISO 9001 standarden.

Dato

19.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Grundlæggende miljølovgivning

Dette kursus om grundlæggende miljølovgivning giver dig, der arbejder med ledelsessystemer en indføring i lovgivning angående miljøbeskyttelse, som er relevant, når du for eksempel udfører audits i henhold til ISO 14001. Du får en indføring i centrale love, bekendtgørelser og vejledninger samt disses indbyrdes samspil – det hele tilsat praktiske eksempler.

Dato

19.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø