Hjælp til at støtte medarbejdere med psykiske lidelser

Fire ud af fem personer vil i løbet af deres liv være påvirket af en psykisk lidelse. En ny undersøgelse viser, at hver fjerde leder ikke ved nok om, hvordan de kan hjælpe deres medarbejdere, som enten får eller har en psykisk lidelse. Det skal en ny guide hjælpe dem til.

Foto: 123rf.com

30.04.2025

CSR.dk

De fleste vil i løbet af deres arbejdsliv enten selv få en psykisk lidelse eller være kollega med eller leder for en person med en psykisk lidelse. Alligevel viser en ny undersøgelse, at det kan være vanskeligt for ledelsen at håndtere psykiske lidelser, men at medarbejderne ønsker, at ledere involverer sig.

”Arbejdspladsen spiller en stor rolle i at støtte medarbejdere, som får eller har en psykisk lidelse eller psykiske problemer, så de kan holde fast i deres arbejde. Når fire ud af fem danskere i løbet af livet kommer i behandling for en psykisk lidelse som fx depression, angst eller skizofreni, er det noget, der sker for de fleste”, siger vicedirektør i Sundhedsstyrelsen, Nanna Skovgaard.

Ifølge undersøgelsen mener mindre end halvdelen (40 procent af lederne), at de fremmer åbenhed om psykiske lidelser, og 43 procent af de adspurgte ledere kender ikke til de eksisterende støtteordninger, der findes på området. Det ønsker EN AF OS at gøre op med, og derfor er der nu en ny guide til ledere, som kan bruges til at åbne for snakken om psykiske problemer.

”At man som leder ved, hvordan man kan støtte sine medarbejdere, når de får en psykisk lidelse kan være afgørende for at inkludere og fastholde tilknytte medarbejderne på arbejdspladsen. Et redskab kan for eksempel være at aftale arbejdsrelaterede tilpasninger med den enkelte medarbejder. Det er ikke nødvendigvis svært eller dyrt – men kan bare afspejle sund fornuft, for eksempel ved at vedkommende arbejder mindre i en periode”, siger Nanna Skovgaard.

Undersøgelsen viser desuden, at mange ledere kan arbejde mere aktivt for at nedbryde fordomme om psykiske lidelser på arbejdspladsen. 39 procent af ledere er enige i, at ledelsen handler aktivt for at reducere fordomme omkring psykiske lidelser eller psykiske problemer, men kun 26 procent af medarbejderne er enige i, at ledelsen handler aktivt. 

”Den bedste måde at tilknytte og inkludere medarbejdere, der får eller har en psykisk lidelse, er åbenhed og rummelighed. Men både ledere, kollegaer med og uden psykiske lidelser kan have svært ved at tage samtalen. Derfor er det vigtigt, at arbejdsgivere tager et ansvar for at skabe et godt psykisk arbejdsmiljø, hvor det er okay at tale om, at man har psykiske problemer, og at tale om hvilke behov man kan have dækket for at trives på arbejdspladsen og samtidigt løse sine opgaver bedst muligt”, siger vicedirektør i Sundhedsstyrelsen, Nanna Skovgaard.

Sundhedsstyrelsen lancerer udover guiden også en landsdækkende oplysningsindsats, der handler om at åbne for snakken om psykiske problemer på arbejdspladsen.

Her finder du guiden "Sådan kan du støtte medarbejdere med psykiske problemer"

Læs mere om kampagnen

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

30.04.2025CSR.dk

Hjælp til at støtte medarbejdere med psykiske lidelser

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - København

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Problematiske adgangsveje - giver flere spande flere problemer?

Hvad er de gængse udfordringer med problematiske adgangsveje og har udrulningen af de 10 fraktioner skabt nye problemer? Deltag og bliv klogere på mulige løsninger.

Dato

27.05.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

SUSTAINX ApS
Webinar
Strategisk ESG kommunikation: Har du dokumentationen på plads?

Vær med når vores senior ESG-rådgiver, Oscar Haumann tirsdag d. 27. maj kl. 13.05 giver sine anbefalinger til, hvordan I sikrer forretningsværdien af jeres bæredygtighedsarbejde gennem veldokumenteret og lovgivningsmæssigt funderet ESG-kommunikation.

Dato

27.05.2025

Tid

13:05

Sted

Online

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

28.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Annual Conference 2025: Navigating Sustainability in Uncertain Times

We are living in a time of rapid change and uncertainty. Whilst sustainability continues to be a priority for businesses globally, it is currently facing disruptions and challenges from both shifting geopolitical landscapes, regulation and more.

Dato

28.05.2025

Tid

10:00

Sted

Gammel Venlighedsvej 14, 2970 Hørsholm, Denmark