Partnerskab med socialt ansvar: Brøndby IF og Red Barnet viser vejen
Brøndby er kendt for det stærke fællesskab på lægterne, på banen og udenfor stadion. Når dette fællesskab møder børnerettighedsorganisationen Red Barnet, opstår der et stærkt match med værdier som sammenhold, støtte og engagement. Gennem de seneste år har et partnerskab mellem Brøndby og Red Barnet opbygget et solidt og gensidigt værdifundament, der bekræfter parterne i at fortsætte samarbejdet.
Brøndby IF, Fanafdelingen og Red Barnet forlænger samarbejdet frem til 2027. Fra venstre, formand for Fanafdelingen, Lars Petersen, generalsekretær Red Barnet, Johanne Schmidt-Nielsen og administrerende direktør Brøndby IF, Ole Palmå. Foto: Brøndby IF
Et stærkt match mellem det røde, blå og gule
I 2022 valgte Brøndby IF og Fanafdelingen Brøndby at blive forandringspartner for Red Barnet baseret på en fælles vision: At fremme gode fællesskaber for børn i udsatte positioner. Dette samarbejde har gennem årene manifesteret sig i både betydelige donationer og målrettede aktiviteter, der involverer børn, spillere og fanafdelingen. Som en virksomhed, der opererer i en kommerciel verden, har Brøndby IF bevidst valgt ikke at negligere deres sociale ansvar, men tværtimod at integrere det i deres strategi.
Generalsekretær Red Barnet, Johanne Schmidt-Nielsen og administrerende direktør Brøndby IF, Ole Palmå på lægterne på Brøndby stadion. Foto: Brøndby IF
“Fællesskabet i og omkring Brøndby IF er unikt og rummer et kolossalt potentiale for positive forandringer. Den energi og enorme vilje til at gøre en forskel for dem, der har brug for det, er vildt inspirerende. I samarbejdet med Brøndby IF og Red Barnet kan vi være med til at kanalisere noget af det overskud videre til udsatte børn og unge – både på Vestegnen, i Danmark og resten af verden.”
Ole Palmå, Administrerende direktør Brøndby IF
Fællesskab: Når CSR bliver en holdsport
Fællesskabet mellem Brøndby IF og Red Barnet gør en forskel for børn og unge i udsatte positioner. Mange børn i Danmark oplever ensomhed, føler sig udenfor eller mangler et støttende fællesskab, som er afgørende for deres trivsel og udvikling. Dette fokus på fællesskab er også en vigtig kerneværdi i Brøndby IF’s CSR-strategi.
For fællesskab i Brøndby IF handler ikke kun om banen eller tribunerne. Det handler også om at tage ansvar for omgivelserne og bruge platformen til at skabe positive forandringer. Derfor er partnerskabet med Red Barnet betydningsfuldt.
Børns trivsel og tryghed er en forpligtelse for klubben. Samarbejdet med Red Barnet gør det muligt at række ud til børn, der har brug for et fællesskab. Fodbolden, spillerne og fansene kan være en stor ressource. Det ses som en holdsport, hvor alle bidrager til at gøre en forskel.
Samarbejdet hviler på grundlæggende værdier og taler ind i Red Barnets kerneopgave:
"Danmark er et alt for rigt land til, at næsten 49.500 børn skal leve i fattigdom. I Red Barnet arbejder vi både politisk for at skabe bedre og bæredygtige vilkår for dem, der har allermindst, og samtidig skaber vi gode fællesskaber og oplevelser for børn i udsatte positioner. Vi er meget taknemmelige for, at en partner som Brøndby IF hjælper os med netop dette. Vores partnerskaber gør os stærkere, når vi løfter sammen,"
Johanne Schmidt- Nielsen, generalsekretær for Red Barnet,
Fra Juventus til Vestegnen
Partnerskaber med store fodboldklubber er ikke noget nyt i Red Barnet-familien. Save the Children International har i årevis haft et tæt samarbejde med Juventus, og derfor skriver samarbejdet mellem Red Barnet Danmark og Brøndby sig naturligt ind i denne stolte tradition. På Vestegnen har Red Barnets lokalforening et samarbejde med Brøndby IF, hvor børnene, der benytter foreningens tilbud, får en unik mulighed for at komme tæt på både klubben og spillerne.
Konkrete initiativer gennem partnerskab
Partnerskabet mellem Brøndby IF og Red Barnet har resulteret i konkrete initiativer, der har gjort en mærkbar forskel for udsatte børn – særligt for børn tilknyttet Red Barnet Vestegnen. Nogle af de vigtigste begivenheder er:
- Da Red Barnet Vestegnen fik besøg af medarbejdere fra Brøndby IF på en ferielejr i Sakskøbing sommeren 2024. Her deltog børn og forældre i fælles aktiviteter som ansigtsmaling, lykkehjul, FIFA-spil og målskydning, der skabte gode positive oplevelser og gode sommerminder for børnene.
- Da børn tilknyttet Red Barnet Vestegnen lavede tegninger til Brøndby IF's spillertrøjer, som efterfølgende blev solgt på auktion til fordel for Red Barnet. Børnene fik deres egen trøje og en mindeværdig tur på Brøndby Stadion efterfølgende.
- En donation af overskuddet fra Brøndbys stadionløb 2024. Den gik direkte til Red Barnets arbejde, og børn og familier fra Red Barnet Vestegnen deltog gratis.
- Deltagelse i Brøndby Dagen hvor fodboldglade børn oplevede at komme helt tæt på Brøndbys herre- og kvindehold.
- Indsamlingen i samarbejde med fanafdelingen på Brøndby Stadion i forbindelse med Red Barnets landsindsamling.
- Bidrag til Red Barnets katastrofeindsamlinger i samarbejde med Brøndbys fans – blandt andet for at støtte børn berørt af jordskælvet i Syrien/Tyrkiet og krigen i Ukraine.
- Salg af t-shirten ’Hvert skridt tæller’, hvor overskuddet gik til Red Barnet.
Når social bæredygtighed er den nye hjemmebanefordel
Dette partnerskab viser, hvordan strategisk CSR kan være en drivkraft for både social bæredygtighed og styrkelse af virksomhedsprofilen. I samarbejdet mellem Red Barnet og Brøndby IF genereres værdi på flere niveauer, der ikke kun fremmer sociale bæredygtige forandringer for de mest sårbare børn, men også forbedrer virksomhedens position som det største fællesskab i dansk fodbold. Samtidig afføder samarbejdet også anerkendelse blandt virksomhedens interessenter, der værdsætter sociale initiativer, som øger engagementet og styrker fællesskabet i det lokale samfund. Et godt eksempel på lokalt engagement og involvering af fans er Stadionløbet, et velgørende løb, der fandt sted på Brøndby Stadion i august 2024 og som tydeligt afspejler fokusområder i partnerskabet. Arrangementet havde nemlig som mål at skabe positive oplevelser og styrke fællesskabet, hvilket også er essentielt for Red Barnets arbejde med børn og familier gennem vores frivillige sociale initiativer.
I takt med de stigende krav til arbejdet med ESG, og herunder virksomhedernes sociale ansvarlighed, viser dette samarbejde, hvordan virksomheder kan bruge et partnerskab med Red Barnet til at fremme den sociale dimension af ESG og tydeliggøre deres samfundsansvar.
Banen er kridtet op, og samarbejdet er klar til at udvikle flere værdifulde initiativer, der sigter mod at skabe social impact i et langsigtet og bæredygtigt perspektiv.
Hvad er en forandringspartner?
At være en forandringspartner i Red Barnet betyder, at en virksomhed indgår i et længerevarende partnerskab med fokus på specifikke indsatsområder i Danmark. Som forandringspartner bidrager virksomheden aktivt til at skabe positive forandringer for børn i udsatte positioner. Dette kan for eksempel være gennem støtte til initiativer, der hjælper børn i kriseområder eller styrker børns rettigheder og trivsel i Danmark.
Partnerskabet giver virksomheder mulighed for at engagere sig i konkrete projekter og samtidig forbedre deres CSR- og ESG-profil, da samarbejdet ikke kun skaber social værdi, men også styrker virksomhedens bæredygtighedsagenda. Social bæredygtighed danner grundlaget for partnerskabet, der tager afsæt i virksomhedernes indsatser for at skabe et mere bæredygtigt samfund med henblik på at indfri FN’s verdensmål frem mod 2030.
Læs mere her: redbarnet.dk/partnerskaber