Flere whistleblower-alarmer er en god nyhed
Antallet af whistleblower-indberetninger i Danmarks største virksomheder er eksploderet de seneste år. Mærsk og Vestas topper listen, men eksperter advarer mod at forveksle stigningen med en stigende grad af problemer. Det handler snarere om større åbenhed og tillid.
En ny opgørelse fra PwC viser, at antallet af whistleblower-henvendelser i Danmarks største børsnoterede selskaber er steget med 80 procent siden 2021. I alt modtog C25-virksomhederne mere end 4.000 indberetninger i 2024.
Blandt virksomhederne med flest indberetninger er Mærsk og Vestas. Mærsk har på fire år fordoblet antallet af henvendelser til whistleblower-kanalen "Speak Up", som i 2024 modtog 1.387 alarmer. Ifølge Mærsks egne tal førte 10 procent af de færdigbehandlede sager til fyringer. Selskabet skriver, at de ser løbende rapportering som et vigtigt værktøj til at styrke integritet og ansvarlighed i organisationen.
Topscoreren målt på antal indberetninger per 100 ansatte er Vestas, som i 2024 modtog 757 henvendelser. Det svarer til 2,16 per 100 ansatte og er klart højere end nogen anden virksomhed i C25. Men ifølge selskabet selv og eksperter er det ikke nødvendigvis negativt.
Et tegn på tillid
Professor med speciale i whistleblower-ordninger Erik Mygind du Plessis fra Copenhagen Business School mener, at de høje tal ikke skal tolkes som udtryk for krise, men for tillid:
”Jeg tror også, at stigningen skal ses som et udtryk for en stigende tillid til, at det rent faktisk nytter noget at indberette. At virksomhederne handler på det og tager det alvorligt”, siger han til Berlingske.
Af de 757 sager i Vestas blev 500 afvist som udokumenterede, og selskabet understreger, at antallet af reelle brud på deres adfærdskodeks har været stabilt over flere år. De ser et velfungerende whistleblower-system som et element, der styrker både medarbejderkultur og tilfredshed.
Samtidig forventer PwC, at stigningen i antal indberetninger vil flade ud. Til Berlingske forklarer Trine Vestengen Hopkins, chef for Risk Assurance i PwC, at virksomheder formentligt vil blive bedre til at håndtere problemer tidligt:
”Vi forventer, at stigningen i antallet af indberetninger vil flade ud, efterhånden som virksomheder bliver bedre til at forudse og håndtere potentielle problemer proaktivt”.
Hun peger også på, at når man ser på indberetninger pr. 100 ansatte, er stigningen mere moderat. Fra 0,37 i 2021 til 0,47 i 2024. Det vidner ifølge hende om, at virksomhederne arbejder mere systematisk med ansvarlighed og forebyggelse.
- lhs