Flere whistleblower-alarmer er en god nyhed

Antallet af whistleblower-indberetninger i Danmarks største virksomheder er eksploderet de seneste år. Mærsk og Vestas topper listen, men eksperter advarer mod at forveksle stigningen med en stigende grad af problemer. Det handler snarere om større åbenhed og tillid.

25.04.2025

CSR.dk

En ny opgørelse fra PwC viser, at antallet af whistleblower-henvendelser i Danmarks største børsnoterede selskaber er steget med 80 procent siden 2021. I alt modtog C25-virksomhederne mere end 4.000 indberetninger i 2024.

Blandt virksomhederne med flest indberetninger er Mærsk og Vestas. Mærsk har på fire år fordoblet antallet af henvendelser til whistleblower-kanalen "Speak Up", som i 2024 modtog 1.387 alarmer. Ifølge Mærsks egne tal førte 10 procent af de færdigbehandlede sager til fyringer. Selskabet skriver, at de ser løbende rapportering som et vigtigt værktøj til at styrke integritet og ansvarlighed i organisationen.

Topscoreren målt på antal indberetninger per 100 ansatte er Vestas, som i 2024 modtog 757 henvendelser. Det svarer til 2,16 per 100 ansatte og er klart højere end nogen anden virksomhed i C25. Men ifølge selskabet selv og eksperter er det ikke nødvendigvis negativt.

Et tegn på tillid

Professor med speciale i whistleblower-ordninger Erik Mygind du Plessis fra Copenhagen Business School mener, at de høje tal ikke skal tolkes som udtryk for krise, men for tillid:

”Jeg tror også, at stigningen skal ses som et udtryk for en stigende tillid til, at det rent faktisk nytter noget at indberette. At virksomhederne handler på det og tager det alvorligt”, siger han til Berlingske.

Af de 757 sager i Vestas blev 500 afvist som udokumenterede, og selskabet understreger, at antallet af reelle brud på deres adfærdskodeks har været stabilt over flere år. De ser et velfungerende whistleblower-system som et element, der styrker både medarbejderkultur og tilfredshed.

Samtidig forventer PwC, at stigningen i antal indberetninger vil flade ud. Til Berlingske forklarer Trine Vestengen Hopkins, chef for Risk Assurance i PwC, at virksomheder formentligt vil blive bedre til at håndtere problemer tidligt:

”Vi forventer, at stigningen i antallet af indberetninger vil flade ud, efterhånden som virksomheder bliver bedre til at forudse og håndtere potentielle problemer proaktivt”.

Hun peger også på, at når man ser på indberetninger pr. 100 ansatte, er stigningen mere moderat. Fra 0,37 i 2021 til 0,47 i 2024. Det vidner ifølge hende om, at virksomhederne arbejder mere systematisk med ansvarlighed og forebyggelse.

- lhs

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

30.04.2025CSR.dk

Hjælp til at støtte medarbejdere med psykiske lidelser

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - København

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Problematiske adgangsveje - giver flere spande flere problemer?

Hvad er de gængse udfordringer med problematiske adgangsveje og har udrulningen af de 10 fraktioner skabt nye problemer? Deltag og bliv klogere på mulige løsninger.

Dato

27.05.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

SUSTAINX ApS
Webinar
Strategisk ESG kommunikation: Har du dokumentationen på plads?

Vær med når vores senior ESG-rådgiver, Oscar Haumann tirsdag d. 27. maj kl. 13.05 giver sine anbefalinger til, hvordan I sikrer forretningsværdien af jeres bæredygtighedsarbejde gennem veldokumenteret og lovgivningsmæssigt funderet ESG-kommunikation.

Dato

27.05.2025

Tid

13:05

Sted

Online

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

28.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Annual Conference 2025: Navigating Sustainability in Uncertain Times

We are living in a time of rapid change and uncertainty. Whilst sustainability continues to be a priority for businesses globally, it is currently facing disruptions and challenges from both shifting geopolitical landscapes, regulation and more.

Dato

28.05.2025

Tid

10:00

Sted

Gammel Venlighedsvej 14, 2970 Hørsholm, Denmark