Grundfos-direktør: Alle virksomheder kan gå grønt

Topchefen Mads Nipper mener, at alle virksomheder kan drejes i en mere bæredygtig retning og opfordrer derfor sine direktør-kollegaer til at gå grønt.

Alle virksomheder skal gå i den grønne retning, mener Mads Nipper..

14.08.2018

CSR.dk

De danske virksomheder skal være grønnere, direktørerne skal føre an, og det kan ikke gå hurtigt nok. Sådan lyder det fra Grundfos-direktør Mads Nipper i en opfordring til sine direktør-kollegaer. 

Læs også: Cementvirksomhed skruer helt op for grøn omstilling

”Mit postulat er, at formentlig alle virksomheder kan vælge at gøre mere”, siger Mads Nipper til finans.dk og uddyber:

Der er ingen undskyldninger for ikke at blive en mere bæredygtig virksomhed, understreger Grundfos-chefen Mads Nipper..

”Der er ingen virksomheder, der kan sige: ’Det beklager vi, det kan vi ikke gøre noget ved’. Men jeg medgiver, at Grundfos, fordi vores produkter i deres grundlæggende natur gør noget godt og vigtigt for verden, nok har det 10-20 procent nemmere end andre. Men det er en dårlig undskyldning for dem, der siger, de ikke kan”.

Den holdning bakker en af landets førende ledelseseksperter, Steen Hildebrandt, op om. 

”Jeg er fuldstændig enig med Mads Nipper. Han rammer plet. Ikke-bæredygtig adfærd er taberadfærd. Ikke-bæredygtig adfærd er ikke en realistisk option på lidt længere sigt. Virksomhederne skal have tid til at sadle om. En række virksomheder vil ikke bare være tøvende; de vil være for dumme og for reaktionære til overhovedet at gå ind i denne problematik, og de fleste af dem vil ikke eksistere om 10 år”, siger han til finans.dk.

Han er professor emeritus i organisations- og ledelsesteori ved Aarhus Universitet og har desuden selv skrevet om virksomheders indtog i en bæredygtig fremtid, skriver finans.dk.

Og ifølge Mads Nipper er der rigeligt at tage fat på allerede.

Opråb til kollegaer 
Han henviser til to virksomheder, som har hentet Grundfos-chefen ind i bestyrelsen, skriver finans.dk. 

”Hvad kan Danish Crown gøre i forhold til mere bæredygtigt landbrug? Hvad kan man gøre i forhold til madspild? Hvad kan man gøre for at gøre dyrehold mere klimavenligt, så det bliver en mere bæredygtig kilde til protein?”. 

Læs også: Fleksibelt el-forbrug er vejen til den grønne omstilling 

”Hvad kan B&O gøre i forhold til hele akustiksiden i forhold til at øge menneskers livskvalitet? Hvad kan man gøre i forhold til cirkulær økonomi og genbrug af jordens ressourcer?”, siger han til finans.dk.

- JJK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

22.05.2025CSR.dk

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

20.05.2025Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Kaffens værdi overstiger langt fra det den koster

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus