Greenwashing: Nye anbefalinger fra Forbrugerombudsmanden

Ny udgivelse forklarer praksis, rammer og regler for markedsføring med udsagn om klima, miljø og bæredygtighed.

Foto: 123rf.com.

25.10.2024

CSR.dk

Virksomheder, som gerne vil markedsføre sig med grønne udsagn om klima, miljø og bæredygtighed, kan fremover søge råd i Forbrugerombudsmandens anbefalinger til miljømarkedsføring.

Anbefalingerne indeholder også en opdatering af Forbrugerombudsmandens praksis, herunder om blandt andet ansvar, bæredygtighed og CO2-kompensation.

I anbefalingerne er der indarbejdet relevante oplysninger om ændringen af direktivet om urimelig handelspraksis fra EU, også kendt som greenwashing-direktivet, som træder i kraft den 27. september 2026. Det har til formål at bekæmpe vildledende grønne udsagn. i Anbefalingernes forklaring af skærpede krav til brugen af CO2-kompensation kommer bl.a. fra dette direktiv.  

Desuden indeholder anbefalingerne en række illustrative eksempler på såvel lovlig som ulovlig markedsføring med brug af grønne udsagn.

Erstatter kvikguiden

De nye anbefalinger erstatter Forbrugerombudsmandens Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring. Der henvises i anbefalingerne til Forbrugerombudsmandens Vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. Denne vejledning er fortsat gældende.

Anbefalingerne beskriver, hvad virksomhederne skal være opmærksomme på, og er et fortolkningsbidrag til navnlig markedsføringslovens §§ 5, 6 og 13.

Fokus på dokumentationskrav

Anbefalingerne gør en del ud af at forklare og definere, hvordan man skal og kan dokumentere grønne påstande.

Forbrugerombudsmanden råder direkte virksomheder til at benytte så konkrete udsagn som muligt, hvis de ønsker at markedsføre sig med grønne udsagn. Fordi det på den måde er nemmere at dokumentere udsagnene, ligesom der er mindre risiko for at vildlede forbrugerne.

Forbrugerombudsmand, Torben Jensen, siger:

”Vi kan se, at mange virksomheder ønsker at markedsføre sig med grønne udsagn. Virksomhederne skal dog huske, at de skal kunne dokumentere de udsagn, de benytter i markedsføringen. Og det kan være ganske svært. Vores anbefalinger skulle gerne bidrage til, at forbrugerne i højere grad kan stole på virksomhedernes grønne udsagn i markedsføringen. Anbefalingerne skulle også gerne gøre det klarere for virksomhederne, hvilke krav Forbrugerombudsmanden stiller til udsagn om klima, miljø og bæredygtighed i markedsføringen.”

- EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.12.2025CSR.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal skabe bæredygtig vækst

05.12.2025CSR.dk

IEA: De næste år bliver afgørende for verdens energifremtid

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

04.12.2025CSR.dk

Tre vigtige nøgletal: Så langt er Danmark fra sine egne klimamål

04.12.2025CSR.dk

Ny investeringsfond vil redde udpint landbrugsjord

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

03.12.2025CSR.dk

Tobaksindustrien har solidt fodfæste i dansk politik, viser ny opgørelse

02.12.2025CSR.dk

Grønne løsninger i fællesskab: Kommuner og erhvervsliv skubber omstillingen frem lokalt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle