Greenwashing: Nye anbefalinger fra Forbrugerombudsmanden

Ny udgivelse forklarer praksis, rammer og regler for markedsføring med udsagn om klima, miljø og bæredygtighed.

Foto: 123rf.com.

25.10.2024

CSR.dk

Virksomheder, som gerne vil markedsføre sig med grønne udsagn om klima, miljø og bæredygtighed, kan fremover søge råd i Forbrugerombudsmandens anbefalinger til miljømarkedsføring.

Anbefalingerne indeholder også en opdatering af Forbrugerombudsmandens praksis, herunder om blandt andet ansvar, bæredygtighed og CO2-kompensation.

I anbefalingerne er der indarbejdet relevante oplysninger om ændringen af direktivet om urimelig handelspraksis fra EU, også kendt som greenwashing-direktivet, som træder i kraft den 27. september 2026. Det har til formål at bekæmpe vildledende grønne udsagn. i Anbefalingernes forklaring af skærpede krav til brugen af CO2-kompensation kommer bl.a. fra dette direktiv.  

Desuden indeholder anbefalingerne en række illustrative eksempler på såvel lovlig som ulovlig markedsføring med brug af grønne udsagn.

Erstatter kvikguiden

De nye anbefalinger erstatter Forbrugerombudsmandens Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring. Der henvises i anbefalingerne til Forbrugerombudsmandens Vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. Denne vejledning er fortsat gældende.

Anbefalingerne beskriver, hvad virksomhederne skal være opmærksomme på, og er et fortolkningsbidrag til navnlig markedsføringslovens §§ 5, 6 og 13.

Fokus på dokumentationskrav

Anbefalingerne gør en del ud af at forklare og definere, hvordan man skal og kan dokumentere grønne påstande.

Forbrugerombudsmanden råder direkte virksomheder til at benytte så konkrete udsagn som muligt, hvis de ønsker at markedsføre sig med grønne udsagn. Fordi det på den måde er nemmere at dokumentere udsagnene, ligesom der er mindre risiko for at vildlede forbrugerne.

Forbrugerombudsmand, Torben Jensen, siger:

”Vi kan se, at mange virksomheder ønsker at markedsføre sig med grønne udsagn. Virksomhederne skal dog huske, at de skal kunne dokumentere de udsagn, de benytter i markedsføringen. Og det kan være ganske svært. Vores anbefalinger skulle gerne bidrage til, at forbrugerne i højere grad kan stole på virksomhedernes grønne udsagn i markedsføringen. Anbefalingerne skulle også gerne gøre det klarere for virksomhederne, hvilke krav Forbrugerombudsmanden stiller til udsagn om klima, miljø og bæredygtighed i markedsføringen.”

- EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.12.2025CSR.dk

Tobaksindustrien har solidt fodfæste i dansk politik, viser ny opgørelse

02.12.2025CSR.dk

Grønne løsninger i fællesskab: Kommuner og erhvervsliv skubber omstillingen frem lokalt

01.12.2025BSR

Sponseret

Effective Stakeholder Engagement: Ensuring Internal Company Alignment

01.12.2025CSR.dk

LEGO kæmper med at gøre klodsen grøn

28.11.2025CSR.dk

EU lemper og udskyder banebrydende afskovningslov

28.11.2025CSR.dk

Over halvdelen af LEGO’s indpakning er nu papirbaseret

27.11.2025CSR.dk

Global undersøgelse: Byer verden over flytter sig væk fra kysten på grund af klimarisici

26.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Grønne fællesskaber kan nedbringe danskernes CO2-aftryk markant

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle