Grønne SMV’er har svært ved at sælge sig selv

Som mindre virksomhed kan det være en udfordring at komme ud over rampen med sine grønne løsninger. Et projekt fra Væksthus Hovedstadsregionen hjælper bl.a. solcellevirksomheden Gaia Solar med netop den opgave.

Solen og et samarbejde med Væksthus Hovedstadsregionen er vigtige elementer i Gaia Solars strategi..

21.02.2017

CSR.dk

Når man nu har et bæredygtigt produkt, der kan gavne både økonomi, miljø og samfund, og man derudover kan tilbyde den til nogle yderst favorable priser, så skulle man ikke tro, at idéen er svær at markedsføre. Alligevel oplever adskillige af Danmarks grønne SMV’er, at der er udfordringer forbundet med at populært sagt ’sælge sig selv’.

Læs også: Tesla på taget

Gennem det sidste års tid har projektet ”Grøn Vækst” under Væksthus Hovedstadsregionen derfor søgt at hjælpe områdets mindre virksomheder med at få målrettet salgsstrategierne og få gang i væksten, til glæde for både forbrugerne og virksomhedernes bundlinje.

Blandt de virksomheder, der har deltaget i et struktureret forløb faciliteret af Væksthus Hovedstadsregionen er både mere etablerede selskaber og mindre start-ups. Med over 20 år på bagen og adskillige store kunder i porteføljen, må solcellevirksomheden Gaia Solar siges at tilhøre den første kategori.

Et af virksomhedens topprodukter, et integreret solcelletag, som har bevist sit værd allerede inden Tesla lancerede sin udgave sidste år, kan man nærmest forære væk til eksempelvis boligforeninger. Alligevel er det småt med efterspørgsel, hvilket da også overrasker udviklingschef Anders Strange.

”Vi undrer os da over at der ikke er mere interesse for løsningen. Vi har udviklet et koncept sammen med vores partner Sustain Solutions, der gør det muligt at tilbyde kunden fuldt finansierede solcelleløsninger. Det kan lade sig gøre, da det solcelleanlæg, som kunden modtager, tilbagebetales via en andel i anlæggets energiproduktion. Kunden skal med andre ord ikke have penge op af lommen til indkøb og etablering, hvilket jo burde fjerne den usikkerhed omkring investeringens størrelse og den langsigtede økonomi, der kan være en barriere for udbredelsen af solcelleteknologien”, siger han.

Projekt har haft effekt
En del af forklaringen på den manglende kø i de grønne butikker, skal findes i de ændrede politiske vilkår i 2012, som fik store konsekvenser for blandt andet nettoordningen og fradragsordningen. Derfor arbejder Gaia Solar på at få solceller til at blive opfattet som deciderede byggematerialer, der indgår på lige fod med vinduer og tage og i højere grad bliver integreret i selve bygningen. Det giver også god mening med den større klimadagsorden for øje.

”EU vil have, at vi i Danmark sænker vores CO2-udslip med 39 procent i 2020. Hvis vi skal nå det kræver det en flerstrenget indsats – og at vi gentænker, hvordan vi så at sige ’demokratiserer’ solen. Solen er vores problem og solen bliver løsningen. 40 procent af verdens energi går til opvarmning af husstande, så at der ikke er flere, der efterspørger vores solcelleanlæg, overgår min forstand. Derudover pågår der en elektrificering af hele Danmarks energisystem, hvor vi jo i fremtiden også kommer til at skulle bruge mere energi til fx elbiler”, siger direktør for Gaia Solar, Sigurd Leth.

Læs også: EY: Bæredygtighed fylder mere og mere hos vækstvirksomheder

Ifølge Anders Strange har samarbejdet med Væksthus Hovedstadsregionen allerede givet pote i form af en styrket kundetilgang. Det skyldes ikke mindst virksomhedens nye strategi, der skal sikre synlighed ved at man ”går fra at være solcelleproducent til at være leverandører af klimaoptimerende helhedsløsninger”, som han siger.

-AK

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.09.2025CSR.dk

Nordiske film- og tv-aktører går sammen om fælles grønne standarder

16.09.2025CSR.dk

Grønt kompromis i Bruxelles: Hybridbiler kan blive en del af bilindustriens grønne omstilling

16.09.2025Valified

Sponseret

Valified opruster: Ny CEO (interim) og ny retning skal styrke ESG som forretningsdriver

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

10.09.2025CSR.dk

DLG vil dokumentere effekten af regenerativt landbrug i nyt pilotprojekt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighed & ESG – stå stærkere og skab større værdi!

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København