Global Fashion Agenda lancerer ny CEO guide med særligt fokus på klimaindsats

Under World Economic Forums årsmøde i Davos afholdt danske Global Fashion Agenda i sidste uge et møde, hvor de fremlagde CEO Agenda 2019, der skal bane vej for en mere bæredygtig produktion i den globale mode- og tøjindustri.

I Davos holdt danske Global Agenda Fashion et møde, som skal bane vej for en mere bæredygtig produktion i den globale mode- og tøjindustri..

29.01.2019

CSR.dk

På World Economic Forums årsmøde i sidste uge lancerede den danske non-profit organisation Global Fashion Agenda 2019-udgaven af deres CEO Agenda

CEO Agenda er bygget op om otte emner, som viser vej mod en mere bæredygtig produktion og bedre vilkår for de ansatte i industrien. Den største nyhed i forhold til 2018-udgaven af samme dokument, er at industriens indsats for at modvirke klimaforandringer fremhæves som et selvstændigt punkt.

Læs også: To modebrands' veje til bæredygtighed

Det er nok en meget god idé, for mens man den seneste tid har arbejdet på at mane myten om modebranchen som den anden mest forurenende i verden i jorden, så viser nye tal fra FN, at tekstilproduktion udleder 1,2 milliarder tons CO2 om året - mere end alle internationale flyvninger og skibsfragt til sammen.

”Klimaforandringer er en hidtil uset trussel mod mennesker og natur. Vi har kun 11 år til at rette op på den katastrofale påvirkning, vi har haft på vores planet, ellers misser vi målet med Paris-aftalen om at holde den globale opvarmning under 1,5 grader celsius. Vi ved, at forandring ikke er nemt, men den overordnede fremgang går p.t. for langsomt, og vi har ikke råd til at miste endnu et år”, siger Eva Kruse, CEO i Global Fashion Agenda , i en pressemeddelelse.  

Branchen skal dog stadig holde fast i sin indsats over for et stort forbrug af energi, vand og kemikalier, ligesom udfordringerne med at sikre ordentlige arbejdsforhold og løn for arbejdskraften i leverandørkæden fortsætter. 

”Med industriens magt følger et ansvar til at finde nye og innovative løsninger for at fremme bæredygtighed i industrien”, siger Eva Kruse til Berlingske.

Erkendte ændringer
Som protektor for Global Fashion Agenda var Kronprinsesse Mary også med til mødet i Davos. Hun peger også på, at selvom der sker fremskridt i modeindustrien, så går det ikke hurtigt nok, hvilket især skyldes, at forbruget af tøj er i stærk stigning.

”Verdens befolkning vokser. Rundt om i verden vokser en stor og købedygtig middelklasse frem. Der bliver købt meget mere tøj, og desværre smider vi også meget mere tøj ud end tidligere. Det er store udfordringer, som skal løses. Men industrien har erkendt, at der skal ske en ændring. Flere og flere virksomheder er i gang med at ændre deres måde at producere og markedsføre på”, sagde kronprinsessen ifølge Berlingske.

Blandt de store internationale tøjfirmaer, som slutter op om Global Fashion Agenda og CEO-dagsordenen, er bl.a. den danske modegigant Bestseller, ligesom selskaber som H&M og Nike er med.

Læs også: Det går fremad med modebranchens bæredygtighed

I forbindelse med mødet fastslog CEO Mark Parker fra Nike, at det er essentielt for industrien at ændre kurs.

”Der er ekstremt vigtigt at arbejde for en mere bæredygtig fremtid for verden”, sagde han ifølge Berlingske.

- JMA

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

"Vi er klar til mere grøn handling": Klimakampen skaber motivation på tværs af virksomheder

03.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Firmajulegaven har betydning for klimaet - Sådan gør du dem mere bæredygtige

03.12.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Kreativ forhandler viser vejen for grøn omstilling: En inspiration for branchen

02.12.2025Klimaklar

Sponseret

Nordicco vil ikke bruge alle ressourcerne på et klimaregnskab - men i stedet på faktiske reduktioner

02.12.2025SustainImpact ApS

Sponseret

National ESG undersøgelse

01.12.2025CSR.dk

Kinas udledninger er fladet ud: Måske for altid?

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til retningslinjer for FN’s verdensmål

På dette 1-dags kursus lærer du, hvordan din organisation kan arbejde målrettet med FN’s verdensmål. Du lærer at forstå, hvordan verdensmålene kan omsættes til konkret handling, fra strategisk planlægning og bæredygtighedsstrategi til implementering og måling af resultater.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Practitioner Masterclass: ESG-kommunikation med forretningseffekt - December 2025

Gør din ESG-indsats til mere end kommunikation – lær at skabe autentiske brandfortællinger, der driver forretningseffekt, styrker din troværdighed og engagerer både medarbejdere og kunder.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online