Gennemsigtighed redder virksomhed igennem loyalitetskrise

Et ambitiøst løfte om at benytte 100 procent genanvendt havplast i sin emballage fejlede for det australske skønhedsmærke Kevin Murphy. Åben og ærlig kommunikation fik dem tilbage på sporet.

22.06.2021

CSR.dk

Det australske skønhedsmærke Kevin Murphy har for nyligt været i stærk modvind, efter at have kommunikeret for ambitiøse løfter ud omkring brugen af genanvendt havplast i deres emballage.

Det skriver sustainablebrands.com

”Emballage fremstillet af 100 procent plastik opsamlet fra havet”. Sådan lød løftet fra virksomheden.

Men allerede inden produkterne kom på markedet, stod det klart, at løftet ikke holdt vand. Der findes simpelthen ikke tilstrækkelig mængder i en kvalitet, der kan genanvendes, i det plast der opsamles fra havet i dag. Desværre havde Kevin Murphy-teamet allerede solgt produkter, der blev annonceret med dette løfte, da det blev tydeligt, at det var uopnåeligt.

Virksomheden reagerede prompte med at kommunikere ærligt om fejlen, og den hurtige reaktion har utvivlsomt mindsket skaderne i forhold til virksomhedens integritet.

Læs også: Danish Crown: "Kampagnen er rimelig robust"

Ifølge Patrick Todd, der er forfatter til artiklen på sustainablebrands.com, skal virksomheder støttes, når tingene ikke går som planlagt og roses, når de er åbne omkring deres fejltrin. Han mener desuden at: 

  • Plastforureningskrisen for stor til at udskælde de virksomheder, der utilsigtet kommunikerer fejlagtigt omkring brugen af genanvendt plastik. Selv små mængder genanvendt plastik i et produkt eller en emballage har sin berettigelse.
  • Alle former for genanvendt post-consumer plastik (PCR) er vigtig, da det reducerer forurening, samtidig med at behovet for jomfruelig plastik mindskes. Og mens havplastik er meget synlig og har en overbevisende historie at fortælle, bør mærker være lige så stolte af at bruge den affaldsplast, der opsamles på landjorden.
  • Tydelig data omkring f.eks. indsamlingsområde fremmer gennemsigtighed og troværdighed i en marketingsammenhæng, og det er en tilgang som de virksomheder, der benytter genanvendt plastik, bør benytte.

Se filmen hvor Kevin Murphy fortæller om fejlen og læs udmeldingen fra CEO Laurent Misischi.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle